Traktorer och processorer

Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

15 inlägg 43334 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Larsa100  
#255661 Hej!

Jag har en relativt nyköpt skogsutrustad BM 36 med en takkran på. Nu har jag bestämt mig för att det är dags att fylla på hydralolja till kranen som har en separat oljetank ( det kanske alla liknande kranar har?).

Min fråga är om det går att köpa ny olja och blanda med befintlig?
och i så fall vilken olja ska man välja? jag vet inte vilken sorts olja det är i tanken nu.
Finns något sätt att testa detta isåfall?

Många frågor blev det. Tacksam för alla svar och tips.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255664 I en så gammal maskin så ska det väl inte spela nån roll, blanda i det billigaste du hittar.
Motorolja eller hydraulolja vilket som.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Sune_  
#255720 Billigaste hydrauloljan kan ja hålla med om, men motorolja ä ja skeptisk till då motorolja ä betydligt mer trögflytande när det ä kallt.
Nu vet man ju förvisso inte i varken vilken kondition eller av vilket slag den befintliga oljan är, men ja hade ändå hällt i hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255723 Inte läge att tömma ut gammalt m ev vatten o returfilter o börja med fräsh olja så du vet vad du har i?

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

ulfgustav  
#255726 Hej
Eftersom du köpt denna nyss, så tycker jag det är dumt att chansa. Byt hydraulolja, rengör sugsil, samt byt hydraulfilter fyll därefter på ny olja, du kan använda både hydraulolja men det finns även att köpa kombioljor för användning i både motor och hydraulsystem

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

JensSkoog  
#255735 Har jobbat lite med hydralik och om det här är nyköpt begagnat, skulle jag villat starta med ny kvalitätsolja hela vägen så jag visste att oljan var i god skick. Gör som ulfgustav säger. Du vet ju inte vad dom har toppad upp med tidigare. Kostar lite, men är et billigt sätt å säkra sig på.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

skogshasse  
#255739 i min gamla baklastare (222) så är det rak 10w olja original och det har jag även i min gamla hjulgrävare som är en atlas 1602 och det funkar bra

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Kse  
#255750 Har du ljus och fin olja så är det väl bara att hälla i mer, visst funkar det med en kombiolja i ett sånt system men end fördelen är att du bara behöver ha en reservdunk ståendes till både motor och hydraulik. Jag skulle rekommendera att köra på vanlig mineralbaserad hydraulolja.
Vilken typ av olja du väljer beror också lite på hur och när maskinen används.
http://ext.agrol.se/utbildning/?cat=bas&page=4
Visste går det att ta reda på vad det är i tanken via en oljeanalys men det är det nog inte värt.
Nu kan det ju inte vara så jättestor oljevolym i en sån kran så ett oljebyte är upp till dig, det är ju det säkraste och bästa alternativet om man bortser från kostnaden.

Alternativt kan du tömma hela systemet och rengöra tanken, är oljan ljus och fin och fri från övriga föroreningar kan du återanvända den. Är oljan grå/vitaktig innehåller den vatten och ska bytas. Samma sak om oljan är grumlig och misstänksamt mörk.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Risarvaren  
#255968 Själv hade jag problem med vatten i oljan på den skogsboxer jag köpte. Filmjöljkskonsistens på oljan innebär vatten och man får ganska omgående problem med hydrauliken vid kyla. Ytterligare och mer allvarligt är att vatten kan förångas och skapa kavitation i systemet plus att vatten och stål ger rost...

Min traktor (-65:a) har även den separat hydrauloljetank till takmonterad ÖSA-kran och frontmonterad vinsch. Jag tappade ur all gammal olja och upptäckte då vid kontroll av hydrauloljefiltret att själva filtret saknades... Det var bara burken som satt där och lät oljan flöda igenom helt fritt utan någon som helst filtrering.
Sitter det på din traktor en originalburk på plats med lös filterinsats? Jag skulle byta filter bums.

Jag skulle satsa på enkel mineraloljebaserad hydraulolja, jag har köpt den i lösliter (tag med dunk) i Ljusdal för 21 kr litern inkl moms. Detta var en Statoil Hydraway HVXA46 som funkar finfint i min gamla traktor. Det blir 420 spänn för en 20-liters dunk. Swedol säljer 20 liters dunk Q8 VG46 för 535:- ink. och Granngården säljer Agrol SH46 för knappt 600 för en 20-liters.

Biltema är svindyra tycker jag, 10 liter 32-olja kostar 429:- och deras traktorolja som vissa använder tycker jag är alldeles för dyr den med, 400 spänn för 10 liter.

Som sagt, gammal traktor klarar sig på billigaste mineraloljan, eftersom systemet är separat så skulle jag köra ren hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Risarvaren  
#255979 Ja just det ja, glömde säga att trots att min olja var vit som filmjölk så blev det ett ganska tjockt lager med vatten (när emulsionen började skikta sig) och svarta partiklar (metall???) i botten på plastdunkarna. Min olja var alltså ganska skitig trots att den mest såg mjölkig ut när den tappades ur och behövde bevisligen bytas ut bums!!!.

Vill du spara oljan du har i systemet så kan du ju tappa upp den i genomskinliga 20-litersdunkar, du ser tydligt färgen och efter några dagar även om oljan lämnat av vatten och skit i botten.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

alias  
#256101
Larsa100 skrev:Hej!

Jag har en relativt nyköpt skogsutrustad BM 36 med en takkran på. Nu har jag bestämt mig för att det är dags att fylla på hydralolja till kranen som har en separat oljetank ( det kanske alla liknande kranar har?).

Min fråga är om det går att köpa ny olja och blanda med befintlig?
och i så fall vilken olja ska man välja? jag vet inte vilken sorts olja det är i tanken nu.
Finns något sätt att testa detta isåfall?

Många frågor blev det. Tacksam för alla svar och tips.


Började fundera lite när jag läste denna fråga.

Jag skulle vilja ställa motfrågan om det går att låta bli att blanda gammal och ny hydraulolja?

Byter man olja i boggilådorna till en skotare så går det ju som regel att tömma ut all olja, men hur man än gör med olja i hydraulsystemet så har man väl alltid kvar en del i ventilpaketet, slangarna och hydraulkolvarna - eller tänker jag helt galet nu?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Risarvaren  
#256104 Det är nog sällan man verkligen kan tömma ALL olja, det kräver ju bortmontering av alla slangar och att man öppnar en massa komponenter och vända upp och ner på dem.
Är oljan riktig dålig som den var i mitt fall så innebar det ytterligare ett oljebyte efter kort tid för att få bort ytterligare av skräpet.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

mikael_s  
#256106
alias skrev:Började fundera lite när jag läste denna fråga.

Jag skulle vilja ställa motfrågan om det går att låta bli att blanda gammal och ny hydraulolja?

Byter man olja i boggilådorna till en skotare så går det ju som regel att tömma ut all olja, men hur man än gör med olja i hydraulsystemet så har man väl alltid kvar en del i ventilpaketet, slangarna och hydraulkolvarna - eller tänker jag helt galet nu?

MVH
Alias

Om det är kranen du tänker på går det att lägga returen till en tomdunk och köra alla funktioner i botten tills ny olja kommer. Gjorde det i somras och det är jag glad för, den oljan såg inte rolig ut...

Skitig olja tar snart död på pump, ventiler och packningar.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

Larsa100  
#258008 Tack för alla svar!

Utan tvekan finns det många olika åsikter om vad lösningen borde vara.

Min fråga bottnar från början i att jag har hört, precis som kse visar i länken från agrol, att blandningen av vissa oljor kan ställa till det ordentligt.

Kortsiktigt blir lösningen att köpa en mindre mängd mineral Hydralolja och testa ihop med den nuvarande så det inte klumpar sig eller blir grynigt. Den som är i nu ser enligt mig ok ut, lite sirapsfärg sådär.

Byte av filter och all olja skjuter jag nog till våren eller sommaren =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda gammal och ny hydralolja?

ulfgustav  
#258136 Hej

Jag tycker inte ditt beslut nedan verkar så väl genomtänkt.
För egen del då jag köpt begagnad maskin så går jag igenom den kontrollerar alla funktioner, samt byter samtliga oljor och filter, såvida att jag inte från säljaren får svart på vitt att det är gjort.
Allt detta innan jag tar den i bruk, då vet jag status på maskinen och slipper sannolikt obehagliga onödiga överraskningar


Kortsiktigt blir lösningen att köpa en mindre mängd mineral Hydralolja och testa ihop med den nuvarande så det inte klumpar sig eller blir grynigt. Den som är i nu ser enligt mig ok ut, lite sirapsfärg sådär.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).