Traktorn i skogen

Bukplåt och Holms snöblad

68 inlägg 46571 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#255471 okej, ne jag känner igen det där, att allt inte hinns med.
jasså är bukplåten klar, trevligt. har du visat något på det arbetet på forumet?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#255630 Här kommer några bilder av bukplåten
Plåten består av två delar. En mindre framdel och en stor bakdel som är monterad med två skruvar längst fram och ett gångjärn bak. Så jag behöver bara att skruva lös två skruvar och sedan kan jag fälla ner plåtens framsida med hjälp av en domkraft.

Jag har inte byggt bukplåten för att maler ner sten med den. Det ska bara vara ett skydd för alla kablar och slangar under traktorn.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#255681 ser bra ut, ja som du säger, kablar och i vårt fall, stag till växlarna och även oljepluggen är de känsliga sakerna.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255692 Skönt med bukplåt, då törs man köra fastän det sticker upp lite kvist.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#379012 @molnia jag svetsade på vingen före vintern.
Fungera väldigt bra. Traktorhjulen går inte längre i snövallen och snön kastas ut mycket längre. Säkert 4m från vägkanten.

1457255964_image.jpeg
1457255930_image.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#379059 Se där :grin:
roligt att höra att det har funkat bra.
Just nu har vinge på bladet låg prio hos oss.
Har ett projekt med en påbörjad takbåge med 10 ledlampor och 2 saftblandare. Men drt har stannat av lite.

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

Hema  
#379065
BjörnS skrev:@molnia jag svetsade på vingen före vintern.
Fungera väldigt bra. Traktorhjulen går inte längre i snövallen och snön kastas ut mycket längre. Säkert 4m från vägkanten.

1457255964_image.jpeg
1457255930_image.jpeg

Du verkar vara väldigt händig med svetsen. Tummen upp! :)

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

axwell  
#379151 Tveklöst lägger Molnia ner mer omsorg på svetsarna än jag gör.
Inte blir det bättre med rutilelektroder som får duga så länge, "bara som test" .

Gjorde en liknande hjälpvinge något år se´n, rostfri plåt 4-5 mm, 3 bitar armeringsjärn dia 20-22 mm.
Stick in i passande vinkeljärn i spetsplogen, tas loss med liten hammare eller tex vedträ.

Den här kompletterar sidovingen för att hyvla av plogvallarna.

Bilder så klart men "ladda upp bilder" vill inte vara med.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#379528 Nä nä, nu ska vi inte ge mig äran för något som björn har gjort. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698297 Ni som har holms snöblad med dragstång till hitchen, hur har ni fäst i hitchen?
@källshult @morco @JonathanA @AsaNisse
Alla är välkomna att dela erfarenheter.
har varit inne på att bygga om infästningen från holms holk till bara en hitchögla men är rädd för att bladet lutar mycket i sidled så det inte finns något som håller sidokrafterna.
vad är era erfarenheter blir bladet snett innan det kommer i topp och tar emot stödklackarna? stör det mycket?
nått sånthär funderar jag på;
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p1531391

längre ner på samma sida är den en som löst det liknande jag tänkt på men han kör inte själv med bladet längre.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698359 @JohannesG
Läste i en annan tråd att ni hade ett Holms blad, hur har ni fäst det?

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

morco  
#698370 Har själv vare sig konstruerat eller byggt infästningen till mitt blad, ser inte riktigt ut att komma från fabrik...

MIn balk fäster i lantbruksdraget som sitter under hitchen, kopplar ju fortfarande genom att sänka hitchen men nackdelen jämfört att ansluta i kroken är att balken och dess bakre del hamnar väldigt lågt, har bara runt 10 cm frigång och skulle ibland önska lite mer när man plogar de sämsta vägarna.

Sitter på en MF565 och framtill kopplat med kätting till frontlasteren, i sidled sitter kedjor fråm balken åt vart håll till framaxeln. Detta arrangemang blir lite vingligt men när kättinglängderna väl är avstämda funkar det förvånansvärt bra.

Största förbättringspotential jag ser är att fixa till en bakvikt, blir lite dåligt tryck på baktassarna, framförallt när man ska lyfta och back ur en snödriva.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698394 Okej jag hade tolkat det i en annan tråd som att du hade Holms blad med stolparna fram.. Att det funkar med kätting i kors vet jag, de hade far först på förra traktorn.
Skulle du vilja ta någon bild på hur det ser ut baktill på din lösning?

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

morco  
#698395 Kan ta några bilder i helgen om jag kommer ihåg

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

molnia  
#698397 Undrar hur skulle det vara om man gjorde en vikbar hitch ögla men som även har två öron som är anpassade för jordbruksdragets upphängning? Det borde bli lätt och snabbt att haka på och borde hindra vridningen av bladet om inte hitchen vrider sig den också.. Men det borde den ju göra även idag då vi har fäst i den men har jordbruksfästet imellan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar