Skotare

Vilken skotare till självverksam?

25 inlägg 15399 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251932
Skogsola skrev:En Valmet 836 eller 838 borde man kunna få loss för de pengarna. Annars är det en svår prisklass för just där börjar bönderna rycka i dem.


Ja precis, är ju bonde själv haha. Har funderat en del på dom, finns det delar att få tag på och hur är 838:an efter vägen?

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251933 Rätt smidiga har jag för mig. De brukar ha boggielyft så man kan lyfta den axel som har kedjor.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251935 Ok, tack för tipsen! Nån som vet hur Kockums maskiner är, farsan hade en prototyp av 850 med hydrostat men då var man inte gammal :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare till självverksam?

halvproffs  
#251943 Har du inte funderat på en ÖSA? Finns väl reservdelar i ladorna där du bor. Och dom är som jag hört väldigt slitstarka.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#252061 Jo visst har man funderat på en 250 tex. Men har ingen erfarenhet av dom, men har också hört att dom ska vara slitstarka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

jonasorgard  
#254059 Har nyss införskaffat en BM 868. Betalade 65' för den i hyfsat skick. Jag kommer främst att använda den för att hämta vindfällen. Oj vilken skillnad mot den minimaster vi hade tidigare!!!

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254085 Detdär med att hjula en gammal maskin bör man undvika.Eller egentligen ju nyare desto sämre.
Dom moderna skotarna byggs för terräng så utväxling ss kugghjul,kardan etc snurrar fort redan på lågvarv så att hjula 2 mil på morgon och 2 mil hem skulle då inte jag göra.
Har själv tagit väck högväxelmagneterna på våra maskiner,är trött på att skruva växellådor,går fortare att hjula dom korta sträckor vi hjular i lågväxel....

Men nånting måste jag väl ändå rekommendera....hmmmm....kanske en 810B :?:

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254091 Hjulade faktiskt nästan 2 mil en mörk lördagkväll för ett par veckor sen. :oops: Hade ändå inte fått trailer förrän tidigast måndag.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

granqvist  
#254111 Bjuder på två lösningar ang. hjulandet.

1. Dolly att köra upp bakvagnen på

2. 'Losskopplingsbar' drivlina i bakvagnen, typ Rottne Blondin RD.

Harm att du inte hade möjlighet att bjuda på Rapiden din far sålde, skulle själv inte tacka nej till en rapid, speciellt med vagns-styrning. Får hoppas att det löser sig för dig!

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

kooog  
#257279 Rapid. Gärna med vagnsstyrning om du hittar en. Vansinnigt smidig och lagom stor. Billiga delar.också.

Ska du ha en blondin så se för guds skull till att convertern är frisk! Finns inga delar till dom. Och få man tag på nåra så kostar dom FLÄSK! Körde ras på min gamla och det skulle gå på 90 000 att renovera:-(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).