Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51706 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rikard_e  
#254134
Blivande snickare skrev:Måste man inte vara två för att såga med kastspö?


Inte vad jag fattade som när Svante Hansson pratade om det iaf.
Men jag kan ju såklart ha fel.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254144 Om det inte är jättestora träd, så kanske fogsvans och yxa är ett bättre alternativ? Lätt, smidigt och ger bra träning. Och kräver varken körkort eller skyddskläder.

Du gör en god gärning om du åker runt och röjer stigar (med markägarens goda minne förstås), men inget som någon tycker är värt att du använder motorsåg till, utan skydd och vana.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Qkeeper  
#254146 Bågsåg i lagom storlek :)

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Blivande snickare  
#254148 Yxan måste ha ett bra eggskydd som hålls fast ordentligt. Inte så kul att åka omkull med en lös yxa i ryggsäcken! :shock:
Annars håller jag helt med om att det är ett bättre alternativ!

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rokon  
#254151 Jag ser en bild framför min näthinna på en cyklande entusiast med sågen dinglande bak på ryggsäcken och kedjeolja droppande ned på ryggsäck och bakhjul där däcket blir väl insmort.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#254155 De träd jag hittils tagit har legat helt på marken eller använt som kvistning, inget som stått i spänn. Ska akta mig för det.

Att klättra och ta arboristträd blir kanske i framtiden och då under andra förhållanden och utrustning.

Tror det mest blir mindre träd då jag bor i Åre och skogen är inte så stor här. Och blir det större grejer eler som står i spänn så får jag gå dit med riktiga grejer och kanske med någon som har mer erfarenhet.

Ska kolla in ECHO CS 260 TES.

Fler tips?

Jättekul med så aktivt forum och många svar på kort tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254156 För skogsbruk finns en mängd regler och säkerhetsföreskrifter att känna till och den 1 december 2012 började alltså ett nytt regelpaket att gälla med bl.a. krav på körkort för motorsåg.
Med det menas att den som hanterar motorsåg måste ha dokumentation på att med godkänt resultat ha genomgått de teoretiska och praktiska prov som krävs.

De nya reglerna om körkort för motorsåg kommer från Arbetsmiljöverket. De riktar sig till Skogsägare i egenskap av arbetsgivare och berör inte dig som arbetar ensam i din egen skog. Reglerna berör dig inte heller om du anlitar en självständig entreprenör med F-skattsedel.
Men, så fort du är i en situation då du faller in under begreppet arbetsgivare blir du skyldig att följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Annars kan du bli tvungen att betala både vite och skadestånd.
Som skogsägare ligger det närmare till hands att du anses vara arbetsgivare än vad många tror.
Exempelvis skulle du kunna få arbetsgivaransvar för en granne som hjälper dig i skogen mot ersättning i form av t.ex. virke.
Samtidigt är det tyvärr så att olycksstatistiken visar att jord- och skogsbruket är den mest olycksdrabbade branschen i Sverige. Därför är det viktigt att veta vilket ansvar du har för den arbetsplats din skog är.
Det finns olika nivåer på utbildning och prov beroende på vilken typ av arbete personen i fråga ska använda motorsågen till och det är arbetsgivarens ansvar att alla anställda har det kort som behövs.

Den arbetsgivare som låter någon arbeta med motorsåg utan rätt behörighet får betala 10 000 kr per anställd i böter. För att alla arbetsgivare ska hinna skicka sina anställda på utbildning börjar det här kravet att gälla den 1 januari 2015.

En annan effekt av kravet på motorsågskörkort är att den skogsägare som låter personer utan rätt kort utföra arbete i skogen kan anses vara vållande om det händer en olycka. Det kan medföra skadeståndsansvar och att skogsförsäkringen inte gäller.



Så läs på om de nya reglerna. Mer information finns hos Arbetsmiljöverket, Skogsstyrelsen, SLA och LRF.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

tallen100  
#254157 Bör ju gå att hitta någon begagnad mindre Hq eller stihl som fungerar... För det blir ju inte så mycket såga att du behöver en ny skulle ja tro.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

anersimyra  
#254159 Tyvärr blir det svårt, för att inte säga omöjligt att hävda ideellt arbete vid en olycka. Sannolikt betraktas det hela för att vara ett anställningsförhållande med allt vad som därtill krävs.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Tips liten såg

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254161 Jag har en Japanare, Shindaiwa 269T som passar bra att ha i en ryggsäck som väger ca 2,9kg som jag använder i vissa lägen en såg som inte läcker olja så det stör. Priset är kanske för högt men kanske överkomligt.
En fråga till panelen= Om jag av markägaren får ta reda på virket för eget bruk behöver jag förarbevis för motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Tips liten såg

T Landström  
#254163
backman skrev:Jag har en Japanare, Shindaiwa 269T som passar bra att ha i en ryggsäck som väger ca 2,9kg som jag använder i vissa lägen en såg som inte läcker olja så det stör. Priset är kanske för högt men kanske överkomligt.
En fråga till panelen= Om jag av markägaren får ta reda på virket för eget bruk behöver jag förarbevis för motorsåg.


Ja! Så har jag tolkat reglerna iaf!

Användarvisningsbild

Re: Tips liten såg

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254177
backman skrev:Jag har en Japanare, Shindaiwa 269T som passar bra att ha i en ryggsäck som väger ca 2,9kg som jag använder i vissa lägen en såg som inte läcker olja så det stör. Priset är kanske för högt men kanske överkomligt.
En fråga till panelen= Om jag av markägaren får ta reda på virket för eget bruk behöver jag förarbevis för motorsåg.


Eftersom du gör ett arbete åt skogsägaren/fastighetsägaren och som ersättning/lön får behålla virket/veden så räknas det som att skogsägaren är arbetsgivare med allt det innebär med ansvar försäkringar, utbildningsansvar mm mm...för arbetstagaren :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

rokon  
#254180 Med ett avtal skrivet på att vedhuggaren får ta träd för tex 1kr styck så ligger ansvarsbiten på köparen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254185
rokon skrev:Med ett avtal skrivet på att vedhuggaren får ta träd för tex 1kr styck så ligger ansvarsbiten på köparen.


Är du säker ? Köparen måste nog vara självständig entreprenör med F-skattsedel. Vilket säljaren skall kolla?

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254188 Säljer man träd så behöver man inte kolla F-skatt, det är bara den som säljer tjänster som behöver F-skatt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).