Öppna kategorin

Rotvältor, risker och hantering

57 inlägg 35654 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254366 Vi har ett antal rotvältor (frötallar och några klena granar) som ligger på ett kanske 5 år gammalt hygge. Finns bara några stående frötallar i närheten annars är marken bar.
Vi har ett atw-ekipage och tänkte ta mesta delen till ved, ev eget virke av rotstockarna.

Jag har tidigare inte kapat rotvältor och känner mig lite osäker, ser två problem:
1) hur stor är risken för att rotvältan slår över?
2) hur får man tillbaka rotvältan efteråt?
Inser att en traktor med kran skulle ha löst problemen, kapa en stocklängd upp och sen lyfta i den hävstången... Går det allt lösa på annat sätt?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Blivande snickare  
#254368 Man ser ganska bra vartåt vältan är på väg på lutningen. Oftast slår den tillbax av sig själv om det är en lite större.
Tycker till och med att dom slår tillbaka fast dom verkar ha lite framåt lut.

Sök på Youtube på "Arbete i stormfälld skog", där visas kaptekniker å säkerhetsråd.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

sveakatten  
#254369 Du har ingen som jobbat i skogen som kan bli med dig och visa hur man gör?
Det är ett ganska faligt jobb du ger dig in på.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254377 Filmen om fällning i stormfälld skog är kanon, har kollat den många gånger så kaptekniken (v-skär osv) har jag nog klart för mig även om det tyvärr mest är teori. Men det är inga jätteträd och de ligger inte i spänn så vi pratar inte problem modell stormfälld skog.
Det jag känner mig osäker på är att bedömma risken för att de slår över. De flesta står i princip vinkelrätt upp så nej, jag – som är helt oerfaren på att kapa rotvältor – kan inte se vartåt vältan är på väg, 50/50.
Om den nu rör sig alls, de har ju legat några år så jag tänker att spänningar i rötter osv har minskat.
En hade fallit över vägen och jag var tvungen att kapa den vid roten för att få vägen framkomlig. Den rotvältan rörde sig inte ur fläcken så där återstår problemet att få omkull den. Tacksam för tips på det också.

Säkrast är ju givetvis att kapa en stocklängd ut. Det förutsätter ju dock att man har något att resa rotvältan inkl rotstocken med om man nu inte ska lämna rotstocken till att ruttna vilket känns fel.

Ett alternativ (om jag ger upp tanken på att ta rotstockarna till virke) är kanske att kapa 1,5 m ut. Då kan de ju inte slå över även om de tippar ner något. Risken då är väl snarare att roten slår tillbaka och man får se upp med rotänden som kommer farande uppåt?
Tippar de ner kanske man på något sätt kan använda 1,5m stumpen att wincsha upp rotvältan med efteråt?
1,5 m är ju lite behändigare än 4m.

Om/när de faller över eller tillbaka, brukar det gå fort eller kommer de långsamt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254380 Fick en galen (?) idé:
Såga vid roten enl principen som han visar på stormfäld skog men göra det sista lilla utlösande kapet med kedjerösågen så jag kan stå på lite avstånd. Om jag gör så på några stycken lär jag mig ju hur de beter sig och kan sen bättre bedöma resterande.

Men som sagt, hur tusan får jag omkull roten sen om den står kvar i upprätt läge, stånga ner den med Grisslyn kanske :D
Eller det kanske det är bättre att ha lite stock kvar att häva med/fästa något i?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

jannee  
#254383 Har de kullblåsta träden legat i några år lär inte rotvältan röra sig i första taget. Det troliga är att den redan stabiliserats i det upprätta läget. Är du rädd för att vältan ändå ska gå framåt, sätt en snedsträva mot något rotben, behövs inte alls mycket till stöd.
Få ned den enklast är nog att innan du sågar loss den, ta ett spännband, sätt fast detta så högt upp du kan i vältan, därefter spänner du fast detta band i Grisslyn (bakom vältan förstås), sedan backar du bara bakåt. Spänner du lite innan du sågar är du även säker på att vältan inte kommer mot dig.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254385 Tack för bra svar!
Efter att ha läst det här känns det som om jag på ett säkert sätt kan sätta sågen i rotvältorna, tack igen!

Ser fram mot att få hem vår nya MS241 som vi beställde i går kväll. Fram till dess blir det röjning och dikning. Sabla skit att man måste löne-jobba också, har inte riktigt tid med det nu när det finns så mycket kul att göra i skogen ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

totte  
#254420 Ett spaklyftblock kan vara en god hjälp också.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254465 Hm, på vilket sätt skulle ett spaklyftblock vara bättre än Grisslyns egen winch?
Har ju tyvärr inga träd att fästa i så ska jag wincha får det bli med Grisslyn som motvikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Fredrik N  
#254469 Hm, tänk till ordentligt nu!
Hur stor är rotvältan?
Hur mycket väger den? Antagligen mer än man tror.
Hur mycket väger Grisslyn? Inte så mycket.
Om du är det minsta osäker, kappa utanför rotvältans riskområde.
Och var minst två personer.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

jannee  
#254481 Ni ska inte skrämma livet ur Katten003
Det måste vara ett bra nedförslut om rotvältan ska slå över. Sågade loss 3000 m3 efter Gudrun, inte en enda rotvälta slog åt fel håll.
Å andra sidan har jag under 40 år aldrig varit med om att rotvältan slår framåt, de gånger jag varit osäker har jag satt dit en snedsträva, antingen står de kvar eller välter tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

tallen100  
#254482 Håller med jannee!

Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

JensSkoog  
#254483 Och det där med hur snabbt den kommer, om den kommer är olikt på alla rotvältor! Har sett dom komma som ett skott och långsamt sigande. Man vet aldrig, så ta inte kafferasten under välten!

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Brickan  
#254545
Katten003 skrev:Säkrast är ju givetvis att kapa en stocklängd ut. Det förutsätter ju dock att man har något att resa rotvältan inkl rotstocken med om man nu inte ska lämna rotstocken till att ruttna vilket känns fel.
Nu efter Ivar kapade jag en två stocklängder ut. Rotvältan slog igen ändå och det var bara att fälla det redan kvistade trädet som då var två stockar högt, sådär 9m...

Katten003 skrev:Ett alternativ (om jag ger upp tanken på att ta rotstockarna till virke) är kanske att kapa 1,5 m ut. Då kan de ju inte slå över även om de tippar ner något. Risken då är väl snarare att roten slår tillbaka och man får se upp med rotänden som kommer farande uppåt?


Den har jag också provat. Klantigt. Hade tur, men det blev spektakulärt. En rotvälta med två träd. En stor och en liten. Den lilla låg nertryckt i backen så jag kapade den 1 m ut. Sågade sedan fast sågen i den stora med något som var avsett att vara stormkapet. Blev lite, ska vi säga irriterad. Det är aldrig bra för omdömet. Hämtade yxan och hög loss sågen. Rotvältan slog igen och var stod jag? Jo på den där 1m-stumpen som låg nere i backen. Det blev en fin luftfärd. Landade på huvudet och fick yxan i pannan. Dessbättre bakändan. Inga skador utom ett par blåmärken, varav ett fyrkantigt i pannan.

Katten003 skrev:Om/när de faller över eller tillbaka, brukar det gå fort eller kommer de långsamt?
Se ovan. Färska kan slå igen snabbt och hårt med en riktig smäll. Sedan har jag sett andra som inte rör sig alls.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Amatörhuggare 62  
#254554
Foto0051.jpg
Foto0055.jpg
Tag inga risker i stormskogen, och jobba säkert och metodiskt. Tänk till, och studera riskerna

Det är ju inte bara om vältan slår igen, spänningar i stammen ! Och kan ligga stenar i vältan,
Som kommer ramlandes när det börjar vibrera av sågningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).