Traktorer och processorer

Takfönster i traktorn

36 inlägg 11399 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Takfönster i traktorn

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25332
Mowi skrev:Hej jag har tängt lite på att köpa en hypro 755 och ett fällhuvud till den. Men om man ska kunna sitta i traktorn och gallra så måste man ju ha takfönster så att man ser topparna. Går det få tak fönster på en traktor och vad kostar det :?:


En del handlare har egna skogslösningar de kan erbjuda.Tittade nyligt på en ny MF och den handlaren hade gjort en egen hyttlösning man kunde köpa(á 30k).Då ingick breddning av hytt bakåt,snurrstol,ngra siktfönster,hasplåt mm.
Att få ett takfönster insatt borde inte kosta mkt.Har du en skrottraktor sågar du förstås in ett själv.

/Nisse

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
JD 810  
#25425 Ring till Ölmstad smide & mekaniska 036-52210 utanför Jönköping de gör skogs utrustningar till Valtra, MF, JD, New holland, mfl. de har säkert en lösning på ditt problem om inte vet de hur du ska gå till väga med frågan. kan till och med kanske tillverka en ram med fönster som du kan få dit. deras hemsida:

www.olmstadsmide.se


Hoppas att det löser sig !!!!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25461 Om man nu köper en Valtra med skogshytt och takfönster, är det vanligt laminerat glas i rutorna eller sitter det Typ Margaard i dom då??

Kör själv med en Arbro stroke och har inte satt i sånna rutor än men de har kostat några sidorutor och ett takfönster hade inte varit fel men jag skulle inte velat ha det utan skyddsglas i den.
En topp kan komma nerfarande :roll:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25526 Tack för tipsen :D

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29631 Varför tror du jägarn att hypro 555 vore bättre än 755an kollade på valtras hemsida riktigt fina takfönster.

   TS
Avatar Fallback
Jägarn  
#29668
Mowi skrev:Varför tror du jägarn att hypro 555 vore bättre än 755an kollade på valtras hemsida riktigt fina takfönster.

Tänkte mest på att kranarna är olika uppbyggda man kan ju föredra en "vanlig kran" än en "utskjutbar" som finns på 755.
Bägge går ju att upparbeta träd från bägge sidor vilket är ju bra. :P
vad kan 755 göra mer som inte 555 med kran kan:?:
Så för min del om jag fick välja skulle priset få avgöra. :)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29672 jo men tror du inte att det blir skakigt med kranen på taket. En vanlig kran föredrar jag med är nog bättre att ha fällhuvud på med. Vad kostar det att få en kran påsatt på traktorn?

   TS
Avatar Fallback
Jägarn  
#29697
Mowi skrev:jo men tror du inte att det blir skakigt med kranen på taket. En vanlig kran föredrar jag med är nog bättre att ha fällhuvud på med. Vad kostar det att få en kran påsatt på traktorn?

Med HAKE fäste får du ner tyngdpunkten.:wink:
Hur mycket det kan kosta vete Hypro. :roll:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29704 Ok vad skulle du ta för en kran och sätta på taket den ska vara minst 7 meter lång. Har funderat på mohedas största kran som är 7,4 meter. Vad kostar den?

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29731 En fråga om fällhuvudet det går ju bara att fälla 35 cm grova träd så i gallring går det ju bra men när man kör slutavverkning och fäller manuellt går det att plocka upp träd som är ca 45 cm grova med den eller måsre man plocka av fällhuvudet och sätta på en grip.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29749 Ett sånt byte kan väl inte ta mer än 10 min, längre tid tar det inte för mej att byta från Arbron till gripen iaf.
Vet inte om jag kan rekomdera att slänga upp en kran som väger 900 kg eller mer på taket.
Min FMV 390 väger ca så och för att få den stabilteten jag vill ha fick jag slänga på hjulvikter på 160 kg per sida samt att jag hittade 600 hjul för bärighet och bredd.
Med 360 jag hade innan som vägde ca 600 behövdes inga vikter och de gick fint med 18,4/34.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29775 jo men tror du att det går att plocka upp träd som är 45 cm

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29781 Tja du lyfter inte dom på maxlängd direkt så att dra till sig och lyfta på 2-3 m håll funkar säkert, så får jag jobba med Arbron som iof väger mera.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29786 jo men tror du att det går att greppa ett träd på 45 cm. På våran gamla huggarkärra var det svårt att lyfta på grova stockar för gripen va för liten.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29807 Javisst har du en som de största modellerna av Moheda finns de säkert lyftkraft nog att hantera det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).