Traktorn i skogen

År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

7 inlägg 7952 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

rokon  
#254392 Idag är det precis ett år sedan jag skrev en presentation 2013= Ny Zetor model Zetor Major 80.
Vill nu gärna starta året med ett annat traktormärke som har gjort sig gällande i skogen och blivit omtyckt av dem som har den, det är Belarus från Vitryssland, dess främsta kännemärke är portalaxlar med reduktionsväxel på både fram och bakaxel.
Med portalaxel så är det enklare att uppnå en högre frigångshöjd samtidigt som man vinner mindre belastning av hela drivlinan, då kraften förs ut till slutväxlarna med ett högre varvtal som där sedan närmast hjulen växlas ned ytterligare med ett drev. Möjligheten med bra plats för vändbar stol har också framhållits av dess brukare.
Belarus 320.4 är en mindre traktor, en kompakttraktor med säkerhetshytt, tillägget fyra efter 320 står för att modellen är anpassad för EU-marknaden. Detta är en minitraktor som tillverkas i Europa av Minsk tractor works (MTW) med 11 produktionsanläggningar runt om i Vitryssland. De är en av världens störtsta producenter av produkter till jordbrukssektorn, de har tillverkat mer än 3 milioner traktorer. De sysselsätter ca 30.000 människor i arbete.
Denna traktormodell som jag här presenterar Belarus 320.4 är alltså en mindre traktor som liksom de större Belarusmodellerna har portalaxlar med reduktionsväxel. Denna modell är inte ny för i år, men den har ej diskuterats här på forumet tidigare. Utrymme för vändbar stol ser ut att saknas, detta är en kompakttraktor. Jag tror ändå att denna model väl kan mäta sig med asiatiska minitraktorer/kompakttraktorer för användning i skogen. Om Belarus 320.4 är lämpad att använda i skogen som minitraktor är något ni själva måste ta ställning till, jag har ej haft tillfälle att beskåda den ännu. Har dock sett viss annonsering inom landet och utomlands att bland flera tänkbara användningsområden även skogsbruk omtalas.
Motor Italiensk 3cylindrig Lombardini diesel 36hk/26,5Kw Växellådan har 16 frammåt 8 bakåt via gruppväxel, Fartområde frammåt 1.0-25,4 km/h bakåt 1.8-13.4 markfrigång 320mm (man bör kolla själv vad som eventuellt skiljer med gräsdäck resp. jordbruksdäck) Konstruktionsvikt 1650kg. Längd 305cm bredd 155cm höjd 215cm. Lyftkapacitet i jordbrrukslyft 1100kg, pumpkapaciteten är troligtvis låg då den inte nämnes i brochyren hos den svenska representanten, kan vara ide´att kolla upp eventuella alternativ. Eller räkna med pto pump för kran. Ratten är ställbar* i vinkel och i höjdled, genom bland annat ett reglage som nås genom att avlägsna täckplåten i rattcentrum, då fäller man upp och vrider om ett vred där.
Jag har inga heltäckande uppgifter om denna traktor, är växellådan synkroniserad eller ej?
En bra grej är öppningsbarheten av bakruta, taklucka, hela taket fälles upp,taklucka skall hållas öppen vid körning över isbelagda vatten!
Frontlyft finns som tillägsutrustning, alltså trepunktslyft där fram i kommunutförande.
Jag tycker traktorn har en tilltalande fulsnygg design som markerar funktion.

Ett tips till den som är intresserad av en mindre traktor för skogen jämför främre axelns pendlingslängd för god markkontakt på ojämt underlag, de asiatiska traktorerna från början främst avsedda för körning på risodlingar lär visst ha rätt liten pendling, jag vet inte hur det förhåller sig. Automatisk diffbroms/spärr framaxel?
Och sist men inte minst god fortsättning på det nya året önskar rokon!

*Har i efterhand blivit osäker om rattens ställbarhet finnes på denna model


Senast redigerad av rokon fre 03 jan 2014, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

rokon  
#254468 Hittade denna filmen också med wirespel där bak och lite demokörning runt några träd

"BELARUS 320.4 är en liten traktor som är
lämplig för småskaligt jordbruk, trädgårdsskötsel
eller skogsbruk. Traktorn är rejält
utrustad för att vara en så pass liten maskin.
Förarplatsen är bekvämt utformad med rejäl
värme och ventilations-anläggning. Traktorn
har bekvämt insteg med stora dörrar, bak- och
sidorutor är öppningsbara. Kan utrustas med
frontlyft och kraftuttag eller med frontlastare." Källa Belarus brochyr

   TS
Användarvisningsbild

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

stegmaster  
#254586 En granne til mig er inne på sin andra 320. köpte den första för ca 10 år sen.
Byttade til nya modellen ifjol va jag minns.
Tror inte han haft några problem med dom, dock kör han endast 10-15t varje år, så det kanske inte er så konstig. :wink:
Har inga andra redskap enn en bakskopa til den. :surp:

Avatar Fallback

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

Ferguson system  
#254741 Hei, her kommer litt mer informasjon om Belarus 320.

MOTOR: 320
Type: LDW 1603/B3
Antall sylindere 3
Effekt (hk/kw) 36/26,5
Nominell turtall (o/min) 3000
Dreiemom.(stign.%) 15
Max. dreiemom (Nm./tur) 97/1700
TRANSMISJON
Antall dear F/B 16/8
Km/t (v/nom.turtall) 0,7/28,0
PTO (0/min) 540/1000
Vegavhengig (0/min) 3,2 / 6,3
HYDRAULIKK
Pumpekapasitet (l/min) 17
LØFTEKRAFT (tonn) 1,0
HJULUTRUSTNING
Bak 12,4L16
Foran 7,5L16
MÅL OG VEKT
Lengde (m) 3,10
Bredde (m) 1,55
Bakkeklaring (m) 0,34
Høyde (m) 2,15
Vekt(kg) 1720

Link til Belarus 320 med tømmervogn og kran.

Användarvisningsbild

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254746 Ser liten och smidig ut, 36 hk Lombardi motor.. Italiensk. Ser att styrstagen inte är skyddade, måste väl till något innan man ger sig ut i skogen? Priset 137 kkr är ju högre än Kinagrejer men kanske den har bättre kvalitet.
http://www.blocket.se/stockholm/Liten_T ... m?ca=4&w=3

Användarvisningsbild

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

rokon  
#255229
OAS-forests skrev:Ser liten och smidig ut, 36 hk Lombardi motor.. Italiensk. Ser att styrstagen inte är skyddade, måste väl till något innan man ger sig ut i skogen? Priset 137 kkr är ju högre än Kinagrejer men kanske den har bättre kvalitet.
http://www.blocket.se/stockholm/Liten_T ... m?ca=4&w=3

Ja nog ser styrstaget utsatt ut på de youtubeclip som är tagna från låg höjd. :???:
Men det ligger väl bakom axeln? Men ser ut som det ligger aningen lägre, kanske synvilla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: År 2014 = Belarus 320.4 i skogen?

rokon  
#260988 Förarplatsen är bekvämt utformad med rejäl värme och ventilations-anläggning, inte så dumt med ett utförande passande för arktisk vinter på denna lilla kompakttraktor.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).