Avverkning (slutavverkning)

Är sågarna bättre nu?

34 inlägg 17965 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är sågarna bättre nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255147 De kommer nya sågar, men är de bättre? Måttet jag är intresserad av är, hur mycket en van manuellhuggare producerar med en modern såg jämfört med en för 20 år sedan. Om vi antar att han vore lika van? Kort sagt, gör sågen någon skillnad!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255156 Jag är visserligen bara en enkel amatörhuggare men jag kan kanske bidra med några tankar.

Jag tror inte att någon enskild såg kan sägas vara oerhört mycket bättre än alla andra, av typen "du hugger tjugo meter mer varje dag", men jag tror ändå att den utveckling som skett på olika områden gör att huggaren orkar och hinner mer per dag, vilket väl är det som räknas i slutänden.

Den gamla jonseredare från 80-talets första hälft som jag använde i något år gick utmärkt att fälla, kvista och kapa med. Inte tu tal om det. Men den vibrerade mer, drog mer bränsle (som den förbrände sämre med mer avgaser som följd) och var mindre ergonomisk. Dessutom var kastskyddsbågen sämre på just den sågen, men det var nog snarare ett modellfel.

Allt detta gjorde dock att jag blev tröttare, påverkades mer av avgaser och fick tanka oftare än jag behöver med min moderna såg. Så jag tror att, givet att allt annat är lika, alla huggare presterar mer med en modern såg än en gammal. Kanske inte så mycket mer att man slås av skillnaden, men jag tror ändå att det finns en skillnad.

Så, det var mina mycket begränsade erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

kallen  
#255157 Om vi bara backar 20 är är det nog väldigt liten skillnad. Finns nog ingen såg jag kvistar lika fort med som min 242xp från 90 talet.

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

halvproffs  
#255163 Håller med kallen att 242 xpg var en rapp o stark såg men man är ju 20 år äldre nu :surp: :???:

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255165 Skulle tro att det inte är mätbart om man bara jämför produktion per dag. Vem som håller i sågen torde ha betydligt större betydelse.

Skillnaden mellan att jobba med motorsåg idag jämfört med 1994 är vibrationer, skydd och avgaser vilket medför behagligare arbetsmiljö.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255168 Nej, jag tror inte det är uppenbart. Men producerar en manuellhuggare idag 5% mer än för 20 år sedan tex? Givetvis är det personnen som är det viktiga, men bra utrustning gör en gladare och en gladare arbetare brukar jobba bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255174
kallen skrev:Om vi bara backar 20 är är det nog väldigt liten skillnad. Finns nog ingen såg jag kvistar lika fort med som min 242xp från 90 talet.


Håller med utveckligen sen HVA 242XPG är marginell jag väljer fortfarande mina 242:or i mina gallringar.
Med värme, lätt och rapp med effekt som räcker i kvistning.
Vid tankning det bara sekunder ca10 sekunder extra som mot moderna som kedjesträckning tar. Lossa toppkåpan behövs aldrig i skogen.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255185
Mangan skrev:..producerar en manuellhuggare idag 5% mer än för 20 år sedan tex? Givetvis är det personnen som är det viktiga, men bra utrustning gör en gladare och en gladare arbetare brukar jobba bättre.

Nä, det tror jag inte, det är marginella förbättringar av sågarna ändå.

Kulturen att hugga med motorsåg har ju nästan försvunnit. Skördarna har blivit smidigare och aggregaten bättre. Jag tror att manuellhuggarna producerade mer 1994 eftersom många som höll på då hade gedigen erfarenhet, något som är en bristvara idag.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

jannee  
#255203 Bästa sågen jag någonsin haft var Jonsereds 420, vibrationsdämparna var kanske inte av högsta kvalitet, framförallt efter att de blivit fuktskadade av bensin. Uppdrevade gick de utav själve f*n.
Enda klagomålet jag har var att de kunde vara lite svårstartade när de blivit riktigt varmkörda + kört bränsleslut. Det gick så långt att jag till slut tankade innan bränslet var helt slut, utan att slå av motorn.
Avgaser eller vibrationer hade jag då inget obehag av.
Numera får jag lätt vita fingrar, oberoende såg eller röjsåg, troligtvis resultatet efter en gammal hederlig McCulloch, den vibrerade så mycket att händerna domnade, dessutom envisades jag att använda den vid kvistning trots att kedjehastigheten egentligen var för låg.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

Amatörhuggare 62  
#255205
OAS-forests skrev:
Mangan skrev:..producerar en manuellhuggare idag 5% mer än för 20 år sedan tex? Givetvis är det personnen som är det viktiga, men bra utrustning gör en gladare och en gladare arbetare brukar jobba bättre.

Nä, det tror jag inte, det är marginella förbättringar av sågarna ändå.

Kulturen att hugga med motorsåg har ju nästan försvunnit. Skördarna har blivit smidigare och aggregaten bättre. Jag tror att manuellhuggarna producerade mer 1994 eftersom många som höll på då hade gedigen erfarenhet, något som är en bristvara idag.


Då är jag en av dom sista manuellhuggarna, Snart 37 år i branchen. Lättare smidigare och mindre avgaser. bättre kastskydd. Det är väl det som hänt mest på sågarna. En kul grej var Jonsered med fällkudde. Testades vid fällning för processor. Höll en vecka om jag minns rätt. Har kört Sachs Dolmar Partner Jonsered Stihl och Husqvarna. Sistnämda är favoriten

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

Qkeeper  
#255206
OAS-forests skrev:Nä, det tror jag inte, det är marginella förbättringar av sågarna ändå.

Kulturen att hugga med motorsåg har ju nästan försvunnit. Skördarna har blivit smidigare och aggregaten bättre. Jag tror att manuellhuggarna producerade mer 1994 eftersom många som höll på då hade gedigen erfarenhet, något som är en bristvara idag.


Är inne på samma linje.

Motorer med bra effekt och viktförhållanden har ju funnits med ett tag men tänket kring hälsa och arbetsmiljö frågor blir det ju bara mer och mer utav och det gynnar ju oss självklart om man brukar sågen mycket. Hugger man enstaka träd så spelar det ju mindre roll att ha en modern såg med allt vad det innebär.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

tallen100  
#255210
Amatörhuggare 62 skrev:[ Har kört Sachs Dolmar Partner Jonsered Stihl och Husqvarna. Sistnämda är favoriten

Har en sachs Dolmar, den är en riktig favorit.

Avatar Fallback

Re: Är sågarna bättre nu?

Husqy346  
#255250 Det jag har sett som har förändrats är väl att vibrationsdämparna har ändrats från gummibussningar till stålfjädrar. Sedan är formen på sågarna smidigare och inte så fyrkantiga och klumpiga längre.
Kastskydden är bredare och skyddar händerna bättre.
Även utsläpp samt bränsleförbrukning har nog förbättras.
Prestandamässigt så är det nog ungefärligen samma som dåtid.

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

svampbob  
#255253 Avgaserna måste väl vara det stora. Minns när man på 80-talet högg frötallar i djupsnö och det blev alldeles gult nere i gropen som man hade grävt.

Användarvisningsbild

Re: Är sågarna bättre nu?

halvproffs  
#255264 242 xpg är det ju katalysator på så och med Aspenbränsle så var det inte mycket av dåliga avgaser.
Är nog den bästa såg jag har ägt och har den fortfarande kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).