Traktorn i skogen

Köpa ny traktor

29 inlägg 17870 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255477 En trevlig traktor, fast det är nog en storlek större än de tidigare i tråden?
Alla jordbrukare går att skogsutrusta med bukplåt osv så det löser nog sig.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

OlaE  
#255488
Slurfi skrev:En trevlig traktor, fast det är nog en storlek större än de tidigare i tråden?
Alla jordbrukare går att skogsutrusta med bukplåt osv så det löser nog sig.


Men det är ju rätt bekvämt med plant golv, svängbar stol, plan underdel på traktorn, dubbelkommando och turbinkoppling? :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

Richardrundberg  
#255489 På casen? Ingen anining bara att snöbladen och det ingick. Kopplingsfri fram och back.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

henkperz  
#255496 Kolla inte på timmar!! Den traktorn som slurfi länkade tex ca 100 tim per år, dom traktorerna får sällan bli riktigt varm då dom går mest på småkörningar+att dom som kör 100 timmar per år inte är dom bästa förarna.. Satsa på en traktor som har gått på en gård,då har dom i regel gått längre pass vilket inte är lika slitsamt för maskiner. Sen om dom har gått hårt eller inte har inte så stor betydelse bara dom har skött dom rätt!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

henkperz  
#255499 http://www.blocket.se/goteborg/John_Dee ... m?ca=3&w=3

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

Richardrundberg  
#255502 Mitt tak är ungefär 250.000kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

henkperz  
#255504 Då får du väl pruta ner den 9 tusen då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255521
henkperz skrev:Kolla inte på timmar!! Den traktorn som slurfi länkade tex ca 100 tim per år, dom traktorerna får sällan bli riktigt varm då dom går mest på småkörningar+att dom som kör 100 timmar per år inte är dom bästa förarna.. Satsa på en traktor som har gått på en gård,då har dom i regel gått längre pass vilket inte är lika slitsamt för maskiner. Sen om dom har gått hårt eller inte har inte så stor betydelse bara dom har skött dom rätt!

Mja, det ligger väl en del i det men nog tar jag hellre en gubbkörd traktor med 2000h
på mätaren än en med 5000h.
Men återigen, från 250K för en beg traktor till 307K för en splitt ny!
Jag skulle nog försöka få råd med den nya.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

OlaE  
#255541 Vår Valmet hade gått drygt 10 000 timmar när vi köpte den -07.
Och det är en -95a.

Den rullar på precis som den ska.
Har stått mycket för bevattningspump och sådant i sina dar.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

jmatsson  
#256144 Fendt är en traktor som håller i många timmar.

http://www.blocket.se/gavleborg/Fendt_306_51384504.htm?ca=6&w=3

Annars är case 5120 en riktigt fin traktor.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

donky-kong  
#256164 Ja, Fendt är ett riktigt kvalitetsmärke. Här är en 309 LS för 152 000 :- + moms.

http://www.blocket.se/dalarna/Fendt_309 ... ?ca=15&w=3

En Fendt har bra komfort och utrustning (knappar till förbannelse till glädje för oss som är knapptryckare) samt tysk kvalité.

309 ovan är betydligt mer prisvärd enligt mig än en Valmet 700, A75, A72. För skogsutrustad 700 nedan begärs 210 000:- + moms.

http://www.blocket.se/kalmar/Valmet_700 ... ?ca=15&w=3



Vi har en Valmet 565 i skogen, och den är supertrevlig i terräng. Hög markfrigång, och låg bränsleförbrukning. I 565 sitter en 3 cyl. 3,2 liters turbobestyckad spis. Betydligt snålare än en A83 (4 cyl) som en bekant har.

Ska du inte rulla långa sträckor på väg, så rekomenserar jag 3-cyl.

Om traktorköpet inte är akut, så kolla lite i utlandet. Tyskland, Danmark, Norge och Finland brukar ruva på riktigt fina objekt för lägre summor än i Sverige. På Mascus.se kan du hitta maskiner från hela världen.

T.ex dessa 6400 från Danmark.

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... dk6r8.html

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... aq8x8.html

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny traktor

stegmaster  
#256211
donky-kong skrev:. I 565 sitter en 3 cyl. 3,2 liters turbobestyckad spis.

Uppborradet motorar jag hört om, men nerborradet, hmmm? :wink:


Sen när ble Valtra A83 4 cylindrig??? :surp:

Annars håller jag med om at Fendt med flere er riktig bra taktorer, men i skogen, näääa. 8)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny traktor

donky-kong  
#256212
stegmaster skrev:
donky-kong skrev:. I 565 sitter en 3 cyl. 3,2 liters turbobestyckad spis.

Uppborradet motorar jag hört om, men nerborradet, hmmm? :wink:


Sen när ble Valtra A83 4 cylindrig??? :surp:

Annars håller jag med om at Fendt med flere er riktig bra taktorer, men i skogen, näääa. 8)


Jösses, klockan är mycket nu :P
Motorn i 565 heter 320DS. Och den är på 3,3 liter. (sedan kanske man kan räkna med att den sotat igen lite grand, och således är på 3,2 :lol: )

Blev osäker på vad grannens traktor har för modellnummer. Men jag vet att det sitter en SisuDiesel 44DTA i. Kanske traktorn heter A82?

Har du hyfsade stickvägar så är väl Fendt helt ok i skogen. Dock är hytten som en glasveranda, så man får se upp för grenar odyl.

God natt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny traktor

Aqualize  
#257435
donky-kong skrev:
stegmaster skrev:
donky-kong skrev:[...]
Blev osäker på vad grannens traktor har för modellnummer. Men jag vet att det sitter en SisuDiesel 44DTA i. Kanske traktorn heter A82?
[...]

Det är möjligt (eftersom A82 har just fyrcylindrig motor).


Valmet/Valtra har några luringar när det gäller cylindrar i olika serier.
Ända sen 665 och 865 har den största/de största i bugetserien (65-serien, hundraserien, A-serien) varit fyrcylindriga, fram till A83 och A93 som är trecylindriga.
Förutom 6100 (3 cylindrar) och bastarden 6900 (6 cylindrar) så har de i mellanserien (6000, C, M, N) varit fyrcylindriga - fram till N93 och N103 (ej N103.4) som är trecylindriga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).