Traktorer och processorer

Punktering i skogen, vad nu?

49 inlägg 32168 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254401 Fick punka på traktorn. Ingen smäll. Vad gör jag nu? Står 80 m från bilväg. Har Inga andra fordon att tillgå. Om jag ställer av vagnen och kranen, kan jag ta mig ut till vägen, och invänta lämplig hjälp? Eller förstörs däcket helt då kanske.

Däcken är Firestone 13.6-28 6-ply. Det står R-1 på dem också, vad nu det betyder.

Får väl hugga så länge...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254403 Smyg ut sakta så går det bra. Men å andra sidan, ett sådant litet hjul rullar du ut till vägen.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

rikard_e  
#254404 Har du ingen last på så ska det inte vara farligt.

Vianor i svenljunga brukar vara rätt stora på lantbruksdäck

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254406 Skall man satsa på hårdare däck? Eller går det att laga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254414
DSC_0061.jpg

DSC_0062.jpg


Är lite orolig att däcket skall bli omöjligt att laga, blir det värre om man rullar 300m på det? Då står traktorn på gården, vilket vore väldigt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

tallen100  
#254416 Borde inte va nån fara om du smyger ut sakta, beror lite på däckets kondition, är det dåligt kanske det inte är så bra att åka på det, men å andra sidan är det så dåligt kanske det är lika bra att köpa nytt?..

Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

JensSkoog  
#254419 Ville åtminstone ta av ketting innan jag smög mig ur skogen. Däcket ser ju bra ut, så det va illa om det blev aldels forstörd. Har du möjlighet å få lite luft i det innan du kör, om det holler luft. Om det är et "smyghol" så går det å göra så.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

jannee  
#254436 Du har kranen på traktorn, sväng bommen åt rätt håll, lyft upp en stock så kan du kanske förskjuta vikten något, ja du ser själv om det blir någon skillnad.
Finns ju de som vält traktorn på detta vis så varför inte?

Användarvisningsbild

Re: Punktering i skogen, vad nu?

anersimyra  
#254442 Till dylika situationer har jag en 200 bar 7 liter luftflaska, reducering och påfyllare. :smile: Annars funkar ju den gamla hederliga tvåhands cykelpumpen, :smile: om hålet inte är för stort förstås. :shock:

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

haggloader  
#254443 Ta kompressorn i skottkärret och fyll på luft och kör hem.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Sture Andersson  
#254457 Köp ett par flaskor lagningskum,om hålet inte är för stort och låna en tolvvolt kompressor

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Bengt.Svensson  
#254470 Känner du ingen som har en gammal luftpump som man sätter i kraftuttaget?? Tycker det ligger såna i många gamla lador. De är perfekta när sånt här händer, jag använde en sådan senast förra hösten då jag fick punka på bakhjulet när jag körde gödsel - av alla sysslor. Det gick att pumpa i så pass mycket luft att det gick att köra till gårdsplanen.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

zeetorg  
#254477 Kan du bara lösa luftpåfyllningen så finns det "maskar" som du kan laga däcket med om skadan inte är för stor.
Då behöver du inte skruva av däcket, utan det kan lagas på plats.

Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254480 Tack för alla bra tips och råd!

Jag satte mig ner en stund, gick hem och åt lite, och kom tillbaka. Utnyttjade resterande 2-3h dagsljus till att hugga. Tog mig sedan an traktorn. När jag hade ställt av kärran - gick förvånansvärt problemfritt :-) - återtog däcket sin runda, goa form. Körde hem traktorn, misstänker att det helt enkelt är för lite luft i däcken! Vad bör man ha när man kör i skogen? Skall fixa kompressor i morgon, sedan låta stå några dagar så jag ser om det läcker.

Återigen, tack alla för massvis med tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering i skogen, vad nu?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254486 Om däcket är helt lufttomt kan du inte köra på de, troligen kryper de in på fälgen och man bryter sönder däcksidan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).