sön 05 jan 2014, 12:21#255135
Jag kör en HS16 -98 sen några år tillbaks och måste säga att den har varit överaskande problemfri.
Var en hel del datorproblem i början men efter byte av ett minnesbatteri så har det inte varit nå mer problem. Delar verkar det inte vara några större problem att få tag på, Ponsse gör ofta grejerna så att dom passar från nyare maskiner. Går nått sönder så finns det ofta en ny uppdaterad del som sitter i nya maskiner men som även passar i dom äldre. Startmotorn hade jag dock problem att få tag på, det var på väg från fabrik men låg flera månader bort och var svindyr, monterade en piratvariant för en fjärdedel av kostnaden men den höll några hundra timmar, fick en ny men det var samma med den. Fick till slut tag på en beg. med 15000 timmar och den går som om den var ny.
Om du jämför prisbilden med nya generationens Ergo som kom -00 så skiljer det en hel del, tekniskt sett så är skillnaderna inte så stora. Samma aggregat, samma kran, motorerna är förstås en fördel från -00 och framåt då Caten är törstigare men vad jag har fått höra även mer slitstark än Mercedesmotorerna.
Min maskin går ca 5-6 månader om året och visst märker man av lite krångel vid uppstart efter ett halvårs stillestånd. Lite kontaktproblem här och där och krånglande givare, i år har jag dock motionerat maskinen med jämna mellanrum och då har också problemen uteblivit.
Jag har ett H73 och det har inte uppbringat några problem, enda som är dåligt är kedjesträckaren som inte är hydraulisk på min. Den fanns i två varianter och min har Sandviks sträckare vilket innebär en gascylinder som sträcker kedjan, typ en sån som håller upp bagageluckan i bilen fast lite kraftigare förstås. Denna får man nog byta två gånger per år om man kör i ett och den går lös på runt 4000:-.
Ska ta lite bilder så du ser var du ska se upp med sprickbildning i framförallt kranen, körde just in maskinen i garaget för service. Ponsse har färdiga kitt med förstärkningsplåtar för äldre maskiner, hur många andra tillverkare har det?
Ponsse hade ju även ett inbytesprogram på HS16 där man lämnade in maskinen vid X antal timmar och man gick igenom motor ,drivlina och hydraulik för att uppdatera och byta ut till nytt. Kostade X antal hundra tusen men man fick tillbaks en maskin som nästan var att jämföra med en ny.
Kolla upp om denna maskin har genomgått en sån renovering.