Motorsåg och handhållet

Stihl 36RS kedja

21 inlägg 11421 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 36RS kedja

traktorz  
#253920 3 Pitch = 3/8"
6 Gauge = 0.063" / 1.6mm
R länktyp = Stihl RAPID
S skärlänk = Stihl SUPER (helmejseltand)


Vid ett rotkap råkade vi nyligen ut för ett kedjebrott, faktiskt det första som vi någonsin råkat ut för under årtionden med Partner, Jonsered och Stihl. Helt odramatiskt förlopp faktiskt, troligen orsakat av operatörens lite för kraftigt utförda instick.

Den här Stihl-kedjan som satt på vår MS362C-Q bet bra, så jag undrar om den går att laga? Har sågverkstäderna vanligtvis nitar och reservlänkar till 3/8" kedjan (3621 000 0056), dvs en kedja med 56 länkar avsedd för 15" svärd och med 1.6mm drivlänksbredd. Är det dessutom lönt att laga, då en ny kedja kostar 236kr.

Behov:
1 skärlänk höger
1 sidolänk
2 nitar

Stihl36RS.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253925 Ja det går att laga om så önskas..
Tycker nog att den kedja du lagt upp kanske är mer kostnads effeltiv att byta eftersom jag tror att den går en del, och inte har så långt liv kvar. Skulle det vara en storlek som inte används mycket och kan hålla ett bra tag till är det annat.

Avatar Fallback

Re: Stihl 36RS kedja

Nonkan  
#253983 Jag tycker det ser ut som att tänderna (nr 1 o 3 från vänster på övre bilden) är olika mycket filade, det påfrestar kedjan en del. Kan vara en bidragande orsak till brottet.

Tror inte det är så många som lagar kedjor längre. Det tar för lång tid och är alldeles för krångligt att lagerhålla alla varianter av reservdelar som går åt. Dessutom ska ju en ny tand filas ner till samma längd som de övriga om man byter en skärlänk.

Slår man ut det på antalet kedjebrott så är det helt enkelt inte lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254055
Nonkan skrev:Jag tycker det ser ut som att tänderna (nr 1 o 3 från vänster på övre bilden) är olika mycket filade, det påfrestar kedjan en del. Kan vara en bidragande orsak till brottet.

Jag tror att tänderna ser olika ut beroende på vidvinkeleffekten på objektivet. Syns väldigt bra på styrlänkarna: Till vänster ser man bakkanten och till höger ser man framkanten.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

totte  
#254063 Ett annat skäl att inte reparera: Har den blivit misshandlad så den gått av så finns det risk att det finns begynnade brottanvisningar i fler länkar, osynliga mikrosprickor. Jag skulle inte lita på en kedja som gått av en gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

JensSkoog  
#254066 Holler med Totte. Alla skickliga försäljare kan nita i hop en kedja, men det kostar, och kedjebrottet i sig själv kan vara tecken på att kedjan har gjort sitt! I "gammla" dar skedde det inte sellan at man fick brott av den grund at det var varierande kvalität på länkor i samma kedjan, och så nitade man i hop det igjen och bytade försämrade länkor. Kedjor i dag har en jamn, hög kvalität och är gjort för "high speed". Det gör at vi sellan upplever kedjebrott, men när vi gör det, så köp ny!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

traktorz  
#254759 Kedjan var kanske inte i toppskick längre, bl.a. filad utan mall i fält, så att filen tagit lite för djupt i länkarna, vilket kan påverka framtida hållfasthet. Därför har en ny kedja inhandlats, den gamla blir förmodligen knivämne.
P1037931v1280.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 36RS kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254845 Syns du at stihl kjeder går ann og få tilrekneligt skarpe? Personlig syns eg det er vanskeligt. For ei stund sia var me og såg på ei 261 med 25 rsc kjede på, heilt nytt både sag og kjede, saga virka bra men kjeda skar svært dårligt for å sei der rett ut. Prøvde noen kapp utenfor ÅF.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 36RS kedja

traktorz  
#254941 Vi har haft bra erfarenheter av att få skarpt med kedjorna 61PMN-44 på MS 192C-E, samt 36RS på MS 362 C-Q.

Vi har däremot inte ännu provat någon 25RS(C)-56/64 på våra Jonseredsågar, men en Stihl-kedja är beställd. Vi ville först ha en Oregon 21LPX064E, men den fanns tyvärr inte hemma. Kommer inte på om det nu blev en Stihl 25RS (3638-000-0064) eller en Stihl 25RM (3628-000-0064). Hoppas på att den i alla fall skall vara effektivare än den HVA H25 (64DL), som nu sitter på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 36RS kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254950 Det er bra at du har god erfaring, vil ikkje sei at dei er uskarpe men synes at Oregon blir skarpare med unntak av kanskje picco kjeder, men H 25 kjeda synes eg at er bra. Ein annen ulempe med stihl sine kjeder synes eg er at dei har ikkje "skikkelig" ryttermall liker bedre HVA sin type.

Avatar Fallback

Re: Stihl 36RS kedja

SawTroll  
#255406 Stihl kjeder har tykkere chrom- belegg, og kan derfor ikke bli like skarpe som Oregon. Noen større praktisk betydning har det neppe, annet enn for konkurranser i hurtigkapping....

Avatar Fallback

Re: Stihl 36RS kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255684 kva meiner du med tjukkare, lengre ned fra toppen eller er det på ein annan måte.

Användarvisningsbild

OT : Iggesundsvärd

traktorz  
#267439 Var väl i en annan tråd jag skrev om Iggesund-svärdet och menade att det var bredare, även om jag skrev tjockare. Tjockleken bestäms av gauge. En annan egenhet hos Iggesundsvärdet, t.ex. E13-U00-50J (13" .050" .325"), är att de saknar oljefördämning. Har dock inte sett någon olägenhet med detta, såsom att sågen skall var mer sölbenägen.

   TS
Användarvisningsbild

HVA H42 - Oregon 75LPX - Stihl 36RS

traktorz  
#267441 Hur kommer det sig att Stihl rekommenderar den mindre fildiametern ø5.2mm, medan Husqvarna och Oregon rekommenderar en större dito ø5.5mm, för samma pitch och gauge?

Kanske inte så konstigt, eftersom de har olika svärdfästen, olika drivlänksbreddspreferenser, och nu även olika diameter för rundfilen.
En smart marknadsföring så klart, för att kunna sälja de egna prylarna förstås.

Håller ni er till de rekommenderade fildiametrarna?
Är Stihls skärtand lägre än hos Oregon/HVA, eftersom den mindre fildiametern rekommenderas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: OT : Iggesundsvärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267448
traktorz skrev: Tjockleken bestäms av gauge. En annan egenhet hos Iggesundsvärdet, t.ex. E13-U00-50J (13" .050" .325"), är att de saknar oljefördämning. Har dock inte sett någon olägenhet med detta, såsom att sågen skall var mer sölbenägen.


Tjockleken bestämms inte bara genom spårvidd utan även av svärdets totala bredd som inkluderar Svärdsbanorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).