Traktorer och processorer

Punktering i skogen, vad nu?

49 inlägg 32041 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

rokon  
#254488 På Zetorn har jag som standard kompressor och med följde en lång slang, det har alla Zetorägare, så tipset kan vara att fråga den eventuella grannen att komma med Zetorn och fylla luft, en 12 voltare är ganska tröstlös på ett bakdäck till en traktor. Den lilla Belarusen 320.4 som jag har startat en tråd om idag har även den kompressor. En svetstång som du kan klämma fast runt spik eller vad som har förorsakat punktering och dra ut föremålet med samt en sådan där flaska från biltema med spray att spraya in genom ventilen med, som reda någon föreslog.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254528 Man ska vara försiktig med att köra med allt för lite luft, jag hade pyspunka på ett framdäck
och på nåt vis missade jag att den hade läckt, alternativt var det nåt annat som förstorade problemet
men hursomhelst så kostade 300 meters körning 3250:- och extra arbete.

Så ta av hjulet och fixa direkt är numera min metod.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Amatörhuggare 62  
#254544 Ja det är inte bra med för lite luft, Man kan få brott i corden inne i däcket. Som visar sig långt efteråt.
Jag har en tank med manometer och övertrycksventil med 6 m slang. som man kan fylla hemma.
Och ha med sig vid fältreparationer. Smidigt.

Fick punktering på en törestubbe i en Porsmosse en gång, det var inte kul ! Kan jag tala om.
Vi fick bygga en plattform i 3 " plank att ställa domkraft på annars sjönk alltihop.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254566 Jag fick punka igår på min boxer ute i skogen,så ja kopplade loss huggarvagnen och körde ca 70-80 meter på tomt däcket,däcket åkte av fälgen sista biten å det drog väldigt dåligt :wink: ,fick köra med diffen i lagd underlaget var mjukt. Var och fixade däcket i dag inga skador på däcket dom satte en ny slang så nu är storskotaren i gång igen. 8)
Trolig orsak för lite luft i däcket 1.5 kg och för tungt lass,har 2 kg nu

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254989 Frun kom med kompressorn idag - har man två hus så är alltid allt på fel ställe - och jag fyllde på. Det var ca 0,5 i den vänstra och 0,6 i det högra! :shock: Kan ju förklara en del.

Fyllde på till 2,0 i bägge. Tog 5 min per däck. Nu har jag några dagar ledigt, skall se om det är luft i på tisdag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

rikard_e  
#255008 2 kilo i ett traktordäck låter mycket, När jag kör mycket transsport har jag max 1.5 kilo.

Men jag är ingen däckexpert precis. Kanske bra att ha såpass mycket tryck i skogen?

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255017 Jadu, det var något jag snappade här på skogsforum. Så högt som möjligt. Ren chansning, vore bra med mer input.

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

rikard_e  
#255018
Mangan skrev:Jadu, det var något jag snappade här på skogsforum. Så högt som möjligt. Ren chansning, vore bra med mer input.

Nä jag ska inte uttala mig egentligen! har ingen aning.
Vet bara att små personbilsdäck kör man med 2-2.5 kilo

Bara det håller så!

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Tosca  
#255019 Skogsmaskindäck som går med band ska det vara 5 kg i.
Har det runtom på skotaren.
De är av typen diagonal.
Radial tål att gå med tryck under 1 kg, just för att marktrycket på åker blir lägre på det sättet.
De blir dock känsligare för tryck på däckssidan om man har lågt tryck i skogen.

På personbilen har jag 3,5 kg, och de är ju av typen radial.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255087 Mer än 2 bar ska du inte ha iaf, nackdelen med högt tryck är att de kan bita sämre i sämre i skogen o bli hoppigt på väg obelastat.
Nu är de ett rätt litet diagonaldäck så de tål mycket tryck, antar att de är 8 lagrat

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255090 Är faktiskt 6-ply.

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Månskensbonnen  
#255204 På min gamla 430 har jag bara 0,8 kg i bakdäcken. Tycker dom blir mjuka å får bra grepp. Provade att höja trycket vid vägkörning men då studsar de så man får hålla i sej. Har haft en punktering vid snökörning för ett par år sen vet inte om det hade med trycket att göra. Jag har slang i mina däck vet inte om det är annat med slanglösa.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

jannee  
#255207 Max 1.2 kg i dessa traktordäck, framdäcken 3 till 3,5 kg, personbilsdäck 2,5 - 3 kg är optimalt.
Det är väl slang i alla dessa gamla traktordäck eller är jag helt vilse.
Å andra sidan är det oftast ventilfel som gör luftläckage.
Har själv kört in stubbrester mellan fälgen och däcket, utan att få punktering.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255208 Jag har 12.4-38 6 lagers på boxern med ofa tapio kedjor,kedjorna fäster otroligt bra.
däck verkstan tyckte att man gott och väl kan ha 2 kg i däcket när man kör i skogen
sen när man inte kör i skogen så är det bara att släppa ut luft till 1-1.5 kg beroende på vad man kör.
Ja hade en ösa 250 en gång i tiden och i instruktionsboken stod det att det skulle vara 1.5 kg på traktor delen och 2.5 kg på vagns delen,det var alldeles på tok för lite.
Däcket trycktes lätt ihop och däcksidorna revs sönder .
körde med 3.5 kg på traktor delen 4-4.5 på vagns delen.
Bärigheten och dragförmågan blev lite sämre men däcken höll då.
Var ute med skor skotaren i dag och körde hem ett lass men det är otroligt blött i marken nu.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Amatörhuggare 62  
#255209 Ur Valmets Instruktionbok
12.4 -24 8 = 230 Kpa

12,4- 24 8 Radial = 160 Kpa

16.9 - 34 8 = 170 Kpa

16.9 - 34 8 Radial = 160 Kpa

14,9 - 24 Forest 14 = 300 Kpa ( ?? )

18.4 - 34 Forest 14 = 260 Kpa

Detta enligt Boken, rätt fel får ni avgöra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).