Traktorer och processorer

valmet 605 unerversalolja?

8 inlägg 8032 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 605 unerversalolja?

Sture Andersson  
#254872 Köpte en valmet 605 för ett par år sen ,den var nyservad då.Tänkte byta olja nu på motorn

har alltid kört på unerversal olja i min gamla traktorer (fergusson, BM 430) tycker ni att jag

kan ha det i 605 med .

Så småning om blir det nog byte av hydralolja med ,kan jag ha den till det med .



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

eqlazer  
#254875 605 har väl som storebror 705 turbo? Då är det turbo kombi eller dylikt som gäller.

Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

rikard_e  
#254880 Jo 605 har en turboladdad D33-motor. Du ska gärna ha olja avsedd för dieselturbomotorer.

Universal ska du dessutom undvika i motorer som går på samma varv länge, tex framför vedklyv och annat, oavsett om det är turbo eller inte.

Nu har jag iofs lämnat detta med universalolja. Har det i växellådan bara.

Kör bara på texacoolja eftersom lagret finns 1 kilometer bort.

Ska kolla vad oljan heter för bakkroppen, finns en speciell som heter något på "D" har jag för mig, speciellt anpassad för våta skivbromsar och hydraulpump. Det är lite tunnare än universalen.

Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

Amatörhuggare 62  
#254885 Gå in på Oljeguiden, på det bolaget som du har närmast till och köper olja av. Så får du upp allt du behöver veta till hela traktorn

Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

valmet862  
#254888 i en -05:A går det mycket bra o kör på universal både i motorn och bakänden,körde med universal i 10000 timmar på en 705 och de va inga problem

Användarvisningsbild

Re: valmet 605 unerversalolja?

Skogstomte  
#254892 Kombioljorna kan i vissa fall glasa i motorn enligt min säljare på Lantmännen så undvik dem helst. Bättre att ha motorolja (15W/40 iaf här i södra Sverige) i motorn och kombinerad transmissions/hydraulolja där bak. Tänk på att du har våta bromsar också på 605 så att oljan är lämplig för det (typ Lantmännens Hybran eller motsvarande).

Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

Amatörhuggare 62  
#254898 Jag har alltid haft Turbo super 15 / 40 i både 605 an och 6300 an .den har nu gått 11 000 timmar.
I bakänden har jag Ok Q8 T 2200, då jag har andra traktorer med den oljan. Man kör ju med samma redskap ibland. Och då behöver man inte tänka på eventuella inblandningar.

Avatar Fallback

Re: valmet 605 unerversalolja?

Sture Andersson  
#261229 Brukar handla olja på Swedol dom har OK Q8 olja, dom rekomdera unerversal oljan T 1000 i motorn till valmet 605 .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).