Avverkning (slutavverkning)

Finns det någon som kör helstam längre?

30 inlägg 19725 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finns det någon som kör helstam längre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255549 Kom att tänka på det i en annan nostalgitråd. Att fälla, kvista och släpdra stammar ut till avlägget där man apterar och kapar upp dem. Det gjordes på 60-70 talet och det var effektivt på kort körväg.
Dagens 4wd bonntraktorer med en liten dyr och vinglig kärra blir rätt så usla skotare. Men med en rejäl och billig vinsch så inbillar jag mig att de skulle kunna vara ganska pigga som stamlunnare.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255557 Tänkte du som slutavverkning eller? Har dragit helstam med jordbrukare och vinsch då jag högg stolp åt en granne för många år sedan, och det som var på minus sidan är ju att lasset genar rätt bra i skogen så det får ju inte vara några snäva svängar.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#255563 Finns en hel del som driver med stammelunning med traktor och vinch her i västra deler av Norge( tror knapt 50% av skogen går at avverka med skördare här).
Men billig vinch vet jag inte, dom som driver lite seriöst har oftast 2 trommel vinch, och Igland`s minsta modell, 5tonnare kostar ca 120tkr +mva.

Har en film från ifjol av en som lunnat fram virke med traktor och vinch, sen hyrer man en "kappebil" (om man inte vil/kan apterar själv), som apterar, kapar och sorterar i högar för timmerbilen.




Finns inte så mange som har huggarvagner her jag bor, när jag köpte min första vagn år 1999 var vi 2 stk med sådan vagn. Nu finns det flere, kanske 5-6 stk.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Qkeeper  
#255581 Är en som har ett grannskifte här som gjorde så ifjol vinter. Högg ned en björkskärm som han släpade ut till avlägg apterade och lade sedan upp i välta med gafflarna på lastaren. Har man inte grejer till nåt annat så är det väl bra men de krävs ju mer utrymme samt ett glest bestånd om man inte skall skada resterande stammar. Slutavverkning borde fungera bättre kanske.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

mrvimek  
#255595 gallring med järnhäst :)

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255596 Det står beskrivet lite olika metoder och för- och nackdelar i boken (en favorit!) "Virkestransport med jordbrukstraktorn".
http://rapidshare.com/share/DF63FC14F7B ... 39C011FA14

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255647 Norrmännen har ju alltid gillat stamlunning. Det passar i branterna. Det lär vara ren slutavv, om det ska gå bra. Någon frötall går att lämna kvar men annars så blir det lätt släpskador. När det lunnades på allvar i Sverige så lades det ingen större möda på timmervältorna. Det fick ligga där det blev kapat. Så kunde man skjuva ihop det med lunnarens schaktblad så bilen nådde det. Massaveden la man ibland i "Canadavälta" Man körde uppe på vältan och bara vände bitarna. Man la dubbelt med tremetringar så hade man 6 meter att vara på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

rokon  
#255674 Jag höll på i mindre skala förra vintern med helstammlunning efter min Zetor 4340 med Starkran. Det var helstam från en ny 4 meters rågång som jag avverkade, 80 årig skog Snödjup 1 meter. Först över ett 5 m brett dike som tog mej 2 dagar att snöfylla och armera med ris och packa till. Hade tur det blev på +-0 g C dessa 2 dagar så det blev en bra överfart. I övrigt så var temperaturen -15 till-22 så jag hade tur att det ej blev kallare i januari och in i februari. När jag kom ut från rågången med helstammen så släpade jag dem 200m efter en vinterbasväg som jag höll öppen, därefter till en skogsbilväg som jag lejde snöröjning till. De var bara jag som höll på där, så jag hade gott om plats. Huggarvagn modell äldre, husvagn också äldre, för fika och lunch. Gott om plats för aptering samt pallgafflar för lastning. Gafflarna lade jag sedan av, för i skogen så hade jag en 1,5 bred skopa som jag tryckte till snön med i rågången allt eftersom, väldigt mycke arbete med att få snön tillpackad måste gå några dygn innan man kan köra ytterligare en liten bit in i rågången. Då är det bra med wirespelet att dra fram med.
Med ca 40 meters mellanrum så gjordes en högstubbe på de träd som Lantmätaren hade bleckat, dessa lämnades kvar mitt i rågången. Det roliga var nu att min färdväg ut med helstammen blev en slalomåkning med traktorn på den ca 4 meter breda rågången, men det gick bra. När jag sen kom ut till vinterbasvägen så hade jag ju hjälp av att diket var så brett, det blev mer svängrum på det viset. När man lade flera stammar i en lunningskätting så hände det väl att man tappade någon ibland, till förtret. Men inget som spelade någon roll, för jag har ingen tidspress.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#255676 Disse videoene viser va man får slite med her i Västre deler av Norge.
Blir inte så effektivt med skördare her som åkerlandet ni kör på i Sverige. :wink:





Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

rokon  
#255685
Skogsola skrev:Kom att tänka på det i en annan nostalgitråd. Att fälla, kvista och släpdra stammar ut till avlägget där man apterar och kapar upp dem. Det gjordes på 60-70 talet och det var effektivt på kort körväg.
Dagens 4wd bonntraktorer med en liten dyr och vinglig kärra blir rätt så usla skotare. Men med en rejäl och billig vinsch så inbillar jag mig att de skulle kunna vara ganska pigga som stamlunnare.

Det är ju i huvudsak så som Zetortraktorerna har brukats och alltjämt brukas när de används vid avverkning i Tjekien.
tyvär ej egna clip.
Deras kraftigt byggda bakaxel bär ju även upp enorma wirespel för linbanor där sluttningarna är för branta. Exempelvis Larix

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258636 Jag kör en del helstam, inte för att jag måste men de är enkelt när jag ändå har med traktorn så vinschar ja till mig stockarna och sen när jag känner mig klar för dagen så drar jag med det ut till väg. Där kapar jag det i rätt längder och lägger upp i högar så slipper jag in i skogen med vagn.
Jag använder en Ford County 1124 ombyggd till skogstraktor med igland winch med 5ton X2 trummor med stor lunnarpanna. Sen har jag en cranab 4000 på taket jag lägger upp det med.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

värmSkog  
#258641 Någon bild på åket vore kul

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258645 Fixar det i morgon, då ska jag ut och hugga/köra så då blir det en färsk bild :)

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

värmSkog  
#258646 Det ser vi fram imot :smile:

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

rokon  
#258650 Men vilket ekipage du har Wärmland, Ford County! Måste vara bra dragförmåga med fyra stora hjul. Nu blev jag riktigt nyfiken när du säger att du även har en Cranab 4000. Jag är nämligen intresserad av en gammal skotare från 1970-71 som jag varit och tittat på, den har en Cranab 4000. Nu undrar jag har du fått sprickor längst upp vid tornet på din? Den jag såg var svetsad där otaliga gånger, så jag har funderat på om jag förvärvar maskinen ifall jag skulle satsa på en annan kran? Kranen på skotaren är monterad på vagnen som är av Hägglunds tillverkning. Kolven till utskjutet var även slut så den var bortmonterad. Vad är det för skick på din kran, och maskinen med? Jag fick uppfattningen att för egen körning bara så är den kranen lite väl tung?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).