Traktorn i skogen

New Holland i skogen

273 inlägg 166427 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#254821 Jo därför en bild på Slurfis vändskiva skulle vara bra. Min TLA har väl identisk hytt, bra annan nyare motor på hans traktor?

Vändskivorna kommer väl båda två från Ölmstads AB?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254830 Ingen bild idag, blir nog att ploga först imon ser det ut som.
Men jag satte vridplattan mellan stolen och fjädringen bla för att det stämde
bra med reglagen och för att slippa byta golvfästet.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#254840
Slurfi skrev:Ingen bild idag, blir nog att ploga först imon ser det ut som.
Men jag satte vridplattan mellan stolen och fjädringen bla för att det stämde
bra med reglagen och för att slippa byta golvfästet.


Låter som en vettigare lösning än som blev gjort på min. Satte du dit vändskivan själv?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254841 Jo, och eftersom det inte följde några instruktioner så fick jag tänka själv, enda
krånglet var några extra hål som jag var tvungen att borra.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Bengt.Svensson  
#254871 På min stol sitter vändskivan mellan sitsen och underredet, det är bara själva sitsen som snurrar. (Grammer-stol)

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#254887
Bengt.Svensson skrev:På min stol sitter vändskivan mellan sitsen och underredet, det är bara själva sitsen som snurrar. (Grammer-stol)


Ok. Jag har ju också en Grammer. De måste ha monterat vändskivan tokigt på min! Som jag skrivit tidigare ser det ju konstigt ut med muttrar och dylikt de shimsat med. Nåja, man får montera bort skiten och göra om det.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Bengt.Svensson  
#254896 Vändskivan var också från Grammer och monterades av traktorsäljaren. En av bultskallarna till vändskivan låste plandämpningen så jag vet att servicekillen fick flytta en bult pga detta.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#254906
Bengt.Svensson skrev:Vändskivan var också från Grammer och monterades av traktorsäljaren. En av bultskallarna till vändskivan låste plandämpningen så jag vet att servicekillen fick flytta en bult pga detta.


Om du orkar så är jag tacksam om du kan ta en bild med mobilen och lägga upp här?

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255179
Jan2014Vridplatta.jpg


Här ser man kanske hur det funkar, ovanpå fram-bak rälsen är en
blåmålad adapterplåt som jag gjorde för att få ihop det med vridplattan
som är ovanför. Jag mindes bara att jag borrade hål men det gjordes en platta åxå.
För att vända sig så gör man följande:
Skjuter fram ratten i det mest framskjutna läget, så kan den vara jämt i skogen.
Ställer in längdregleringen lämpligt med spak nr1
Lyfter fossingarna och drar spaken med rund knopp
Snurrar stolen och släpper ner fossingarna.

Spak 2 används knappt alls, den är för vridning av stolen vid tex plöjning.
Knapp 3 är luftfjädringen, dra ut så pyser den, tryck in så pumpas den hårdare.
Spak 4 handbromsen är på bilden aktiverad, den stör uppenbarligen inte snurren.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#255186 Tusen tack! Betydligt bättre lösning än min! Jag har mätt och kollat och ska försöka ändra på mitt fäste. Men det blir lite skära och svetsa.

Det är otrevligt att lasta i uppförslut då jag måste stå på bromspedalen, vända på stolen och sedan dra åt handbromsen innan man sätter sig bakvänd vid spakarna.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Bengt.Svensson  
#255280 Slurfi hann före mig, men min platta är monterad på precis samma sätt.

På min stol sitter spak 2 på andra sidan sitsen och är till för plandämpningen.

Användarvisningsbild

Re: New Holland i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255353 Jag har åxå en spak på andra sidan för plandämpningen men den kom inte med på bild.
Jag tycker det är bra när spakarna har olika form så man enkelt hittar igen dem vid drift.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#255705 Nu snurrar även min stol runt, även med handbromsen fullt åtdragen... Man sitter så gott bakvänd i NH'n. Är det något man kan irritera sig på är att bakrutan lätt immar igen på vintern. Ett luftutsläpp från fläkten närmare bakrutan skulle nog inte skada! Hur upplever ni andra detta med imma på bakrutan?

Ska även försöka få tag på en bukplåt och med tiden även grenavvisare.

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

Robertberg  
#255718 Vår MF är likadan, dåligt med luft mot bakrutan och immar lätt igen. Knepet är att ha på ac:n lite..

Avatar Fallback

Re: New Holland i skogen

339  
#255765
obantteg skrev:Vår MF är likadan, dåligt med luft mot bakrutan och immar lätt igen. Knepet är att ha på ac:n lite..


Jag har ingen ac men man måste försöka klura ut en lösning. Än värre då man kör snöslungan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).