Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Novotny skördaraggregat

2 inlägg 4276 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Novotny skördaraggregat

martin_b  
#254184 Hej!
Jag har en Novotny Lvs5 som jag är sugen att hänga på ett skördaraggregat typ Keto eller något liknande.
Är det någon som har erfarenhet av sådana små skotare med aggregat?

Kran: 6,6m
Motor:52kW
Pump:52cc 121L vid 2200rpm



   TS
Avatar Fallback

Re: Novotny skördaraggregat

nomis  
#254573 Vi har en Scorpion TDI med Keto Forst aggreagat.

Det fungerar hyfsat (mycket bättre än att gallra manuellt), men har en del "egenheter".
En nackdel med vår maskin är att den har gemensam hydraulpump för drift, kran och skördaraggregat. Detta innebär att det är svårt att "trimma in" hydraulsystemet.

Keto-aggregatet är vi mycket nöjda med, det verkar robust och har inte krånglat mycket. För att kvista maxdiameter (300mm) måste det dock vara tunna kvistar o.s.v. Utmärkt i (sena) förstagallringar och tidiga andragallringar.

En annan utmaning är att klara stabiliteten på en liten maskin. Vi har vikter som vi lägger på kärran när vi kör med skördaraggregatet. Är det midjebroms på din maskin?

Har för mig att Fröseke Industriservice (som väl är importör av Novotny?) har monterat skördare på jordbrukstraktorer, så de borde kunna ge en del råd?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).