Motorsåg och handhållet

Husqvarna 154

40 inlägg 28080 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

anersimyra  
#254514
Mange skrev:272XP såldes till sågverk, men har svårt o tro det gick bra med 262. Den tycker inte om lång ihållande belastning och blir då lätt varm.
254XP och 262XP var friskt marknadsförda här och ingen export såg på något vis.
Däremot var de motvilliga att sälja 257 på svensk mark, vilken motsvarade mer 357 och var mitt emellan 254 och 262. Mycket märkligt eftersom det var en kanon bra såg den med.
Jo jag är rätt säker på att jag knäckte 262:an då jag kapade mycket ek en riktigt varm sommar. Angående 254: an och 262:an minns jag dock att Bo Zenk i Nyköping endast sålde XPG varianten, försäljaren påstod att XP endast fanns som exportsåg. Jag minns att han ringde HVA och beställde mina XP. Kanske såldes endast XPG i Sverige i början av produktionen ? Hur som helst var det en fantastisk såg att arbeta med, jag utrustade min med 325 då jag inte tidigare använt 3/8, och det funkade fint. Premiären med 3/8 var med 372:an, att kapa ek var som att: "stjäla godis från ett barn" :grin: Det blir spännande att prova Dolmarn och jämföra den med den ypperliga 372:an.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254538 De kunde fås i både XP och XPG, bara o beställa som du väl märkte.
Att bo bara hade XPG hemma var nog inget konstigt eller ovanligt eftersom ytterst få ville ha utan värme.

Håll i hatten bara, det är lite annat med 7910 än 372...
Tror den kommer att bli ny favorit för dig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

anersimyra  
#254542
Mange skrev:De kunde fås i både XP och XPG, bara o beställa som du väl märkte.
Att bo bara hade XPG hemma var nog inget konstigt eller ovanligt eftersom ytterst få ville ha utan värme.

Håll i hatten bara, det är lite annat med 7910 än 372...
Tror den kommer att bli ny favorit för dig.
Jo, vikt/ effekt/ kubik ser minst sagt lovande ut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

ananders  
#254620
ananders skrev:
totte skrev:Kom ut på marknaden 84 enligt http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Om du tyckte att det var billigt, som du skrev, så köp den, går aldrig att säga vad en såg är värd, beror på vad man vill ha och vad man värderar hos en såg. För min del skulle jag vara beredd att ge mer för en sån än för en hobbysåg från idag, förutsatt att den är i ordentligt bra skick.


Hittade en 154 i källaren idag och enligt skylten skulle den vara tillverkad 1983. Ska se om jag kan få igång den men det saknas startsnöre och fjädern i starapparaten.


Hängde i morse på låset till den lokala husqvarnaförsäljaren för att beställa en ny startfjäder och ett nytt startsnöre men döm om min förvåning att de hade de hemma. Så snabbt upp till gården skruva ihop sågen, tömer tanken på gammal bensin, fyller på med ny dito. Ut med chocken, tänker den startar aldrig, dra första gången och ingen reaktion. Drar andra gången fortfarande inget, tredje gången tänder den till whao! In med chocken drar en gång till och sågen brummar :grin: :grin: :grin: . Inte dåligt då sågen stått bortglömd under en bänk i källaren i minst 10 år.
Körde en tank i skogen med den och det är faktiskt en riktigt trevlig såg. Den största skillnaden mot mitt nya 550 och det som kommer att göra att jag inte kommer att använda den jättemycke är vibrationerna. Dock så kvarstår också problemet med att den är svårstart då den är varm :sad: .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

SawTroll  
#254707
Mange skrev:272XP såldes till sågverk, men har svårt o tro det gick bra med 262. Den tycker inte om lång ihållande belastning och blir då lätt varm.
254XP och 262XP var friskt marknadsförda här och ingen export såg på något vis.
Däremot var de motvilliga att sälja 257 på svensk mark, vilken motsvarade mer 357 och var mitt emellan 254 och 262. Mycket märkligt eftersom det var en kanon bra såg den med.


Vel, 257 var ikke en xp sag, og hadde lavere effekt enn 254(se) og 254xp. Den var nok ment som en "semi proff" sag for litt mindre krevende brukere, og må ses mer på som forgjengeren til 359 enn til 357xp.

Dette er selvsagt mest av "akademisk" interesse....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254729
SawTroll skrev:
Mange skrev:272XP såldes till sågverk, men har svårt o tro det gick bra med 262. Den tycker inte om lång ihållande belastning och blir då lätt varm.
254XP och 262XP var friskt marknadsförda här och ingen export såg på något vis.
Däremot var de motvilliga att sälja 257 på svensk mark, vilken motsvarade mer 357 och var mitt emellan 254 och 262. Mycket märkligt eftersom det var en kanon bra såg den med.


Vel, 257 var ikke en xp sag, og hadde lavere effekt enn 254(se) og 254xp. Den var nok ment som en "semi proff" sag for litt mindre krevende brukere, og må ses mer på som forgjengeren til 359 enn til 357xp.

Dette er selvsagt mest av "akademisk" interesse....

Du har aldrig kört en 257....

Man kan säga vad man vill, men nån annan kategori än proffs ska den inte vara om den inte får med sig de andra två med.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

SawTroll  
#254732
Mange skrev:
SawTroll skrev:
Mange skrev:272XP såldes till sågverk, men har svårt o tro det gick bra med 262. Den tycker inte om lång ihållande belastning och blir då lätt varm.
254XP och 262XP var friskt marknadsförda här och ingen export såg på något vis.
Däremot var de motvilliga att sälja 257 på svensk mark, vilken motsvarade mer 357 och var mitt emellan 254 och 262. Mycket märkligt eftersom det var en kanon bra såg den med.


Vel, 257 var ikke en xp sag, og hadde lavere effekt enn 254(se) og 254xp. Den var nok ment som en "semi proff" sag for litt mindre krevende brukere, og må ses mer på som forgjengeren til 359 enn til 357xp.

Dette er selvsagt mest av "akademisk" interesse....

Du har aldrig kört en 257....

Man kan säga vad man vill, men nån annan kategori än proffs ska den inte vara om den inte får med sig de andra två med.


Nei, jeg har ikke det - men det endrer ikke det faktum at den ble introdusert som et billigere alternativ til de andre, og at oppgitt effekt var den laveste i serien - det samme var nok prisen, det var jo hensikten med modellen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254771
SawTroll skrev:
Nei, jeg har ikke det - men det endrer ikke det faktum at den ble introdusert som et billigere alternativ til de andre, og at oppgitt effekt var den laveste i serien - det samme var nok prisen, det var jo hensikten med modellen.

Du borde veta vid det här laget att specen säger vad säljaren vill ha fram.
Där är ett problem många har. Att inte kunna prova och testa sågar och få se vad det skiljer.
Att inte se, känna, höra, skära....

257 är lika i drift som 254 men lite mer vrid/bottendrag och det där lilla extra umpf'et man vill ha i kapet när man stått några timmar... Inte alls sämre eller mindre påkostad.
I kap väljer jag nog den över 262 eftersom den inte har samma tendens o gå varm under hård belastning. Kvistning är set nog ingen skillnad på 257 och 254, båda är lika rappa.

Att den är billigare är för att den inte marknadsfördes lika hårt och var lika populär.
De som köpte en 257 gjorde det bättre köpet i mitt tycke. Mer såg för pengarna som håller minst lika bra.
Har tagit bort dekalen på en och gav den till en inbiten 262 fan o sa till han o prova den. Han gillar fortfarande sina 262, men denna 257 kör han mest.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

anersimyra  
#254777 Var inte de mindre proffsiga varianterna utan 2:an i beteckningen ? Jag vill minnas att 55 Rancher skulle vara 254:ans billighetsalternativ ? Hade / har inte icke XP sågar annorlunda kanaler än XP varianterna ? Jag vill minnas att min ÅF angav att icke XP sågar var mindre rappa i accelerationen, de skulle vara långsammare vid kvistning helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254781 Jo, visst skiljer det i de flesta fall något. 50/51/55 var en annan såg och i farmar klass. 51 var av dessa den rappare, 55 den starkare.

En 254G är inte annorlunda från en senare 254XPG.

Det är marknadsföring och kategorisering. Man ska veta mer nu än då för att välja rätt prisklass/såg för vad man ska göra. En såg som är rapp i kvistning är bra i kvistning, men sämre i fällning och kapning. Kompromisser görs och det visar sig snart om sågvalet var rätt.
Felköp ger höga kostnader och sämre produktivitet.

Hur väljer man då rätt? Hur ska köparen få reda på vad som är rätt och fel? Genom internet sök? Kompis snack? Rykten och marknadsföring? Erfarenheter från andra huggare blir svårt eftersom modellerna skiftar ofta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).