Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68111 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

svampbob  
#251729 I entreprenadbranschen är det så att om man ger ett fast pris till en kund och kunden sedan istället vill ha det på löpande så får man se till att det löpande blir lite dyrare, Hur skulle det annars se ut mot kunden?

Är det samma princip i skogen?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251730 Tack för informationen om din 1:a gallring. I mycket stämmer den ju överens med min gallring.
Du har ju betalat en total avverkningskostnad på 40%. I jämförelse med din verkar ju min gallringskostnad hög: 70,3 %.
Jag kan tyvärr inte få fram uppgifter om medelstam och medelskotningsavstånd förrän i början av januari. Jag hoppas då att ni vill dela med er av era synpunkter. Tack för allt hjälp jag har fått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kelas  
#251741
Sludent skrev:Nä varför skulle det bi dyrare om man kör på timtid? I så fall måste ju objektet radikalt skilja från normal gallring, eller en chaufför som drar benen efter sig.

Jag tycker det låter mycket dyrt, men för att få en rättvis bild underlättar ju uppgift om medelstam. Bör ju inte vara så låg med tanke på hur beståndet borde se ut efter uppgifter från planen.

Om medelstammen är väldigt klen så övergår det inom många bolags prislista till timtid då arbetet då är mera tidskrävande än vid "normala" gallringar.
Så det blir inte "dyrare" bara för att det är timtid, utan det blir "dyrare" för att medelstammen är så dålig att arbetet är tidsödande! Men om så är fallet här det tror inte jag heller, men som sagt utan att veta medelstam är allt bara spekulationer...

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251865 Ja, de det fallet är ju inte ackord tillämpningsbart. :)

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

JD 2006  
#251866 Är det bara jag som tycker att kubiken verkar konstig??

409 kubik på 9Ha gallring på en G32 måste ju vara nära på hälften av ett normalt uttag. Det påverkar ju såklart nettot också. Hade du haft ett "normalt" uttag så hade dina avverkningskostnader också legat kring 40%.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251885 Svårt att uppskatta om ett uttag är normalt,försiktigt eller hårt bara baserat på Ståndortsindex, 45fub blir väll runt 60 m3sk så de är ju inte så lite.
Hittade inte min mall här nu men en G32 brukar man väll gallra 3 ggr om man får första gallringen i rätt tid och det är välslutet från början, tror jag iaf att sågen jag kör åt hade rekommenderat. Själv anser jag nog oxå att det är bättre,blir ju så stormkänsligt annars. Skog som står emot storm bättre är ju mer värdefull än hårt gallrad som lättare blåser ner även om nettot blir lägre i första gallringen.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

skogshasse  
#251890
svampbob skrev:I entreprenadbranschen är det så att om man ger ett fast pris till en kund och kunden sedan istället vill ha det på löpande så får man se till att det löpande blir lite dyrare, Hur skulle det annars se ut mot kunden?

Är det samma princip i skogen?


ditt resonemang låter som en dålig inställning mot kunden för det är kunderna du lever på fast priset borde väl vara taket och löpande kan bli billigare

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251910 Fast pris lämnar man ju tilltaget så att man vet att det går ihop jämfört mot att ta för timme,och när man får ta objektet på löpande så kan det bli bra mycket billigare än fast pris.
Snabbare klar,ju snabbare till nästa jobb.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

ÅsaNisse  
#251928 Ytterligare ett bevis för hur ekonomin är i virkesbranschen.
Ju närmare stubben man kommer desto sämre betalt.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254454 Har idag fått fram lite mer uppgifter på min gallring. Var snäll och kom med synpunkter!
Har jag fått betala för mycket? Lönar det sig att ta en diskussion med köparen?
Lite fakta först:
Uppföljning virkesleverans: 409 m3 fub fördelade på följande: Grantimmer 46 m3 fub,
Barrmassa 236 m3 fub, björkmassa 59 3m fub , Klent gran 60 m3 fub, Brännved 8 m3 fub.
9 ha har gallrats enligt kontrakt.

Hänvisar nu till skogsbruksplan maj 2013:
En avdelning för att vara exakt; 7,6 ha Ålder 35 år, G 1, G 32, Med diam cm: 17. Virkesförråd: 230 m3 sk/ha. Nyligen förröjt. Uttag inkl tillväxt: 30 %, m3 skog 511

En avdelning 2,4 ha men bara norra delen har gallrats skonsamt ca 1,4 ha???:Ålder 45 år, G 1, G 34, Med diam cm: 25 Virkesförråd: 320 km sk/ha Sista gallring.

Nya uppgifter
Inmätt: 406,8 m 3 fub
Kostnader:
Maskinell avverkning 413 m3 fub Medelstam: 0,086 = 84252 kr (413 * 204 kr m3) huggning+körning
Startavgift entreprenör: 2000 kr
Underröjning 14 tim * 387 kr 5418 kr
Service avgift rörlig 9 kr * 406,18 3656 kr (snitsling, administrationskostnader)
Serviceavgift fast 1500 kr
___________________________________________________________
96826 kr.
Kommentar: Avverkningskostnaden har sänkts från 99199; till 96826 kr. Kapningskostnad som inte
ingick i gallringskostnaden hade tydligen felaktigt tagits upp i gallringen.
Medelskotningsavstånd beräknas efter ett fast pris upp till 300 m. Är medelskotningsavståndet mer än 300 m påförs du en extra kostnad. Fick ej fram någon uppgift på medelskotningsavstånd. Fick svaret att huggning och körning är 204 kr /m3
Den totala avverkningskostnaden blir för mig: 234,5 kr/m3

Hade räknat med en bättre medelstamsdiameter än 0,086.
Har ju gallrats i en G 32,7,6 ha ålder 35 år Med diam :17,
Har slutgallrats ca 1,4 ha i en G 34 Ålder 45 år, Med diam : 25
Grantimmer bara 45,64 m3 fub(1.4 ha)?
Klent gran bara: 60 m3 fub i en G 32

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254460 Fördjupa dig inte i planuppgifterna. Det är grova uppskattningar från nån som i bästa fall kastat en blick på det eller i sämsta fall gissat. Men 0,085 är en hyfsat bra gallring. Enligt min lista och 300 m skotning 131+ 63 = 194 kr. Antar att du har sålt till en skogsägarförening när du drabbas av en massa olika avgifter.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#254461 Det visar att man skall vara skoningslös vid röjning då klena stammar kostar att gallra, men du kan glädja dig åt att han inte har gallrat ned din medeldiameter för att göra dig nöjd i det korta perspektivet. Här har endast det klena gallrats ut och du har fått ett gott jobb utfört. Det är bättre att det är utfört på detta viset.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254462 Tack för svaren. De här extra avgifterna, är de bara att acceptera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#254464 Dom detaljerna kring de extra avgifterna är jag ej rätt person att svara på, tror andra kan det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#254466 Vilkoren borde framgå av ditt skrivna kontrakt inför jobbets utförande, men det har du inte delgivit oss. Jag har alltid haft skrivna kontrakt med vilkor inför gallring och slutavverkning och aldrig påförts några extra avgifter (som jag ej kännt till)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).