Traktorn i skogen

Ferguson drar till sydpolen.

15 inlägg 7666 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ferguson drar till sydpolen.

axwell  
#254795 Långt från närmaste träd eller buske gjorde bla. Edmund Hillary en liten färd med tre Fergusson TE20.
Som jag förstått hade traktorerna halvband för att nå ända till sydpolen.

Nu skall det göras en gång till, även denna gång med Ferguson traktorer, huvudsponsor.

Hittade detta klipp, någon som vet hur polartraktorerna var specialutrustade?





   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

tallen100  
#254802 Ja, ja tror dom hade både halv å trekvartsbandare och skidor fram...

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

BM 35  
#254834 Hade dom inte Helband band över framhjulen har för mig sett en sådan bild

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

tallen100  
#254835 Jo det hade dom, har för mej det kallas trekvartsband.

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

ÅsaNisse  
#254836 För att bärga kryssningsfartyg som isbrytare inte klarar??

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

Palakangas  
#254839 Även av ÖSA utrustade Olivers var på expedition till Antarktis med norrmännen på 50-talet. Slädhundarna hade lata dagar då maskinerna från hälsingland klarade klimatet galant.

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

axwell  
#254856
Palakangas skrev:Även av ÖSA utrustade Olivers var på expedition till Antarktis med norrmännen på 50-talet. Slädhundarna hade lata dagar då maskinerna från hälsingland klarade klimatet galant.


Och inte behövde slädhundarna oroa sig för isbjörnar!
"På 50-talet", Hillary påstås väl ha varit först och det var 1958, var Oliver senare/tidigare eller går dom i en annan kategori?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

Ferguson system  
#254876 Det var mye forskjellig utstyr på de gråtassene som ble sendt til sydpolen. De ble levert med schirocco hytter i flere utgaver.En med bare motortrekk, motortrekk og frontrute, og heldekkende hytte. Halvbelter med singelhjul i front, halvbelter med tvillinghjul i front (flere av de enn med singel), 3/4 belter og helbelter (Mer vanlig enn 3/4 på sydpolen). Det ble også prøvd ut halvbelter med ski før leveransen. Beltene ble levert fra en Norsk fabrikant og hadde ekstra snøskovler. Antagelig levert av Tellefsdal. Traktorene hadde kraftigere startere, el nett som skulle tåle fukt og kulde bedre, kraftigere batteri, og deksel rundt manifoil og forgasser. Av løst ekstrautstyr ble det levert front skjær, frontlaster, winsj og sleder. Hver traktor dro ca 2-3 ton i utstyr, de kjørte på rekke og var bundet sammen med kjetting/vaier. Slik at hvis en traktor falt ned i en sprekk kunne de andre holde den igjen.
For mere informasjon anbefaler jeg å lese boka Ferguson - Den grå slider og dens røde efterfølgere! Av Jørgen Kjær.

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

Palakangas  
#254949 57-58 var den norska expeditionen med ÖSAs helbandare, men den geografiska sydpolen var inte målet utan en forskningsresa, norrmännen har ju intressen där nere.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson drar till sydpolen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254980 Bilder finns här:
http://www.nzhistory.net.nz/media/photo ... e-tractors

Finns även som modell:
http://www.fairfieldcollectibles.com/p6 ... _info.html

Grållarna var de första motorfordon som tagit sig fram till sydpolen. Värt att notera att på MFs websida står det att det är FE35:or. Uselt att inte känna till sitt eget företags historia:
http://www.masseyferguson.us/about_us/m ... t.cfm?#50s

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

axwell  
#254996 Att grållarna klarade det var stort, kan några moderna Ferguson 5600 med all elektronik upprepa bedriften?

Verkar som om dom skall starta i mars 2014 med en Nederländsk kvinna som ledare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ferguson drar till sydpolen.

totte  
#255067 Mycket intressant läsning th! Tack för länkar!

Användarvisningsbild

Re: Ferguson drar till sydpolen.

Seb macahan  
#255075 Är det jag som är puckad i huvudet men är det någon som behöver oroa sig för isbjörnar på Sydpolen?????

Användarvisningsbild

Re: Ferguson drar till sydpolen.

totte  
#255079
Seb macahan skrev:Är det jag som är puckad i huvudet men är det någon som behöver oroa sig för isbjörnar på Sydpolen?????


Nej, det behöver ingen, finns i de arktiska områdena på norra halvklotet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Isbj%C3%B6rn

Avatar Fallback

Re: Ferguson drar till sydpolen.

axwell  
#255114
Seb macahan skrev:Inlägg av Seb macahan » Idag, 01:55
Är det jag som är puckad i huvudet men är det någon som behöver oroa sig för isbjörnar på Sydpolen?????


Nej, som sagt, slädhundar behöver inte oroa sig för isbjörnar i dom trakterna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).