Traktorer och processorer

Punktering i skogen, vad nu?

49 inlägg 32043 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255225 Varför mindre i radialdäcken?
Verkar vara lite delade meningar om detta, två kg kanske inte är fel ändå.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

ÅsaNisse  
#255234 Kolla inte max däcktryck i instruktionsboken för det är helt avgörande av vilket däck och fälg det handlar om. Lika farligt med lågt lufttryck för däcket är det med för högt lufttryck för livhanken. Det finns flera exempel på folk som flugit i luften, och fått en notis i tidningen, då de pumpat däck. Kolla på däcket vad det står för koder och beteckningar så kan vilken gummiverkstad som helst tala om vad däcket tål. Sen gäller det även att ha rätt fälg för däcket. Inte bara dimension utan belastning också.
Beträffande däck på burk modell Biltema så vill jag inte förorda detta i denna typen av däck. För det första är det brandfarlig drivgas som man ska tömma ut efter ett tag och dessutom brukar det inte räcka mer än till ett alldeles för lågt tryck för att kunna köra på däcket. Jag vill då slå ett slag för de punkteringsskydd som finns hos gummihandlare och även säljs i dunk på nätet. Pumpa i ett par liter i ett bakdäck på en traktor och glöm sedan pyspunkor och liknande. Det kostar en slant och man vet ju aldrig om man har nytta av det för det bara går och går till däcket är utslitet.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Husqy346  
#255241 6 ply däck skulle inte jag ge mig ut bland stenar och dyl jag skulle bara köra där marken är som en åker .
Allt annat är att ta risker med så tunna däck.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

tallen100  
#255242 [quote="ÅsaNisse"]Kolla inte max däcktryck i instruktionsboken för det är helt avgörande av vilket däck och fälg det handlar om. Lika farligt med lågt lufttryck för däcket är det med för högt lufttryck för livhanken. Det finns flera exempel på folk som flugit i luften, och fått en notis i tidningen, då de pumpat däck. quote]


Ja men ett vanligt traktordäck är ganska ofarliga, du har ju bara en stor luftvolym men litet tryck, Lastbilsdäck däremot är farliga där har du åtta kg...

Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

rokon  
#255245
ÅsaNisse skrev: Pumpa i ett par liter i ett bakdäck på en traktor och glöm sedan pyspunkor och liknande. Det kostar en slant och man vet ju aldrig om man har nytta av det för det bara går och går till däcket är utslitet.

Det där verkar vara en bra soppa att ha i däcket?

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255248 Punkterings vätskan funkar inte så bra när man har slang i däcket,
Hade pyspunka på lastmaskinen läckte vid fälgen på samtliga däck och pumpade in ca 4 liter i varje hjul och nu är det tätt " slanglöst"
När man har däck med lite lager så får man vara extra noga med att kapa låga stubbar och planera vägarna noga och inte åka i värsta sten skravlet.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

OlaE  
#255256 Jag vet inte hur många lager det är på skogsdäcken på Valmeten, men jag räds varken himmel eller helvete....

....bara asfaltsvägar. :shock:

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255580 Ofarligt m lågt tryck, nej då, en kille här kan va glad att han lever när han pumpade upp ett 13,6/38 som sköt av fälgen när han pumpade liggande på golvet, vet inte om du var däcket el fälgen som flög upp i taket 5meter upp!!

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

tallen100  
#255624 Jo allt kan ju hända, men då hällde han väll i betydligt mer än normalt? Dvs mer än 1-1,5 kg... För ett bakdäck är ju såpass tungt i sej självt.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255646 De hände när däcket skulle tryckas ut till fälgbanans kant, så tänk på att även om trycket är lågt så är volymen stor så kraft blir de!

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

hasse_as  
#255656 hade en morbror som bytte däck och skulle trycka ut traktordäcket på fälgen, men det small och han satt på däcket när det hände. kunde ha gått illa...

Han var ju van att göra så med skogsmaskinsdäck men traktordäck klarar ju inte lika högt tryck.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

tallen100  
#255824 Ja man får ju inte mosa i allt för mycket luft så klart, är det inte för mycket som felar brukar det funka bra att köra lite, rätt som det är ligger däcket rätt på fälgen!

Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

loppan  
#255839 Ett diagonaldäck bär bättre än ett radialdäck vid lägre tryck då sidorna är starkare.
Ett exempel 16.9-34 diagonal bör ha 1,2-1,5 på åkern men på väg och i skogen 1.5-1.8 bar max 2.0 bar

Ett radial 16.9-34 bör ha 1.0-1.2 bar på åkern man kan ha ned till 0.8 för bättre markkontakt.
I skogen skall radial däremot ha mycket luft för att få styva sidor 1.8-2.0 bar.
Lågprofildäck som 650 60-38 går att ha ännu lägre tryck i,mer mot 0,6 bar på åker.

Ett däck frestas hårt vid låga lufttryck och hög last samt hastighet.

Det är populärt bland djurbönder att skuta framhjul då man bär två ensilagebalar i lastaren på väg i en hastighet av 40 km/tim.
Detta för att det är runt 0.8 bar i ett 480.65- 24 däck anpassat för att gå i jord.
Rätt tryck i detta framjul vid hård belastning är 3.0 bar

Alltså radialdäckens lufttryck måste anpassas bättre till sitt arbete än diagonaldäck.
Alla däck har även en märkning på sidan om max tillåtet tryck.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

ÅsaNisse  
#256100 Mina Michelin 16.9-34 Agrobib radial är maxade till 1,6 och håller man sig där är det nog ganska riskfritt, men det har talats om tidigare i tråden lufttryck på både 2 och 3 bar. Jag vill bara slå ett slag för att man ska veta vad man gör.
Dock skulle jag inte få för mig att köra ut i skogen med dessa michelinare för de sväller ut ganska kraftigt i sidorna när det blir lite last på hitchen. I skogen kör jag med gamla Nokian industri klackdäck 3,0 bar på skogsfälgar och broddkedjor. Lugnt och tryggt går det fram utan slirningar och hit till dags inga punkor. Dessutom lite punkteringsvätska som skvalpar innuti.

Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Rynis  
#631847 Luften läckte ut och däcket blev så här. Funkar det med att trä in en innerslang och pumpa upp? Behövs fälgskydd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).