Motorsåg och handhållet

Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

72 inlägg 40144 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#255631 Ingen aning, men troligtvis helt fungerande om det är en seriös säljare.

Oftast inte så mycket annat som går åt, tändstift, bränsleslangar och med tiden förgasarmembran, men det finns alltid att få tag på så det behöver man inte lagra upp.

Vanlig standardkedja semi-chisel är det som är mest allround, med rätt länktjocklek för det svärd du har. Fråga närmaste vettiga såghandlare. Och lär dig fila om du inte redan kan det ordentligt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#255662
totte skrev:Ingen aning, men troligtvis helt fungerande om det är en seriös säljare.

Oftast inte så mycket annat som går åt, tändstift, bränsleslangar och med tiden förgasarmembran, men det finns alltid att få tag på så det behöver man inte lagra upp.

Vanlig standardkedja semi-chisel är det som är mest allround, med rätt länktjocklek för det svärd du har. Fråga närmaste vettiga såghandlare. Och lär dig fila om du inte redan kan det ordentligt.


Jo det får bli lite testkörning imorgon ligger riktiga klunsar från den fällda björken utanför \m/ 8-x
Har faktiskt lärt mig att fila kedja eftersom farsan tycker det är onödigt :lol: :???:
Nu är det bara att få in rätta höjden på de där klackarna.
Skaffade en riktig apparat till detta :grin: ingen plast där inte!
http://www.treestuff.com/store/images/p ... /G106B.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255663 Er det ei Granberg filjonte? Har prøvd noen forskjellige maller men aldri filjonte.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#255667
can skrev:Er det ei Granberg filjonte? Har prøvd noen forskjellige maller men aldri filjonte.

Japp! Piratimortert fra staterna ;)
Den är väldig stabil, knappt nåt glapp heller.
Men det kanske är overkill, jag är ju ingen expert bara lärt på egen hand.
Sen finns det ju instruktionsvideo på allt nuförtiden.


:-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#255818 Kunde inte låta bli att plocka isär lite det gick knappt att snurra på kedjespännaren tjockt med skit.
Nu har maskinen fått bada. Det var riktigt ingrott med gammal seg olja och nåt svart gegga, satt som klister. Vad ska man smörja in de rörliga delarna med? (nej, inte kedjebromsen :roll: )
Främst tänker jag på att man inte förstör plasten... (*)
Har fett till drivknut.. eller litiumfett?
PICT0063.gif

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#255944 Ja, då var det ju läge om den är såpass ingrodd. Kedjespännaren behöver du knappast smörja, den smörjer sig själv med kedjeolja. Lite vanlig olja på leder och sånt.

Om den är så smutsig så ta av cylinderkåpan och gör ordentligt rent i kylflänsarna också.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#255963
totte skrev:Ja, då var det ju läge om den är såpass ingrodd. Kedjespännaren behöver du knappast smörja, den smörjer sig själv med kedjeolja. Lite vanlig olja på leder och sånt.

Om den är så smutsig så ta av cylinderkåpan och gör ordentligt rent i kylflänsarna också.

Okej, jag var otydlig. Det jag närmast tänkte på var rester efter någon sorts tjock smörja på den feta fjädern i bromsmekanismen som jag kunde se mitt i smeten vid rengöringen. Har ju ingen servicemanual att gå efter. Men då improviserar jag efter bästa förmåga! :-B Kullagerfett blir det nog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#255975 Nä använd olja, det fastnar så mycket spån och damm och annat i fettet.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#256198
totte skrev:Nä använd olja, det fastnar så mycket spån och damm och annat i fettet.

Det ska bli intressant att se har redan hunnit greja med kullagerfett.. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#256207 Jaja, det går nog bra till nästa rengöring :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#256213 Såg en lustig sak, spåret / skåran som kedjan "åker i" på svärdet är bredare på mitten...
Kan det slitas så eller är det okunskap från min sida :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

traktorz  
#256218 Inte lätt att veta hur svärdet tidigare använts och på vilken såg, speciellt om bommarna är slitna, spetsen blåanlöpt och topptrissans kuggar slitna.
Det behöver inte vara speciellt dyrt med ett nytt svärd och ny kedja samt kopplingstrumma till en såg du kommer att frekvent använda.

Rekommenderar ett 13" svärd med H30 pixelkedja, alt ett 15" bulligare Iggesund- eller ett insticksvänligt Carltonsvärd, med en H25 kedja. Bägge alternativen går väldigt vibrationsfritt och smörjer bra.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#256237 Du skall absolut byta svärd. Att köra med ett svärd där kedjan glappar runt i spåret är inte alls bra, sågar dåligt, ger vibrationer, risk för avhopp och brott. 13 - 15 tum är rätt storlek på sågen, som traktorz säger.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#256240
traktorz skrev:Inte lätt att veta hur svärdet tidigare använts och på vilken såg, speciellt om bommarna är slitna, spetsen blåanlöpt och topptrissans kuggar slitna.
Det behöver inte vara speciellt dyrt med ett nytt svärd och ny kedja samt kopplingstrumma till en såg du kommer att frekvent använda.

Rekommenderar ett 13" svärd med H30 pixelkedja, alt ett 15" bulligare Iggesund- eller ett insticksvänligt Carltonsvärd, med en H25 kedja. Bägge alternativen går väldigt vibrationsfritt och smörjer bra.


Tack!

Topptrissan förstår jag, sitter i toppen/änden :wink: det satt en massa grus i den som jag lyckades rensa och smörja upp. Kuggarna ser fina (runda) ut. Var inte blåanlöpt.

Bommar :oops: Vad är det?
pixelkedja - pixlar vad?
Iggesund - ligger i .. Iggesund
Bullig - på vilket håll
Carltonsvärd - Cowboysvärd? :|
H25 / H30 är... hmm är bra grejor

Hum, jag får ta och läsa in mig på dessa fackuttryck.. :???:
Det som sitter på är HVA original 13"
Är det att tänka på att ha ett längre svärd om man ska karva ner en stor tall?
Jag förstår inte riktigt skillnaden.. :oops: 13" känns så kort :lol: :roll:
Hade funderat på 18" som någon nämnde var rek. maxlängd till denna maskin.
Men jag följer självklart expertisens rekommendationer ^:)^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#256242
totte skrev:Du skall absolut byta svärd. Att köra med ett svärd där kedjan glappar runt i spåret är inte alls bra, sågar dåligt, ger vibrationer, risk för avhopp och brott. 13 - 15 tum är rätt storlek på sågen, som traktorz säger.


Ah! Nu fattar jag, det var ett hack / hål i plåten som skyddar... "CHAIN GUIDE PLATE" i sprängskissen. Alltså har kedjan hoppat då?
PICT0080.gif

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).