Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152783 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#253392 Interessant, Huggarn! Skal prova Strandsklingorna så jag kan döma själv. En fråga: vikar du dina klingor ofta? Själv går jag över mina Stihl och vikar lite extra innan jag kör dom.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#253552
JensSkoog skrev:Interessant, Huggarn! Skal prova Strandsklingorna så jag kan döma själv. En fråga: vikar du dina klingor ofta? Själv går jag över mina Stihl och vikar lite extra innan jag kör dom.


Kan det vara skränkning av klingan du åsyftar, eller är jag helt vilse (lost in translation)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#253560 Jensskoog menar säkert skränkning.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#253646 Se där! Ett nytt ord i boken! SKRÄNKNING som på norsk är "vigging". :grin:

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Storken  
#253705 Jag brukar nästan aldrig skränka mina klingor, upplever inte att man behöver det på 225 mm klingorna.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#253706 Blev tipsad av et proffs som jobbar mycket med röjning, med Stihlblad. Han skränkar alltid nya klingor et lite. Blir mindre fastkörning när man gör så.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253713 Tycker också det hjälper med skränkning, men orkar bara med det en 2-3 ggr per klinga kanske.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#253730 Ser man på klingans manual ska skränkningen vara 1 mm. Jag köpte nyss ett stål där skränkningen blir närmare 5 mm om man skränker ända ner till anhållet :?: Andra stål jag provat ger ca 1 mm om man skränker ner till anhållet. Det första stål jag nämner har funnits länge på marknaden. Kan det vara meningen att skränkningen ska göras såpass " våldsamt " som med detta stål :?:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#253754 Det kan jag inte tru. Skulle inte skära bra då. Jag tog en tur i verkstaden och kollade, och fann at mina Stihl-klingor som ursprungligr hade en "skränk" på 1 mm, nu har ungefär 1,5-2mm. Jag gillar dom när dom är så. Använder "ögamåttet" när jag skränker, så exakt blir det inte.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#253772
JensSkoog skrev:Det kan jag inte tru. Skulle inte skära bra då. Jag tog en tur i verkstaden och kollade, och fann at mina Stihl-klingor som ursprungligr hade en "skränk" på 1 mm, nu har ungefär 1,5-2mm. Jag gillar dom när dom är så. Använder "ögamåttet" när jag skränker, så exakt blir det inte.
Jag provade i våras en filmall med skränkfunktion, den gav ca 1 mm ner till anhållet, men med "proffsvarianten " får man ge sig precis när man känner klingan " ge med sig." Men det är väl ett: Made in China stål :x :x

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Blivande snickare  
#253815 Tycker åxå det går lättare i trä när man skränkt. Använder en mall. Ska se vad det är för märke å hur mycket den skränker.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253834 :oops: bara man inte är inskränkt så.... :ymblushing:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#253838
The Boxer skrev::oops: bara man inte är inskränkt så.... :ymblushing:
:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#254004 Hur gör ni, behandlar ni övre och nedre tandgången lika?

Själv brukar jag skränka övre tandgången rätt ordentligt, medan undre tandgången endast skränks lite grann. Likaså filar jag spetsigare vinklar på övre tandgången än på den nedre dito.

Detta då jag upplever det som att effekterna av stensågning blir mindre på detta vis - det är oftast undre tandgången som brukar gå åt fanders för min del.

Tycker det främst är i grövre röjning som man märker skillnad mellan välskränkt och oskränkt klinga.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#254005
JensSkoog skrev:Se där! Ett nytt ord i boken! SKRÄNKNING som på norsk är "vigging". :grin:


Sedär ja. Vi kanske får lägga upp en tråd översättningar av skogstermer mellan norska och svenska. :lol:

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).