Skotare

Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

7 inlägg 9905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

Baggböla  
#255029 KTH och Skogforsk håller på med en eventuellt ny diselhybridskotare. Två KTH-examensarbeten beskriver.

Uppgiften är att analysera prestandan för en aktivt, semiaktivt respektive passivt dämpad pendelarmsskotare , genom att utföra mätningar på den maskin (XT28) som byggs nu under hösten 2013, analysera mätresultaten och validera och förklara med hjälp av experiment med dynamiska simuleringsmodeller.


Uppgiften är att analysera prestandan för en ny diesel-hybrid-skotare, genom att utföra mätningar på den maskin (XT28) som byggs nu under hösten 2013, analysera drivlivlinans prestanda och föreslå en förbättrad (mera optimal) lösning för den hydrauliska drivlinan.


Det står att den är ny men tanken är ju inte så långt borta med hybriddrift eoch pendelarmar att detta är någon ny modell eller förbättring av F15 inom Elforest AB. Eller är rent av HFT-skotaren? HFT-skotaren ska enligt utsago vara elhybriddriven och även ha en aktiv dämpning av chassiet.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

Fredrik Reuter  
#255120 Hej,
Jag det ska bli spännande att följa detta projekt.
Det låter lite som att de prånglat in hybriddrift i en Fiberdrive och gjort den till en skotare enbart.

Pendelarmar på skotare kan vara riktigt användbart om de får det att fungera. Och det kanske det kan med elmotorer istället för hydraulmotorer som drivlina. Det är ju just hydraulmotorerna som inte varit poppis hittills.

Spännande!

Avatar Fallback

Re: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

ollonet  
#255276 Hade inte skogsjan en modell med pendelarmar på 90- talet som hette soft eller nåt? Vill minnas att det blev en väldigt tung konstruktion, men nivelleringen var bra!

Användarvisningsbild

Re: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

Baggböla  
#255292 Jo Lars Lamekssons LL-maskiner konstruerade en maskin som hette Trollet 2000 med pendelarmar, runt 90 som Skogsjan köpte och lanserade som Skogsjan Soft 2000. Men jag antar att pendelarmarna styrdes individuellt, varvid nyttan av pendelaxlar bara kommer till sin rätt vid körning på jämt sidolut. Utan en automatisk nivellering blir hindertagningsförmågan sämre än en vanlig boggie, varvid det är nog av denna anledning med elmotorer i hjulhaven där man lätt kan ställa in varvtalen för varje hjul för att minska slirning och ställa in vinkeln på pendelaxeln.

Har för mig att den vägde runt 9-10 ton och tanken var att den skulle lasta lika mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

Fredrik Reuter  
#420642 Nu har Skogforsk släppt ytterligare info om konceptskotaren XT28, också videon nedan. Efter att Skogforsk testat skotaren så visar det sig att konceptet kan öka produktiviteten, förbättra ergonomin och även minska körskador.



Här kan du läsa mer om projektet: http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... kpaverkan/

Användarvisningsbild

Re: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

Torbjörn Johnsen  
#420667 Intressant att det fortfarande finns liv i tankarna om en pendelarmsskotare. Jag kommer ihåg skotaren "Timberking LF 14" som stod Caterpillars monter på Elmia Wood 2001. Se bilden nedan (som tyvärr har dålig upplösning). Det finns vissa liketer med den nu presenterade maskinen :mrgreen:

1480340441_timberking_lf_14.jpg


Cat köpte ju Skogsjan 1997 och satsade stort på kortvirkesmaskinerna under en tid innan de sålde den delen av verksamheten tillbaka till Sverige och EcoLog. Det finns en bra historik kring den här maskinen i tråden Skogsjan Soft skrivet av @Huddigskördare redan 2008. Jag klipper in hans text här nedan för den beskriver kort och koncist hur LL/Skogsjans Soft Skotare blev Timberking/CAT och så småningom hamnade där den finns nu hos Rolf Volungholen. Från Ljunby, via Österfärnebo, Söderhamn, USA, Australien och till Bollnäs. T o m den extra midjan under vagnen fanns med långt tidigare:

Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.


Det ska bli kul att se om det har projektet kan komma igång till slut!

Avatar Fallback

Re: Hybrid-pendelarmskotare (XT28)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422674 ATL har en kortare artikel om skotaren.

http://www.atl.nu/teknik/ny-konceptmask ... ndelarmar/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).