ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218087 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#253367 nej det är blir ju 50 % bättre drivning :)

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

BOGIZZ  
#254362 Pratade med en Honda återförsäljare i dag som sa att Honda håller på och testar en prototyp med inbyggt hydraulaggregat . Vore bra till dom som har drivna huggarvagnar att slippa gräsklipparen fram på fyrhjulingen.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#254396
BOGIZZ skrev:Pratade med en Honda återförsäljare i dag som sa att Honda håller på och testar en prototyp med inbyggt hydraulaggregat . Vore bra till dom som har drivna huggarvagnar att slippa gräsklipparen fram på fyrhjulingen.


Ja det är ett steg i rätt riktning. Kommer ge Honda stort "övertag" mot konkurrenterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#254400 Sen om dom kunde fixa den med delad bakaxel så man kommer fram i skogen...

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

svampbob  
#254437 Det finns redan åtminstone en UTV som inbyggd hydraulpump så det vore väl konstigt om det inte snart kommer på någon ATV. Hydraulik är väl egentligen det stora tekniksprånget i mekaniseringen av jord och skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

snurra  
#254492 (skogsbonne) Honda 420 FA har delad bakaxel, den är även nedväxlad, max hastighet ca 67 kmh, dock bara 5 växlar

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#255673
snurra skrev:(skogsbonne) Honda 420 FA har delad bakaxel, den är även nedväxlad, max hastighet ca 67 kmh, dock bara 5 växlar


Inte viste ja den hade en hydraul pump? ;)

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

vsm  
#255915 Jag har kört Honda 500 FA dom senaste fem åren och är enastående nöjd med den.
Har även provat övriga märken dock med mer krångel och reparationer till följd !!

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

BOGIZZ  
#255920 Ja det är väll Hondas signum det där med drift säkerheten, synd bara att diffen på framhjulen inte är något vidare, vet inte hur många gånger jag har stått där med ena framhjulet snurrandes i luften och rosenröda kinder men jag har aldrig behövt meka med den iaf :)

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

rallymarkus  
#256020 Honda kommer med spärrbar framdiff på 2014 iaf på 420 o 500 fpe
Men på dom gamla kan man fuska lite med frambromsen

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

kallelulea  
#282570 Har en grizzly 450 08 och en kranman t1750
men grizzlyns dämpare är aldels för klena. Finns de någon maskin som klarar vagn utan att byta dämpare och fjädrar. ( inte stelmontera )

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#282579
kallelulea skrev:Har en grizzly 450 08 och en kranman t1750
men grizzlyns dämpare är aldels för klena. Finns de någon maskin som klarar vagn utan att byta dämpare och fjädrar. ( inte stelmontera )

" Stelopration " funkar kanon, monteras fjädring som inte sjunker med kranvagnen monterad blir maskinen näst intill obrukbar utan vagn. :shock:

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

kallelulea  
#282596 Tar inte hjulingen stryk vid infästningar osv ?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hagalund  
#282598 Canam´s större maskiner är rejält byggda med rejäla dämpare och jag kör med hydraulvagn med aggregatet fram på vagnen och behöver bara skruva på förspänningen på stötdämparna bak när jag kör med vagn så släpper jag den ett par knäpp när jag kör utan. Funkar bra för mig.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#282601
kallelulea skrev:Har en grizzly 450 08 och en kranman t1750
men grizzlyns dämpare är aldels för klena. Finns de någon maskin som klarar vagn utan att byta dämpare och fjädrar. ( inte stelmontera )


Honda med stel bakaxel?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).