Motorsåg och handhållet

stångsax, fällsax eller vad kan det heta

17 inlägg 8738 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stångsax, fällsax eller vad kan det heta

molnia  
#254993 Ibland är det tacksamt att få hjälp med winchen vid fällning, antingen få det åt rätt håll eller rätta till när det inte blev rätt håll. Jag har flera gånger klättrat upp för att få fast saxen högt upp. T.o.m att jag minns en gång när en riktigt stor asp skulle ner att vi använde en stege i skogen.

Jag vet inte om jag har sett någon bild, hört av någon eller jag bara har drömt eller inte..
Men jag söker en sax, traktorsax/lunningssax/lyftsax som man med ett skaft kan sätta fast en bit uppe i trädet. När man har fått fast saxen 2.5-3,5 meter upp i trädet krokar man fast wiren i stångens ände. och kan då spänna upp wiren med winchen och hjälpa trädet år det önskade hållet.
minns jag rätt?
om jag gör det, borde inte denna stångsax bli krokig när trädet går i backen?
Om man istället hade en sax som sattes fast med ett löstagbart skaft så att man slipper en krokig stång efter varje träd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Tosca  
Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

molnia  
#255010 ja jag inser nu att det kan misstolkas. Jag är inte ute efter en stångsax med syfte att klippa av grenar utan att fästa wiren för att dra omkull trädet.

   TS
Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Tosca  
#255012 Mitt misstag, jag hade för mig att jag läst något om en sådan och sökte bara utan att se att den tråden inte handlade om rätt sak.

Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Qkeeper  
#255014 Finns på skogma har jag för mig men fann den inte jämt nu bara för de...

Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Qkeeper  
#255015 Nu fann jag den ju... Ligger under kategorierna "Avverkning/trädfällriktare"

Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

molnia  
#255021 AHA!
jag letade hos dem förut men hittade den inte.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=124
men vad för stång använder man på den hylsan som sitter?
hmm...

   TS
Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Qkeeper  
#255027 Den letade jag också efter med utan resultat.. Men det borde man ju kunna fixa en själv, typ förlängningsskaft till roller (teleskop) och bara ändra fästet fram slipa ner eller skruva på nåt tunnare järn eller vad som nu krävs storleksmässigt :)

Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

Tosca  
#255028 Jag hittade tråden där den nämnts:
viewtopic.php?f=120&t=15374&p=229367&hilit=+f%C3%A4lla#p229367

Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

molnia  
#255039 jadu tosca, jag hade inte drömt... den tråden hade jag ju läst också!
men det nämns inte något direkt namn på produkten ifråga så jag la det inte på minnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

anersimyra  
#255047 Det finns färdig stång att köpa, själv har jag en hembygd teleskopisk stång i aluminium, klämkopplingar finns, eller fanns i vart fall att köpa hos linjedon. Jag har monterat en träcylinder inne i saxens fäste, detta för att klämkopplingen ska klämma åt ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

ananders  
#255106 http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=104

Här är en stång, finns flera under skogsvård - stamkvistning.

Användarvisningsbild

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

anersimyra  
#255111 Tänk bara på att inte köpa en för klen stång, saxen tillsammans med rep eller wire måste kunna behålla vinkeln mot stammen. Stångens egna klämkopplingar ska även tåla att hålla fast teleskopdelarna när saxen ska vridas loss. Billigast, bäst, och smidigast är att köpa aluminiumrör och bygga egen teleskopstång, slitsa dessa i ändarna och montera lämplig klämkoppling. :smile:

Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

strombom2  
#255169 varför inte bara införskaffa en lång wire att binda runt trädet ser det betydligt säkrare i fall saxen skulle släppa som den gör ibland ?

Avatar Fallback

Re: stångsax, fällsax eller vad kan det heta

kungsis  
#255188
strombom2 skrev:varför inte bara införskaffa en lång wire att binda runt trädet ser det betydligt säkrare i fall saxen skulle släppa som den gör ibland ?


Då måste du ju klättra. Det är väl det som gör att saxen är bra. Du når ju upp och kan fästa den högt upp från marken.

M.v.h
Kungsis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).