Motorsåg och handhållet

Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

58 inlägg 26576 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253931
001.JPG


Så här ser mina måttband ut 60mm plattjärn pålödning fungerade bra alla huggare nöjda förr i tiden med denna lösningen. Längden bör justeras för korrekt mätning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

wigge  
#691526


Inte för att jag förstår vad han säger men han visar iaf hur en saxkrok fäst fast.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Williamm  
#694714 Hej!

Vad är lämpligt att smörja själva bandet med efter att jag rengjort det med t-röd?

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

jannee  
#694718 Doppa allt i diesel !

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Williamm  
#694719
jannee skrev:Doppa allt i diesel !

Jag har ingen diesel.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#694807 WD-40, CRC 5-56 eller motsvarande. Ingen olja som klibbar det allra minsta, för då drar det bara med sig föroreningar in. Så slipper du dessutom att huggarbrallorna stinker diesel.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Williamm  
#694821
totte skrev:WD-40, CRC 5-56 eller motsvarande. Ingen olja som klibbar det allra minsta, för då drar det bara med sig föroreningar in. Så slipper du dessutom att huggarbrallorna stinker diesel.

Tack!

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

jannee  
#694837 Jag rengör för övrigt måttbandet med rapsolja, löser kåda på ett utmärkt sätt, torkar inte ut fjädern, håller allt smidigt ändå inte kladdigt.
Nu nyttjar jag inget måttband i extrem kyla (kallare än tio grader)

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Williamm  
#694875
jannee skrev:Jag rengör för övrigt måttbandet med rapsolja, löser kåda på ett utmärkt sätt, torkar inte ut fjädern, håller allt smidigt ändå inte kladdigt.
Nu nyttjar jag inget måttband i extrem kyla (kallare än tio grader)

Rapsolja är en idé, Det ska jag testa.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694888 Jag har en burk tjock silicon spray jag använder till utväxlingen och fjäderhus.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Badger  
#829409
wigge skrev:https://youtu.be/EjdlTBd3BMk

Inte för att jag förstår vad han säger men han visar iaf hur en saxkrok fäst fast.


Hmm, han visade på ett par olika sätt. Synd att det inte gick att förstå vad han sa för det ena var antagligen fel och det andra rätt. Får ta med ett annat måttband och jämföra idag med nya måttbandet som kom med sax.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#829418
Badger skrev:
wigge skrev:https://youtu.be/EjdlTBd3BMk

Inte för att jag förstår vad han säger men han visar iaf hur en saxkrok fäst fast.


Hmm, han visade på ett par olika sätt. Synd att det inte gick att förstå vad han sa för det ena var antagligen fel och det andra rätt. Får ta med ett annat måttband och jämföra idag med nya måttbandet som kom med sax.

Saxens skänkel som fästs i ändytan ska ligga an där mantelytan möter ändytan vilket gör att skänkelns spets dras ur sitt fäste genom en hävarmseffekt. Drar man skänkeln långt in mot centrum på stocken så fäster den hårdare ju mera man drar. Vilket läge som är optimalt lär man sig med tiden, är barken tjock så får man dra ett snabbt drag med sågen innan man anbringar saxen. När man väl fått in tekniken med saxen så vill man inte ”se röken” av kroken, saxen sitter generellt bättre, den är snabbare att fästa och man slipper få en krokspets i tumnageln när man försöker hantera kroken enhänt..🙂

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Badger  
#829484 Utan optimal teknik så funkade det med sax idag iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).