Virkesmätning och Matrisfub

Timan

5 inlägg 7436 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timan

MNskog  
#249377 Ställer några frågor om Skogforskprogrammet Timan.

Jag har laddat ned demoversionen och öppnat en .prd fil i klippsk. Går det att exportera siffrorna till t,ex excel för att få någon ordning på siffrorna?

Om man vill göra en aptupp vad är det för fil man behöver? Är det prislistan i skördaren med .apt?
Går det att göra egna .apt filer från en "pappers"-prislista?



   TS
Avatar Fallback

Re: Timan

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249398
MNskog skrev:Ställer några frågor om Skogforskprogrammet Timan.

Jag har laddat ned demoversionen och öppnat en .prd fil i klippsk. Går det att exportera siffrorna till t,ex excel för att få någon ordning på siffrorna?

Om man vill göra en aptupp vad är det för fil man behöver? Är det prislistan i skördaren med .apt?
Går det att göra egna .apt filer från en "pappers"-prislista?
Tyvärr kan jag inte om det går i Klippsk.
Troligen går det inte att ta in produktion utifrån till Timan. Jag har inte lyckats.

Däremot kan du ta in prisfil.
Även aptera med den om du hämtar trädbank.
Men du kan inte lagra några resultat. Endast göra enskilda skärmdumpar.

Program är snart användbart för att studera produktionsfil, från en läsare på Skogsforum.
Vill du bli "testförare" kan kontakt förmedlas.

Avatar Fallback

Re: Timan

MNskog  
#249451 Ja,jag är intresserad av ett program som kan läsa produktionsfiler.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timan

pernils  
#254825 Är nog mitt projekt som bertilsson menar.

I alla fall håller jag på med version 0.3.

I den versionen så har jag gått tillbaks till mitt första försök. . Att läsa in filen först till multi dimension array. Kan liknas med att datat struktureras i ett `träd`.

Från trädet plockas sen datat til resp tabell för att passa tbs modulen. Tbs (tiny but strong) är en php klass som förenklar att generera tabeller på skärmen samt generera excel filer.

Inläsningen till trädet är klart. Vart gjort i mellan dagarna. Det som återstår är att visa det på skärm.

Troligt kommer det bli klart under januari.

Efter det är det tänkt att skriva ett tillägg för att kunna köra prislistan emot stocknotan.

Tyvärr drar det ut på tiden då man hela tiden tar felaktiga beslut hur man skall attackera prd filen samt att man bara sparsamt hållit på med php. Koden ligger nu på närmare 1000 rader.

Kan om jag kommer ihåg göra en post här när 0.3 är klar.

Avatar Fallback

Re: Timan

pernils  
#269311 Januari har varit för länge sedan så här kommer jag med en liten updatering.

V 0.3 lades ner då en fil från ponsse påvisade buggar så långt ner händelse kedjan att försöka lappa ihop det lades ner.

Eftersom jag var nu på ruta ett så provade jag att angripa problemet från en annan vinkel. I stället har jag nu byggt modellen kring skogsforsks excell fil där beroenden finns angivna.
Eftersom jag verkar vara den första som angripet uppgiften ifrån detta håll så vart det att justera vissa felaktigheter samt lägga till vissa saker.



Hade en fungerande fil läsnings klass för filer som inte hade multiplar av en variabel i samma fil. Eftersom stamfiler har just mutipplar så tänkte jag att är lika bra att implementera detta också då man redan hade kod flödet färskt i minnet.

Som vanligt valde jag fel väg för att lösa detta problem .. började att räkna aldelles för sent i kedjan. Så efter att skrivit om klassen (ca 1300 rader kod) 2 ggr så har jag nu en fungerande standford klass.

Haft lite att stå i så projektet har varit vilande i 3 veckor och skall jag vara ärlig så var jag ganska trött efter många sena nätter av implementeringen för multipla variabler.

Har börjat lite smått att knacka igen och har i alla fall kommit en bit på vägen för visualiserings delen. Förhoppningsvis så skall det dyka upp en ny version under denna månad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).