Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51682 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#254475 Det klart, inte förvånande egentligen. Det är ju samma om en tjuv kommer å ska göra inbrott å halkar på is å bryter benen så kan ju husägaren bli skyldig för att han inte grusat åt tjuven, om ja fattat rätt. Sverige är fantastiskt :surp: :surp:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254493
tallen100 skrev:Det klart, inte förvånande egentligen. Det är ju samma om en tjuv kommer å ska göra inbrott å halkar på is å bryter benen så kan ju husägaren bli skyldig för att han inte grusat åt tjuven, om ja fattat rätt. Sverige är fantastiskt :surp: :surp:
Nja, på en privat villatomt fick nog tjyven se sig om i röven efter skadestånd :grin: Men visst skulle han i princip kunna äska ersättning från fastighetsägarens försäkringsbolag.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

totte  
#254507 Det har hänt! Villägare som fick betala skadestånd till en tjuv som halkat, fallit och skadat sig inne på tomten, minns inte när, det är en massa år sen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254509
totte skrev:Det har hänt! Villägare som fick betala skadestånd till en tjuv som halkat, fallit och skadat sig inne på tomten, minns inte när, det är en massa år sen.
Jo jag har också ett minne av detta, jag skulle tro det var sent sjuttio eller tidigt åttiotal. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254517 Detta är en klassisk vandringssägen, Bengt af Klintberg har tagit upp den i sina böcker. Se även:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... GE&cad=rja

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254521 Jo, även kvällstidningarna sprider uppenbara skrönor. Aftonbladet påstod för många år sedan att en äldre man i Umeå, tror jag det var, ertappades med stöld av en fryst kyckling. Mannen skulle enligt Aftonbladet stoppat den frysta fågeln under hatten, väl vid kassan svimmar mannen av kylan från den frysta fågeln och grips för snatteri.. :lol: :lol:
Senast redigerad av anersimyra fre 03 jan 2014, 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

axwell  
#254522
anersimyra skrev:Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Inlägg av anersimyra » 16 minuter sedan.

totte skrev:Det har hänt! Villägare som fick betala skadestånd till en tjuv som halkat, fallit och skadat sig inne på tomten, minns inte när, det är en massa år sen.

Jo jag har också ett minne av detta, jag skulle tro det var sent sjuttio eller tidigt åttiotal. :surp: :surp:

Eller en vandringssägen?

Däremot gränsfall om en hund skadar inbrottstjuven, advokaternas skicklighet kan väga över vågskålen åt ena eller andra hållet.

Vindfället/motorsågen kontra huggande! :wink: hund, tycker jag är mer relevant att jämföra ansvarsfrågan för.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

jannee  
#254579 Qkeeper, föreslog bågsåg, verkar hitintills vara det mest vettiga alternativet + Mangans fogsvans.
Hur ni än spånar lär det inte komma fram några vettigare förslag. Personligen håller jag på Qkeeper (bågsågen) den går dessutom att kränga på sig, är absolut inte i vägen vid cykling.
När jag var liten såg jag både tanter och farbröder som hade en sådan krängd över ena axeln när de cyklade.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254692 Håller helt med. Bågsåg + liten skogsyxa väger mycket mindre än en motorsåg och ger dessutom ett bra komplement till cyklandet, lite fler muskler att motionera under cykelpasset :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254701 Det blir en motorsåg.

Har läst vad ni skrivit och funderat en del. Det blir en såg med topphandtag. Två skäl. Smidig att få med mig på ryggsäcken jag tänkt modifiera. Jag jobbar som industriklättrare och kommer förmodligen att i framtiden ta ner ett träd i Arboriststil.

Jag har kört en del motorsåg, har en såg som snart är utsliten. Även om jag inte har kurs så har jag lärt mig en del av en kompis som jobbar med såg.

Så frågan är nu vilken såg med topphandtag som är bästa köpet?
Känner till märkena Stihl, Hq, Echo. Vet egentligen inget om modellerna, vilken modell som är vettigast eller om det finns andra märken som är bättre.

Tips på bästa sågen med mina krav mottages tacksamt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254708 Husqvarnas batteridrivna kanske borde vara det " bästa " alternativet, dock kostar den i häradet av den mindre familjebilen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254710 Är de tokdyra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254736 Du behöver skyddskläder: Skyddsskor, Byxor med godkänt sågskydd, skydshandskar, reflexväst och ev hjälm med visir & hörselskydd.
Jag tycker att bågsåg är ett mycket bättre alternativ och smidigare när det rör sig om enstaka träd.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Rolfnilsson400  
#254739 Jag tror inte att markägarna tillåter att du använder motorsåg om de är medvetna om vilka risker du utsätter dem för ( ekonomiskt) om något skulle gå fel. Det kvittar om du gör det helt ideellt, det som räknas är om det har kostat markägaren något att göra det om du inte gjort det.

Utan körkort och rätt utrustning glöm motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stig

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254742 med ei skarp lita bågesag og ei lita skarp øks eks. vis fiskars si så kjem du langt, mykje billigare og. Samt lettare å ta med deg når du skal forflytta deg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).