Små skogsmaskiner och övriga maskiner

fiat 411 ösa helbandare

22 inlägg 17287 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fiat 411 ösa helbandare

mpersson76  
#250242 Är det någon som har erfarenhet av ösa helbandare byggd på fiat 411?
Tillgång på reservdelar till motor,transmission? Hur ar det med styrkopplingarna och bromsarna,den verkar ju byggd på en bandtraktor,är det samma problem som på bm bamse?
Finns det sprängskisser/rep.handböcker?
Även nyfiken på annat som skulle vara intressant att veta innan ev. köp



   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

simon jonsson  
#250665 Ser den ut så här?


Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

mpersson76  
#250879 Ja ungefär men lite mindre. Som den här men mindre rostig; och med takkran:


https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... ET7tDZswEZ

   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

gruddbo  
#253000 Hej

Har renoverat en Fiat 411c nyligen och byggt om hydrauliken.Har även satt dit borttagbara lyftarmar bak.På bilden hänger ett grävaggregat där som jag i somras rensade diken med.Har du några frågor så hör av dig till mig.

Användarvisningsbild

Re: fiat 411 ösa helbandare

totte  
#253004 Se fantastiskt fin ut! Härligt att se att se en sån i gott skick! ^:)^

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

mpersson76  
#253288 Den ser riktigt fin ut. Kul med det lilla tillbehöret,grävaggregatet!
Har lite kvar innan min är så fin..
Har packat om kranen och har börjat kika på styrningen,vänster sida hade länkaget till bromspedalen rostat fast och kopplingen frikopplar inte helt, men tillräckligt för att kunna svänga i alla fall.
Vet du om det är lika enkelt att plocka isär som det ser ut, eller finns det dolda bultar nånstans?
Ser att du har uppgraderat med snurrstol, funkar det bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253294
gruddbo skrev:Hej

Har renoverat en Fiat 411c nyligen och byggt om hydrauliken.Har även satt dit borttagbara lyftarmar bak.På bilden hänger ett grävaggregat där som jag i somras rensade diken med.Har du några frågor så hör av dig till mig.

Sådana bilder skapar habegär

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

Figge  
#253966 Delar till 411, Cf 25, C 361 hittar du hos mig.
0647-66 20 14

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

Volvopv-65  
#254061
gruddbo skrev:Hej

Har renoverat en Fiat 411c nyligen och byggt om hydrauliken.Har även satt dit borttagbara lyftarmar bak.På bilden hänger ett grävaggregat där som jag i somras rensade diken med.Har du några frågor så hör av dig till mig.

Hej Bengt
Kul att se ditt första inlägg här :surp:
Mvh/Letar fortfarande efter en Bamse :wink:(Tomas)

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

gruddbo  
#254140 Hej

Mitt svar försvann tydligen i cyberrymden.Stolen fungerar utmärkt.Angående verkstadshandbok så kan du skicka efter den på denna länk http://www.tractorspareparts.com.au/ind ... Path=78_79 du skall ha för Fiat 400 serien. Kostade ca 500:- och är på engelska.Det tog 1 vecka att få den.Att byta styrlamellerna går bra men är lite tungt då slutväxelhuset måste av.Det är inga dolda bultar.Jag orkar inte skriva hur man gör men du kan ringa mig på 070-3615951 så kan vi ta det då.Du kan köpa dem av "Figge" som jag såg svarat på tråden.

Med vänlig hälsning
Bengt

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

mpersson76  
#254308 Jag blev för nyfiken, så slutväxeln åkte av igår kväll! Det var ju verkligen enkelt att plocka isär allt,
även om det behövdes en hel del värme och rostlösare för att få de rörliga delarna till styrning och broms att bli helt rörliga igen! I övrigt räckte en ordentlig rengöring. Måste nog riva andra sidan också, för säkerhets skull. Vad bra, det blir till att testa snurrstol! / Mikael

   TS
Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

Figge  
#254357 Jag vet en Bamse till salu. Renoverad bakända. Ring Ulf Wåhlin i Vallentuna.
070-321 50 96.
Figge

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

gruddbo  
#254382 Kolla tätningarna mot växellådan och slutväxellådan när du har det rivet.Det är standardtätningar./Bengt

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

Volvopv-65  
#254870
Figge skrev:Jag vet en Bamse till salu. Renoverad bakända. Ring Ulf Wåhlin i Vallentuna.
070-321 50 96.
Figge

Jag var i kontakt med honom efter tips från sign Gruddbo för ett tag sedan.
Han hade då gjort sig av med det ``problembarnet``som han kallade den,eller har han dragit på sig en till nyligen??
Den här menar jag:
13 (1).jpg

Jag slår honom en signal ändå.

Avatar Fallback

Re: fiat 411 ösa helbandare

Figge  
#254921 Jahapp. Jag tror inte han har köpt någon ny... Hur som haver så sitter banden bakfram på bilden...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).