Motorsåg och handhållet

H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

29 inlägg 24358 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

traktorz  
#183365 Vår Jonsered CS2152 levererades med den smalare drivlänken 1.3mm, även kallad pixelkedja vad jag förstår. Med 13" svärd (508 9263 56) och 56 drivlänkars kedja H30/S30 (504 5737 56).

Sågen är försedd med ett ringdrev (.325" & 7 tänder), så att i princip behövs bara ett nytt svärd för att köra H25-kedjor med 1.5mm spårvidd.

Sådana (S25/H25) har vi i flertal till den gamla sågen, en Jonsereds 535. Jonsereds beteckningar på ett dito 13" svärd (508 9123 56) och med 56 drivlänkars kedja H25/S25 (504 5701 56).

Men vad blir skillnaden för oss, annat än kostnadsbesparingen i att utnyttja befintliga svärd och kedjor redan i vår ägo? Håller 1.5mm kedjan skärpan längre, behöver jag fila kedjan mer sällan? Oljeåtgång? Risk att anlöpa svärdet? Att den smalare pixel-kedjan är lättare och rappare vid t.ex. kvistning kan jag tänka mig. Men vad är bättre på vedbacken?

Fördelar / Nackdelar: H30 vs. H25?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

Huggis  
#183379 Jag har prövat pixel och får den inte att skära lika mjukt och snabbt som 1.5, helt enkelt. Dock inte tillräckligt mkt för att kunna uttala mig om bränsletillgång, gillar idén, gillar att grejerna blir lättare, men det måste ju skära, kan det vara brist på konkurrens eller finns det en stihl variant till 1.3?

Avatar Fallback

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

asseasse  
#183399 Jag tycker att pixelkedjorna skär snabbare. Betydligt. Åtminstone i björk som jag mestadels hugger. Däremot är de känsligare om de kläms fast och kan då gå sönder. Även svärden är känsligare. Det är iallafall min erfarenhet. Jag är inte så pass kunnig att jag förmår avgöra om de går mindre mjukt. Jag tycker även att man märker att det blir smalare snitt och mindre spån med 1,3 mm.

Jag skulle tänka så här:

Mycket grov och vresig ved som ger hög påfrestning: 1,5 mm

Vanlig vedhuggning för husbehov och kanske lite till: bättre med 1,3 mm. Jag tänker att man inte behöver vara lika skicklig på att fila för att få en 1,3 mm kedja att gå snabbt genom en stock som en bredare kedja.

Tror dock att H25 skärlänken är längre så den kedjan borde även ha längre livslängd.

Avatar Fallback

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

peter399  
#183438 Ja skulle vara intressant att få lite mer vetenskaplig fakta om skillnaden H25/H30. Just nu kör jag själv H30 på kedjeröjaren och H25 på motorsågarna men det vore ju fint att standardisera, förmodligen då med H30 i och med att den borde vara lite bättre på kedjeröjaren.

(Måste flika in en parentes om kedjeröjaren, har ni inte köpt en än så se till at göra det, ta mig .. den bästa maskin som tillverkats sen bra länge. Fick lust att prova vår nya Stihl 480 i helgen men fick inte ens hälften gjort jämfört med FBx:en och med mycket större påfrestning på kroppen. Och då är det inget fel på 480:n, tvärtom så går den klockrent, men konceptet med kedjeröjaren känns helt överlägset. Tar 5-10 cm stubbar med kedjeröjaren... Att folk överhuvudtaget fortfarande kör vanlig röjsåg är för mig en gåta.)

Nåväl, man tycker ju att H30 borde ha ngn fördel iom att HVA har bytt 100% till det på motorsågarna, även proffsmodeller som 346/550. Vore ju konstigt att göra ett sånt byte om H30 det de facto skulle skära långsammare än H25?

Användarvisningsbild

S27 kedja med 1.5 mm drivlänk

traktorz  
#255277 Fotade av en gammal Jonsered kedjekartong; 504 57 01-56 Made in Canada, så förmodligen är kedjan tillverkad av Oregon.

På vår Jonsered såg CS2150 sitter nu en S27 kedja, vilken enligt kartongens baksida har en stötvinkel (eller eggvinkel) på 85° som huvudsaklig skillnad mot dagens kedjor av typ H25.

Undrar just vilken skillnad i karaktär dåtidens S27 har i jämförelse mot dagens H25?

P.S:
Jag har skrivit in de saknade data för H25 i blått i bilden.

Jonsered_S27.gif

   TS
Avatar Fallback

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255287 Ein sån kjedepakke har ikkje eg sett før, var meir innformasjon på eska før enn det er i dag. Skilnad på kjedene tja meiner Mange skreiv noe om at den nye bpx kjeden luter meir DVs at den "bakre" del av tanna blir lavere.

Noe eg synes er meir innteresangt er kven av kjedene 95 vpx eller 21 bpx som er mest hensiktsmessigt, å ikkje minst skjærer fortast på ei vanlig 50 cc proffsag eks vis HVA 550, her verkar meiningane å sprika.

Avatar Fallback

1.3mm kjeder

SawTroll  
#255400 Bare et lite OBS :!: ;
Det blir feil å sette "likhetstegn" mellom 1.3 mm og pixel/narrow kerf, da det finnes mange 1.3 mm kjeder som ikke er pixel, både i .325 og ordinær 3/8.
Disse er bare ikke så vanlige i Skandinavia, og er ofte utelatt fra skandinaviske kataloger.

Användarvisningsbild

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255405 De är rätt vanligt med 72LPX och 20BPX.
De är även med i de flesta kataloger.

Användarvisningsbild

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255410 Jag tycker att pixelkedjorna med 1,3 mm svärd skär snabbare, med mindre spån, spill och bränslemängd.
Både vid kapning och kvistning. snabbare att fila oxå.

Men nackdelen är att de är känsligare speciellt med vindfällen om det klämmer så är det lättare att få kedjebrott, har hänt mig. Tycker att nitar länkar fortare glappar. Det har aldrig hänt med 1,5mm.
Men fortsätter nog med 1,3mm vid gallring mm.
1,5 kör jag på slit&slängsågen som följer med i traktorn om man behöver såga loss en fastkörning eller kapa stubbar med grus mm

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255411
Sweden-viking skrev:Jag tycker att pixelkedjorna med 1,3 mm svärd skär snabbare, med mindre spån, spill och bränslemängd.
Både vid kapning och kvistning. snabbare att fila oxå.

Men nackdelen är att de är känsligare speciellt med vindfällen om det klämmer så är det lättare att få kedjebrott, har hänt mig. Tycker att nitar länkar fortare glappar. Det har aldrig hänt med 1,5mm.
Men fortsätter nog med 1,3mm vid gallring mm.
1,5 kör jag på slit&slängsågen som följer med i traktorn om man behöver såga loss en fastkörning eller kapa stubbar med grus mm

:D :D :D


Prova 20BPX då, Samma som 1,5 som heter 21BPX fast med 1,3mm spårvidd.
Jag antar att du kör 50cc eller större. Då är det inte ovanligt med krabb på de klenare kedje modellerna som tex 95VPX.

Användarvisningsbild

Re: 1.3mm kjeder

traktorz  
#255467
SawTroll skrev:Bare et lite OBS :!: ;
Det blir feil å sette "likhetstegn" mellom 1.3 mm og pixel/narrow kerf, da det finnes mange 1.3 mm kjeder som ikke er pixel, både i .325 og ordinær 3/8.
Disse er bare ikke så vanlige i Skandinavia, og er ofte utelatt fra skandinaviske kataloger.


Mange skrev:De är rätt vanligt med 72LPX och 20BPX.
De är även med i de flesta kataloger.


Fast om man kör produktväljar-applikationenOregons hemsida, så presenteras bara en rekommenderad kedja, 95VPX064E. Det finns fler rekommenderade svärd än kedjor faktiskt.

Men som ni påstår, Oregon har ju dessutom passande 20BPX064E, 20LPX064E och den tuffare M95VPX, men ingen handlare jag har besökt har ju dessa på hyllan.

De enda alternativen för 1.3mm drivlänk till Husqvarna H30 jag sett hos handlare hittills har varit:
♦ Stihl 23RMC (3627 000 0056)
♦ Oregon 95VP (95VP056E)

För 1.5mm drivlänk:
♦ Oregon 21BP & 21BPX.

Jonsered CS2152 15 Oregon.gif

   TS
Användarvisningsbild

1.3mm vs 1.5mm drivlänk

traktorz  
#255474
traktorz skrev:Undrar just vilken skillnad i karaktär dåtidens S27 har i jämförelse mot dagens H25?


Provade för något år sedan att byta svärd på CS2152 från 1.3mm (Anti-vib Light/pixel) till 1.5mm. Kedjetypen byttes därvid från 56-länkars S30 (pixel) till 56-länkars S27.

Jag gillade inte det då, eftersom S27 kedjan högg tag i den torra stocken på vedbacken på ett otäckt sätt och betydligt mer vibrationer kändes i handtagen, än med den tidigare lena erfarenheten av pixel-/svärd/kedja. Vet inte om ryttarna kanske var för låga dessutom? Bytte i alla fall genast tillbaka till S30 på CS2152 och ägnade inte 1.5mm en tanke på ett par år.

Intresset för 1.5mm kedjealternativ väcktes då jag förra året upptäckte hur effektiv en ny Oregon 21BP056E kedja var på vedbacken, som förstärktes av de goda erfarenheterna med ett 1.5mm Iggesund-svärd. Ett stopp i oljetillförseln på CS2152 som resulterade i en blåanlöpt svärdspets (1.3mm), samt argument som att bredare svärd transporterar mer olja fram till noshjulet, har omvärderat min syn på 1.5mm svärd.

Med all rotkapning för närvarande och framöver, och det påtvingade behovet av ett längre svärd (13" till 15"), som därmed blir tjockare för bibehållandet av stabilitet, så följer även kravet på en passande drivlänksbreddsökning från 1.3mm till 1.5mm! Ett längre svärd behöver dessutom mer oljetillförsel än ett kortare.

Blir kanske så i slutändan, att vår andra Jonsered såg CS2150, får bli en renodlad kvistsåg med ett lätt 13" svärd och H30 pixelkedja! Den sågen (4.9kg) är ju dessutom från början något lättare än CS2152 (5.0kg), samt riktigt pigg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255481 Det är inte bestämt av regioner och säljare lika mycket som behov.
Större sågar funkar bättre med 20 serien och orkar dra den.
Mindre såg passar bättre med 95 eller i vissa fall 91.

Problemet är o hitta för arbetet rätt utrustning på rätt såg, rätt hanterat.
Annars fås effekter som är oönskade.

Avatar Fallback

Re: 1.3mm kjeder

SawTroll  
#255515
traktorz skrev: ..... Fast om man kör produktväljar-applikationenOregons hemsida, så presenteras bara en rekommenderad kedja, 95VPX064E. Det finns fler rekommenderade svärd än kedjor faktiskt. .....


Hva som kommer opp på Oregons selector guide avhenger bl.a av hvilket marked du går inn på, og i noen tilfeller om du velger "proff" eller "homeowner".

Du har selvfølgelig rett i at mange kjede-modeller sjelden er på lager hos forhandlere - og må spesialbestilles.

Avatar Fallback

Re: H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

kallen  
#255528 Gjorde misstaget att köpa 1,3 mm 18 tum till 357. Det kommer jag inte göra om. Svärdet är som en orm. Men nu är snart kedjorna och svärdet slut så jag kan köpa 1,5 mm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).