Gallring

Börjar bli lite grann!!!

79 inlägg 43810 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bucketman  
#25003 O en sista:

   TS
Malwa
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25014 Ang rotstabilitet så har en del stammar av alla trädslag tippat för mig.
Mest på de blötare partierna. De flesta har dock varit 5-7m och väldigt klena,mindre och grövre har klarat sig bra.Vad jag kan bedöma så är det snötryck som knäckt dem.Av bilden att döma har ni mindre gran och större björk än i mitt bestånd,så det ska säkert gå bra.

/Nisse

Avatar Fallback
Bucketman  
#25063 Samma här nisse... det har varit dålig kärle i marken och mycket tung blötsnö. Samt attt de stått på ett blötare område som gjort att dom tippat. Dock så är det nästan bara gran som det drabbat, men är inte många alls vi pratar om så det finns gott om dom rackarna kvar iaf. :lol:

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#25401 Fasen... den veden gick som smör i solsken. Vi hade mätt upp det till ca 120 kbm som den ligger nu. Sålde allt på ett par dagar... hehehe. Ser ut som man får starta upp Jonsereden igen. :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25416 Tro fasen, att den veden blev såld i ett nafs. 8)

Säljer ni den enbart som "långved"?, eller har ni någon vedprocessor?.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25417
Bucketman skrev:Fasen... den veden gick som smör i solsken. Vi hade mätt upp det till ca 120 kbm som den ligger nu. Sålde allt på ett par dagar... hehehe. Ser ut som man får starta upp Jonsereden igen. :wink:

Måste ju kännas bra :) Hur tar ni betalt för långveden ?

Avatar Fallback
Bucketman  
#25509 Blev 65 kbm sållt i långved. Resten ska tyvärr donas upp, men det blir på det vanliga sättet med motorsåg och en hydraultraktorklyv som tar enmeters ved. Börjar att bli mycket tankar runt en vedmaskin, skulle vara kul om man kunde knåpa ihop en bra själv. Någon som har ritning eller ideer?

Visste inte att det skulle vara så lätt att sälja av långved. Blir alldeleds för slitit att sätta ingång och dona upp så mycket ved efter att ha huggit så mycket i skogen. Det enda vi kommer att göra så med i fortsättningen är farsgubbens ved, eller om man kommer över nån slags vedprocessor. Då kan man sälja färdig ved av allt man huggit.

Hur menar du med att ta betalt? Pengarna i handen om det är det du menar? :wink:

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25512 Bara intresant att veta vad ni tar i kronor räknat per kubikmeter.

Jag har just sålt 125 m3f björk till Holmen men jag blir lite irriterad då en del blir vrak och därmed negativ betalning (pga att man blir tvungen att betala för skogsarbetet).
Huggning och körning till väg kostar mig 125 kr/m3f.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25541
Bucketman skrev:Blev 65 kbm sållt i långved. Resten ska tyvärr donas upp, men det blir på det vanliga sättet med motorsåg och en hydraultraktorklyv som tar enmeters ved. Börjar att bli mycket tankar runt en vedmaskin, skulle vara kul om man kunde knåpa ihop en bra själv. Någon som har ritning eller ideer?

Visste inte att det skulle vara så lätt att sälja av långved. Blir alldeleds för slitit att sätta ingång och dona upp så mycket ved efter att ha huggit så mycket i skogen. Det enda vi kommer att göra så med i fortsättningen är farsgubbens ved, eller om man kommer över nån slags vedprocessor. Då kan man sälja färdig ved av allt man huggit.

Hur menar du med att ta betalt? Pengarna i handen om det är det du menar? :wink:


Eftersom ni verkar ha en hel del lövgallring och gillar att dona på med ved för avsalu, så är det ingen dum ide att kanske se sig om efter en skaplig vedprocessor.
Det blir mera lättjobbat = roligare, och sedan ökar ju avkastningen ganska rejält för råvaran.
Jag vet ju inte vad ni tar för långveden?, men låt oss säga att ni ligger på 300:- m3tpb så kan ni utan vidare ta ut 70/80:- till per m3 om den är färdigkapad och kluven.
Räkna sedan mellan m3tpb och kanske m3s så, tja,,,,, du förstår säkert vad jag är ute efter,,,,,:wink:

Fö känner själv igen "tokslitet" som kan bli av att hålla på med ved om man måste sträckarbeta med allt.
Har därför delat upp arbetet i jämnare portioner sista åren.

Avatar Fallback
Bucketman  
#25579 Förstår precis vad du menar skogshuggarn. Blir ju defenitivt roligare och mer lättjobbat om man har en rejäl vedprocessor, samt att man kan ta mer betalt för "färdig" ved. Nu tar det inte riktigt emot att dona upp det vi ska på sättet vi gör nu, men det tar sån sabla tid. Det finns ju annat som ska gallras och röjas i skogen också. Även så vill man hålla på med sina små projekt i verkstan :D .

Farsgubben o jag får nog ta att börja kolla in någon lämlig vedprocessor för en bra slant.

Ja priset ja... vi tog 220 kr/ kbm för långeveden, då är det ca 80 - 85% björk. För uppdonad ved i 1 - meters längder tar vi 350 kr / kbm. Där kan man lätt ta ut 400 kr / kbm om det är så pass mycket björk som det är nu.

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#25581 Vi har nog inte koll på vad vi ligger i omkostnader osv när vi huggit. Men det finns ju kvitton på all soppa olja kedjor mm för bokföringen till jordbruket. Är iofs intressant att kolla på var man ligger per år. Blir nog inte så mycket kan ja tänka mig.

Tror vi gjort av med 3st 25 liters aspen bensindunkar, 2 småfat med olja. Vet inte hur mycket det går i dom men de är ungefär lika stora som bensindunkarna. Fyrhjulingen har ja kanske tankat 3-4 gånger på allt vi kört fram. Då har ja aldrig kört "helt" slut, och det går 12 liter i tanken. Lägg på några kedjor och filar på det. Blir kanske en 5- liters soppadunk till, och oljan tror ja komma att räcka till att såga upp veden som ska donas upp.

   TS
Avatar Fallback
dag-man  
#26058
kronos skrev:Skulle bara varit ett par meter till på höjden :wink:


Vad då ett par meter till?? Kran lyfter ju en bra bit till :lol:

Avatar Fallback
Bucketman  
#26069 Hehehehe... så sant så sant :lol:

   TS
Avatar Fallback

Kubikmeter...

Risarvaren  
#36250 Hej!'

Jag är ny på forumet och såg dina fina foror! Jag undrar hur du beräknar dina kubikmeter när du säljer?

m3f, m3tpb, m3s??

Avatar Fallback
Bucketman  
#36627 He he he... när det gäller förkortningar o termer så är ja inget vidare hemma. Vi mäter det ungefärligt där det är upplagt, försöker dock få det så jämnt upplagt så det blir lättare och mäta. Eller så mäter vi hur mycket spm går på huggarvagnen tex. och räknar på så sätt ut kubiken. Nu vet ja inte vad man ska kalla sådan mätning men det blir ju en hel del luft på det sättet. Däremot färdigklyven 1-meters ved som ligger i kista blir ju betydligt lättare att mäta. Mäts också som det är upplagt alltså.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).