Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152807 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#254016
alias skrev:
JensSkoog skrev:Se där! Ett nytt ord i boken! SKRÄNKNING som på norsk är "vigging". :grin:


Sedär ja. Vi kanske får lägga upp en tråd översättningar av skogstermer mellan norska och svenska. :lol:

MVH
Alias

Skulle varit bra!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Hammaren  
#254031 Språkförbistringar kan vara roliga oxå, jag brukar pula med sågen, men det gör inte Jens, eller? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254033
Hammaren skrev:Språkförbistringar kan vara roliga oxå, jag brukar pula med sågen, men det gör inte Jens, eller? :grin:



Eller ta en "bärs"..... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#254037
Hammaren skrev:Språkförbistringar kan vara roliga oxå, jag brukar pula med sågen, men det gör inte Jens, eller? :grin:

Nej, och om man omtaler hempulade sakor, så är det klokt om det är eget fruntimmer man talar om :roll:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#254042
JensSkoog skrev:
Hammaren skrev:Språkförbistringar kan vara roliga oxå, jag brukar pula med sågen, men det gör inte Jens, eller? :grin:

Nej, och om man omtaler hempulade sakor, så är det klokt om det är eget fruntimmer man talar om :roll:

Beställ inte BÄRSCH på krogen heller :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#254045
JensSkoog skrev:Se där! Ett nytt ord i boken! SKRÄNKNING som på norsk är "vigging". :grin:

Vigga eller vigging betyder tigga på svenskt slang.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254057
The Boxer skrev::oops: bara man inte är inskränkt så.... :ymblushing:


Nä, det skall vara utskränkt, alltså ut från klingans axel :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254068
alias skrev:Hur gör ni, behandlar ni övre och nedre tandgången lika?

Själv brukar jag skränka övre tandgången rätt ordentligt, medan undre tandgången endast skränks lite grann. Likaså filar jag spetsigare vinklar på övre tandgången än på den nedre dito.

Detta då jag upplever det som att effekterna av stensågning blir mindre på detta vis - det är oftast undre tandgången som brukar gå åt fanders för min del.

Tycker det främst är i grövre röjning som man märker skillnad mellan välskränkt och oskränkt klinga.

MVH
Alias


berätta gärna för mig hur man oavsett klinga skränker ordentligt på övre "tandgången"..medans man samtidigt skränker mindre på den nedre!! du måste på min ära vara en riktig lustigkurre!...hahahahaha!

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254077 Antar att med den övre tandgången menas de tänder som sitter till vänster sett i klingans rotationsriktning och vid korrekt montering hamnar på klingans översida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#254119 Olika skränkning då drar ju klingan snett, jag har den uppfattningen att det ska vara lika.

Annars så blir det ju en ( Bråpanneklinga ) Lokal dialekt för e dåli klinge.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#254337
Skogsola skrev:Antar att med den övre tandgången menas de tänder som sitter till vänster sett i klingans rotationsriktning och vid korrekt montering hamnar på klingans översida.


Korrekt uppfattat!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#254342
Huggarn skrev:
alias skrev:Hur gör ni, behandlar ni övre och nedre tandgången lika?

Själv brukar jag skränka övre tandgången rätt ordentligt, medan undre tandgången endast skränks lite grann. Likaså filar jag spetsigare vinklar på övre tandgången än på den nedre dito.

Detta då jag upplever det som att effekterna av stensågning blir mindre på detta vis - det är oftast undre tandgången som brukar gå åt fanders för min del.

Tycker det främst är i grövre röjning som man märker skillnad mellan välskränkt och oskränkt klinga.

MVH
Alias


berätta gärna för mig hur man oavsett klinga skränker ordentligt på övre "tandgången"..medans man samtidigt skränker mindre på den nedre!! du måste på min ära vara en riktig lustigkurre!...hahahahaha!


Alltid trevligt om man kan roa någon. Får väl använda Skogsola som tolk för att undvika språkförbistringar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#254352
Amatörhuggare 62 skrev:Olika skränkning då drar ju klingan snett, jag har den uppfattningen att det ska vara lika.

Annars så blir det ju en ( Bråpanneklinga ) Lokal dialekt för e dåli klinge.


Det kan nog stämma att den kan dra lite snett (borde vara så enligt fysikens lagar, om jag inte tänker helt fel), men inte så att jag har upplevt att det har påverkat skärhasighet eller annat negativt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#256937 Har körd första runden med Strandklingan i dag. Mycket nögd. Vassa, aggressiva och snabba. Röjde mycket björk och sälgsly, men ochså grövre sakor upp til 8 - 10 cm. Enda problemet jag såg, var att slyet lättare körde sig fast mellan klinga och skärm enn på Stihlklingan. Vet inte varför. Körde med Stihl FS 480 och 460 med långt rör.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258042 Jag har också kört lite med Strandklingan, kan ju börja med att jag nästan tappar suget att testa när det står att den drar 30% mindre bränsle och att den fungerar även efter stensågning, låter som hokus-pokus och ger inget seriöst intryck...

Tidningen Skogen testade klingan och skrev ungefär samma sak om den som Strands själva, dessutom körde de med en Husqvarna 165, en gammal relik som inte ens borde ha kommit på tal när testet planerades, men det var väl vad de hade att tillgå antar jag. Fast det är ju inte Strands fel.

Sådär, nu när har jag gnällt färdigt :mrgreen:

Första intrycket om klingan var bra, gillar det att den är svart (som EIA-klingan) och med bra finish på tänderna, Husqvarnas klingor är hopplöst fula när de är nya, grader som hänger kvar på varje tand och allmänt dåligt bett innan man har filat dem.
Första dagen röjde jag i klent björkbestånd med lite smågranar här och där, klingan skar riktigt bra, lät som en cirkelsågsklinga. Märkte ingen större skillnad mot den gamla Hva-klingan jag hade innan men var helt nöjd med hur den skar.
Idag röjde jag lite grövre gran och det kan nog stämma att den är lite snabbare, den går iaf lättare igenom stammen utan tendens till nypning.
Tog ganska exakt lika lång tid som vanligt att köra en tank så bränsleförbrukningen verkar inte ha påverkats, får se hur det blir när jag kört fler dagar.
Jag fattar inte riktigt vad den inre tanden ska kunna tillföra, den är inte mer skränkt än den riktiga tanden så den skär ju inte nånting, eller?
Den var lite knepig att fila pga den krökta tandryggen men det är nog bara en vanesak.

Jag är ändå nöjd med klingan, tycker att det verkligen behövs utveckling på klingfronten, det har inte hänt nåt på bra länge. Får fortsätta med denna och se om den håller i det långa loppet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).