Vedmaskiner, flishuggar

Huggproblem

22 inlägg 12646 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggproblem

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2537 Hej!
Det här var ett trevligt forum som jag hittade igår.

Har eldat med flis ganska många år i en förugn. Högg flisen med en gammal trumhugg modell sågverk. För några år sedan bytte jag till en Lundsbrunnstoker och då blev min flis lite väl grov, så jag skaffade en Bruks 722 som ger jättefin flis. Den driver jag med en lastbilsmotor (MB 609) på strax under 90 hästkrafter.

Drivningen fungerar så att jag har satt en axelstump på fälgen på bakaxeln och drar tuggen med en vanlig kraftöverföringsaxel. Problemet är att axelstumpen på fälgen inte håller. Jag har vridit av en och den nya är på god väg....
Satte i en brytpinne på axeln (M10 bult) men den måste bytas titt som tätt, vet inte hur många jag kört av. Porvade med en M12 men då vred jag axeln.

Tröttsamt! Att bara kunna stoppa i bitar på max 2 - 3 tum är inte hållbart i längden.

Har nu fungerat på att ta bort bakaxeln på drivenheten och istället montera en remskiva bakom växellådan för att dra huggen. Då måste jag, för att slippa flytta drivenheten, gå över till en trumhugg. Den jag har passar i vart fall inte.

Någon som har tips och ideer om problemet. Vilka huggar kan vara lämpliga.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2542 Du har alltså en hel lastbil som står bredvid din hugg??

Hur högt varv vill du ha på huggen?
Du kan inte skippa bakaxeln och montera kardanen till huggen?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2546 heter det flishugg?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2551 Ja, eller flis "tugg".
Maskinen hugger/tuggar ju sönder stocken till flis..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2553 jäklar det måste krävas en hel del kraft? borde väll vara ganska dyrt å flisa sönder en hel stock gentemot å sälja?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2555 Du flisar ju för det mesta dåliga träd som du inte kan ha till något.
Tex om du rensar diken etc.
Grannen har fliseldning, var en Timberjack med en stor Bruksflishugg hos han förra veckan.
Den flishuggen drivs av en Scania V8.

Har du aldrig varit och kollat på "asen" på skogs Elmia pgo_jim?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2559 aldrig varit på nån skogsmässa, men skulle vilja, vet ni några stora mässor i sverige som kommer i vår/sommar?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2560 Det är väl Elmia Baltic nästa år tror jag, inte lika stor som Elmia Wood men nästan..

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2570
Ferguson skrev:Du har alltså en hel lastbil som står bredvid din hugg??

Hur högt varv vill du ha på huggen?
Du kan inte skippa bakaxeln och montera kardanen till huggen?



Nja, inte en hel lastbil, men motor, växellåda, 40 cm kardanaxel och en upp och nedvänd (för att få rätt rotationsriktning på vänstersidan) bakaxel med svetsad diff. samt så mycket som behövdes av ramen. En del av instrumetnten med hastighetsvätare finns också kvar.

Huggen är byggd för traktor och skall ha 540 v/min, max 700 v/min. Med så lågt varv blir ju vridmomentet ganska högt. Min gamla trumhugg drog jag med traktor (ca 70 hkr) och 1000 v/min på kraftuttaget utan några problem trots en relativt klen kraftöverföringsaxel.

Att driva huggen direkt från kardanen kräver en vändningsväxel för ca 5000 spänn :( och att vända hela drivenheten, vilket jag inte har lust med då den står på stadiga plintar. (Bladfjädrarna sitter kvar i främre fästena och hänger rakt ned rejält fastgjutna i betong.)
Fast det är klart - allting går.

Med en trumhugg och remmar från kardanen behöver jag inte ändra så mycket även om remmarna kanske blir ganska långa.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2571 Vilket bygge :D
Kan du överföra allt vridmoment genom remmar då?
Kan du inte fixa kraftigare överföring mellan bakaxel och hugg?

Är det just "kraftuttagstappen" som är problemet?
Själva kraftuttagsaxeln kan du ju skaffa kraftigare, men det blir knivigt med tappen..

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2624
Ferguson skrev:Vilket bygge :D
Kan du överföra allt vridmoment genom remmar då?
Kan du inte fixa kraftigare överföring mellan bakaxel och hugg?

Är det just "kraftuttagstappen" som är problemet?
Själva kraftuttagsaxeln kan du ju skaffa kraftigare, men det blir knivigt med tappen..


Om jag hittar en hugg med remskiva så skall det väl räcka till med en likadan remskiva på kardanaxeln. Skulle det bli lite kraft över så slirar väl remmarna och inget går sönder.

Naturligtvis kan man dimensionera överföringen kraftigare men Bruks skriver att man max får ta ut 86 kpm (65 hkr) vid 540 v/min på kraftuttager. Man har hört talas om de som lyckats dra sönder axeln i huggen och det är ju inte så kul. Då är det bättre att min axelstump går av.
Föresten, hur många nm är 86 kpm?

Jag har en liten fundering på en Erjo-hugg. Sitter det inte en remtransmision på den redan från början?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2627 86kpm=844Nm

kp=kg=9,82N

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2740
Ferguson skrev:86kpm=844Nm

kp=kg=9,82N


Den uppgiften tackar jag för!

Jag har hittat lite uppgifter om min motor MB OM 314: 3,78 liter, 63 kw - 85 hkr, 235 Nm - 24 kpm.

Utväxlingen på bakaxeln är ca 3 ggr. Det borde betyda 24*3=72 kpm - klart under de 86 som Bruks sätter som gräns. (kan man räkna så?)

I så fall skulle jag ju kunna svetsa på några plattjärn och förstärka den svaga punkten mellan bakaxeln och kraftöverföringsaxeln. Visserligen förstör jag den delen av kraftöverföringsaxeln som jag svetsar i, men det får bli där vid, bara skiten håller i övrigt.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2741 Hade du inte växellådan emellan också?
Eller kör du på en växel med 1:1 utväxling?

Utväxling 3:1 ger som du skriver ett 3ggr större vridmoment.

Avatar Fallback
tobbjo  
#2749 Precis som ferguson är inne på är det lite mer komplicerat än så, men du är på rätt spår.

Motorn levererar sitt max moment vid ett visst varvtal. Över och under det varvtalet levererar den mindre moment. Kör du på det varvtalet?

Huvudlådan växlar ner eller inte, oftast har ettan en reduktion på omkring 3-4 och fyran 1:1 medan femman eller högre är överväxel, dvs växlar upp varvet.

Det varvet har du sen ut på kardan, med en vinst i moment samma som förlust i varv, precis som du räknade på axeln.

Sen kommer axelväxeln som växlar ner. Kan du räkna noggrannare än cirka 3? Det skiljer ju rätt mycket om det är 2,7 eller 3,5.

Jag har en Erjo 160 och är rätt säker på att de6t är en remtransmission i den, kan kolla åt dig om det är viktigt, men det är en del kåpor att demontera.


T
T

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).