Sågverk (mindre)

Storlek svärd sågverk

36 inlägg 24093 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254388 Jag har lite frågor, sågade just upp lite större tallstockar.
Jag har 18" svärd på sågen, detta blir lite kort vid större stockar .
Funderade på att köpa ett 20 eller 24", vad brukar ni ha?(spelar det någon roll för sågen)
Med noshjul eller utan?
Brukar ni använda 1.3mm spår eller1.5mm?
Blir det skillnad på sågspåret mellan dessa svärd?
Fungerar Stihl till Lennartfors sågen? (så man kan köpa från Logosol)



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

JensSkoog  
#254485 Vad slag såg har du?

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254495 Jag har ett Lennartfors sågverk med el-kedjesåg, jag funderar om det skiljer mycket på bredden på sågspåret mellan 1.1, 1.3 och 1.5 kedjor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

JensSkoog  
#254508 Ideelt sett ska det vara så att 1,1 mm gir sågspår på ungefär 5 mm, 1,3mm gir 6+ mm och 1,6mm gir 8mm. Endrar sig lite när kedjan är filad några gonger. Stihlkedjor som jag har.

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254511 Tack Jens.
Då ska jag prova att köpa lite smalare kedjor, vet du om Stihl svärd passar på Husqvarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

JensSkoog  
#254515 Ska en tur i verkstan så jag kan kolla.

Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

Camwood  
#254577 Logosols massiva svärd kan ja rekommendera. Dom e tunga men det spelar ingen roll på ett fast sågverk. Dom är styvare än vanliga svärd.

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254585 Hittar inga massiva svärd på Logosol?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

JensSkoog  
#254592
sveakatten skrev:Tack Jens.
Då ska jag prova att köpa lite smalare kedjor, vet du om Stihl svärd passar på Husqvarna?

Finns säkert experter här som vet. Jag har provat mina olika Stihl-svärd på en HVA 345 som jag har å krångla med, och dom passar överhuvudtaget inte. Själv tar jag med gammlasvärdet när jag skal ha nytt om jag har tvekan. Skulle varit interessant å få se en bild av ditt sågverk och såg. Filar du kedjorna om til sågverket själva, eller köper du speciella "rip-Chains". Har inte sågverk själv, men jag splitter lite til tider, och då kör jag kedjan ner til 5-6 grader.

Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254602 Jag kör med Oregon ProLite 20" (som har noshjul) till ett Jonsereds/Lennartsfors-verk med elmotor. Tidigare använde jag Oregon 91R (3/8, 1,3 mm) men har bytt till Stihl 63PMX. Stihl-kedjan finns att köpa hos t.ex. Logosol (är den som har nummer 3614-000-0072 hos Logosol, står i alla fall det på min kartong). Jag köper allt hos min lokala handlare, men uppenbarligen kommer kedjan via Logosol.

Jag har även provat .325-kedja från Jonsered. Här har jag inte kollat upp orginaltillverkare, men eftersom den inte går helt jämnt ut med tänder känns det som att resultatet blir lite ojämnare samt att kedjan inte drar ut lika mycket spån.

Jag tycker att 20" räcker till det mesta och skulle definitivt inte rekommendea ett 16" svärd. Någon gång har 20" varit lite för kort i rotändan på en rejäl stock (ca 70 cm tror jag att den största var) men det sista skär man lätt bort med en vanlig motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254606 Tack TH
Vet du hur stort sågspåret blir på din såg?

Behöver jag byta rimdrev till den kedjan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

Byggmester  
#254631 Jeg kjører med 3/8" 1,3 Stihl kjede, på massive stålsverd på mitt Jonsred sagbruk. Jeg har prøvd både laminerte og massive sagsverd, men har best erfaringer med massive. Likte aller best de massive sagsverdene med nesehjul fra Logosol, men kan ikke se de har de i sortimentet lenger. Saga har jo den brede innfestningen (-009). Sager mye med 16",men har 20" sverd til de litt større stokkene. Eller som TH skriver bruker også jeg motorsag i rotenden på de største. Byttet fra 8 til 9 rims drev, virker bra på mindre stokker.

Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254648 Med 63PMX-kedjan blir spåret strax över 6 mm, dvs. skalan på sågverket stämmer väl. Eftersom veven ger 5 mm per varv så behöver man bara titta på skalan 1 gång. Skall man såga 25 mm-brädor vevar man 6 varv + 2 hack och 50 mm-plank ger 11 varv + 2 hack.

Ett 8-"tandat" 3/8 drev räcker för de flesta behov, men man kaske skulle prova ett 9-"tandat" någon gång då man bara har mindre stockar. Ibland kan det ju bli lite besvärligare att få på kedjan på svärdet med större drev.

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#254820 Så här ser min såg ut Jens.
2014-01-04 12.32.24.jpg

2014-01-04 12.32.38.jpg


Kan man använda 3/8 och .325 på samma svärd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

axwell  
#254848 "Klumpen", mitt emot motorn är det någon form av motvikt för stabilisering?

Betr. svärdet, har bara provat en gång och där passade det inte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).