Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svårt val Mowi el Farma?

78 inlägg 37825 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#254985
Bild


Då skulle man lika gärna kunna titta på en sådan här vagn, även om det är "fel" märke.
Jämfört med Keslan som nämns innan verkar man ju definitivt få mer för pengarna, enligt mig. :smile:
Prismässigt ligger den ju inte värre till än förut nämnda vagnar.

http://www.blocket.se/kronoberg/Moheda_ ... a=23_3&w=3
Griplastarvagnen lastar 13000kg och lastarean är 2,8 m2.
Den är utrustad med nästan nya 500x22,5 hjul.
Hydraulisk vagnstyrning
Hydrauliska skivbromsar
Pump och tank
Elventil och joystick för vagnsdrift och hydraulisk vinsch.
Kranen är en Moheda 460.
Lyftkraft på 4 meters räckvidd är 1150kg.
Den har en räckvidd på 6 meter och styrs med två-spak EHC-system.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

jonathanA  
#255150 Ja den är trevlig. :-)
tycker du ska åka och provköra en Mowi 400 eller 4567 med en rejäl pump och varm olja, med tvåspaks ehc eller servo, och känna på gott flyt i rörelserna.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

rikard_e  
#255704 Ibland när man ser som tex den här moheda-kärran.
priset ligger på runt 225 000 kr, det ska till en traktor för ungefärligt lika mycket.

Vad är argumenten för att inte skaffa en skogsmaskin istället?
Jo såklart det är smidigt att kunna köra traktorn till annat. Men alltså man får ju en helt okej skotare för 225 000, vilket är kärrans pris, visst inte nytt så som denna kärran, men en brunett eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#255719
rikard_e skrev:Vad är argumenten för att inte skaffa en skogsmaskin istället?
Jo såklart det är smidigt att kunna köra traktorn till annat. Men alltså man får ju en helt okej skotare för 225 000, vilket är kärrans pris, visst inte nytt så som denna kärran, men en brunett eller liknande.


Risken är att skotaren har väldigt många timmar på mätaren, och material i kran, midja och boggier börjar bli utmattat.
Körpumpar, kranpumpar är kanske dags att byta för andra gången?

Och när man väl kört klart sina timmar i skogen, får maskinen stå och kosta resten av året, då du inte kan nyttja den till mycket...

Skotaren går inte särskilt fort på vägen heller, och eftersom drivningen sker hydrauliskt tar det hårt på pump och drar mycket diesel jämfört med en traktor.

Har tänkt i samma banor som du, men upp till en viss kostnad är en traktor och vagn försvarbar. :wink:

Sen beror det ju på hur många timmar om året man räknar med att använda maskinen.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

rikard_e  
#255755
OlaE skrev:
rikard_e skrev:Vad är argumenten för att inte skaffa en skogsmaskin istället?
Jo såklart det är smidigt att kunna köra traktorn till annat. Men alltså man får ju en helt okej skotare för 225 000, vilket är kärrans pris, visst inte nytt så som denna kärran, men en brunett eller liknande.


Risken är att skotaren har väldigt många timmar på mätaren, och material i kran, midja och boggier börjar bli utmattat.
Körpumpar, kranpumpar är kanske dags att byta för andra gången?

Och när man väl kört klart sina timmar i skogen, får maskinen stå och kosta resten av året, då du inte kan nyttja den till mycket...

Skotaren går inte särskilt fort på vägen heller, och eftersom drivningen sker hydrauliskt tar det hårt på pump och drar mycket diesel jämfört med en traktor.

Har tänkt i samma banor som du, men upp till en viss kostnad är en traktor och vagn försvarbar. :wink:

Sen beror det ju på hur många timmar om året man räknar med att använda maskinen.


Jo men kärran står ju också när den inte används.
Nä skotaren går inte lika snabbt, men den tar ju större lass.
Man får en maskin som klarar den mesta terrängen.
Och jo repkostnader för en skotare är väl rätt mycket högre

Jag stod i valet och kvalet att skaffa en äldre skotare istället för huggarvagn.
Men jag hade tyvärr inga val, eftersom skotare i den klassen, i en sådan klass jag måste ha, , typ ödbjörn, snorre och malwa. billigaste i den klassen ligger på 250 000:- det är tyvärr långt över min budget

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#255784 Även om skogsvagnen står stilla kan du fortfarande nyttja traktorn till allting annat.

Skotaren är ju mer eller mindre låst.

Jag har inga problem att jaga i skotarspåren med mitt ekipage i alla fall, och som en sommarstugegäst sa en gång:
"Du kommer ju in här med traktor och vagn där den andra bonden inte kommer fram med traktor och lastare."
;-)

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Niklas persson  
#255793 Jag tycker farmavagnarna ser fina ut, skulle jag köpt nytt hade jag nog valt just en 14 tons g2 vagn. Ny moheda i den storleken kostar 200 000 till! Och då ska det köras på heltid för att det ska gå att motivera tycker jag.
Ni som talar så gott om mowi, är dom inte svaga i lyften? Jämför man tabeller skiljer det ju mycket i lyftkraft. Och den blir ju väldigt hög att ställa på lasset o transport och lägger man den ner är den ju jättelång bakåt. Rätta mig gärna.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#255795 Hmm, dina två sista frågor har jag faktiskt inte tänkt på Niklas. Hade varit intressant om det finns någon som kan hjälpa en här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#255827
diagram mowi.png


farma8,5.png


teknisk mowi.png


teniskfarma.png


Diagramet för Farma avser 8,5 G2.

Data för farmas kranar finns på farmas hemsida.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#255868 Så här stora inköp hade jag aldrig gjort utan att få testa. Åk till firmorna och be dom koppla på den vagn du tänker köpa så du får testa. Passerar du mellan vänern och vättern så hör av dig. Jag är i närheten och har en 12 ton mowi med 400 kran och lågt flöde på traktor (jag vet, du ska ha separat system).

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

rikard_e  
#255873
OlaE skrev:Även om skogsvagnen står stilla kan du fortfarande nyttja traktorn till allting annat.

Skotaren är ju mer eller mindre låst.

Jag har inga problem att jaga i skotarspåren med mitt ekipage i alla fall, och som en sommarstugegäst sa en gång:
"Du kommer ju in här med traktor och vagn där den andra bonden inte kommer fram med traktor och lastare."
;-)


okej, jag har mer problem med skotarspåret.

Har funderingar på att bygga egen skotare.

Haha, ja känner igen det. Min traktor med huggarvagn är smidigare än farsans med lastare

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

jonathanA  
#255941 Niklas; Du har helt rätt, den blir jättehög om man har den uppe på fullt lass. Så det blir att man lägger ner kranen på lasset, och då sticker den ut långt. Helt klart två minus, men lyftkraften är inget jag har problem med. Fördelen är väl att kranen håller längre, när den inte orkar.

Jag är varken för eller emot paralellkran, bägge har för och nackdelar,
men hade jag fått välja ny kran till min vagn, så hade jag haft en 7,5m vanlig vikarmskran, tror jag.
Det är på gränsen när man lägger rishögar över diken och gärdesgårdar med 6,2 m som jag har nu.
Tjingeling

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Seb macahan  
#256163 Jag upplever min 400 kran som allt annat än svag. Det har nog inte hänt hittills att den inte orkar lyfta det jag vill lyfta. Värst hitills är nog en ekstock på 80cm diam och 3,70 lång. Kranen lägger jag ner på lasset och griper tag i en stock som jag lagt ut lite längre än de andra i bottenlagret, Visst blir den något högre än en vikarmskran i detta läge men inget som jag ser som problem. Man klarar ledningar utan bekymmer. Vid risskotning är det lite värre.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#256178 Att parallellkranen skulle vara för svag har jag inte märkt mer än någon enstaka gång vid avlägget. Kör med MOWI:s P20 (minsta de har) och den gör sig utmärkt i gallringar.

Att släpa en stock klarar de flesta kranar. Och Mowis och Farmas minsta kranar lyfter dryga 1000 kg vid 2 m. Det gör att du kan lyfta en granstock på över 2 kubik utan att kranen gör motstånd :P

(En 7m granstock med bottendiameter på 60 cm rymmer ca 2 m3. Gran väger 460 kg / m3. Tror snarare att gripens omfång är problemet i det läget).

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stegmaster  
#256186
donky-kong skrev:. Och Mowis och Farmas minsta kranar lyfter dryga 1000 kg vid 2 m. Det gör att du kan lyfta en granstock på över 2 kubik utan att kranen gör motstånd :P


Riktig så enkelt er det inte alltid, tyvärr.
Först får man oftast räkna inn vikten av rotator/grip, sen er dom 1000kg du skriver om, just va kranen klarer lyfta då den ligger vågrett utstrekt.
I praksis vil ju bommen stå nästan rakt upp vid 2m och då klarer den inte i närheten av 1000kg.
Kraner er oftast stärkast då bommen ligger rakt ut (eller då gripen er ca 0-1m från marken), sen minskar lyftkrafen snabbt då man börjar höja bommen (Svagare ju högre bommen kommer).
Du har säkert merkt at ofta kan man klara lyfte en kraftig stock vid marknivå, men när man ska högre upp (över stakerna) kan det börja bli problem.
Så derfor kan sånna lyftuppgifter ofta vara missvisandet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).