Motorsåg och handhållet

Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

58 inlägg 26589 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253534
T Landström skrev:Jag viker kroken över pekfingret...trycker på baksidan med tummen...
Behöver aldrig släppa sågen... ;)
Då hugger " den " pekfingrets knoge.. :x

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

T Landström  
#253539
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Jag viker kroken över pekfingret...trycker på baksidan med tummen...
Behöver aldrig släppa sågen... ;)
Då hugger " den " pekfingrets knoge.. :x


haha...du får ha lite känsla när du viker över den... ;)
Får kanske spela in en film... :lol:

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Robertberg  
#253585 Jag håller mellan tumme och sidan på pekfingret så att säga, och viker antingen mot stammen, låret eller med vänsterhanden. Går bra för mig iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

rokon  
#253588 Nu verkar ni vara på hugget! Men saxkrokens handhavande har ej i detalj belysts. Själv har jag bara använt saxar med krokar för gädda och lake. Så är ju nyfiken på saxkrokens hantering i timmerskogen.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

traktorz  
#253593 Lite dålig bild kanske, men skall föreställa de två alternativen av måttband från J.A.Gadd Ltd. som finns som OEM från de flesta skogstillbehörsleverantörer. Vårt är med hake.

1312 Spencer Måttband.gif

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253602
traktorz skrev:Lite dålig bild kanske, men skall föreställa de två alternativen av måttband från J.A.Gadd Ltd. som finns som OEM från de flesta skogstillbehörsleverantörer. Vårt är med hake.

1312 Spencer Måttband.gif

Sedär, :smile: :smile: blixtsnabb att fästa :smile: :smile: lätt att lossa :smile: :smile: " hugger aldrig husse " :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

T Landström  
#253604 Hur fäster man den?

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Qkeeper  
#253607 Jag viker alltid haken genom att hålla i hållaren för haken (mellandelen) och trycker mot höger hölster, blev en vana från första början.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#253653 Såhär, lite slarvigt ritat:
saxkrok.jpg


Konsten med saxkrok är att få känslan för hur hårt man skall trycka dit den. För hårt - den lossnar inte när man rycker i bandet, för löst - den släpper när den inte skall. Sätter man den lite på sned är den lättare att rycka loss. Går rätt fort att få rätt ställ på det.

Ovärderlig för hårt och fruset virke. Driftsäker, inga rörliga delar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253664
totte skrev:Såhär, lite slarvigt ritat:
saxkrok.jpg


Konsten med saxkrok är att få känslan för hur hårt man skall trycka dit den. För hårt - den lossnar inte när man rycker i bandet, för löst - den släpper när den inte skall. Sätter man den lite på sned är den lättare att rycka loss. Går rätt fort att få rätt ställ på det.

Ovärderlig för hårt och fruset virke. Driftsäker, inga rörliga delar.
Perfekt beskrivet av Totte :smile: " Snedvinklingen " är viktigt att få till." Myggbenet " kommer att fastna för er, både en och två gånger. Det är som sagt vinkeln som är viktig :smile: Bli inte arg och slit av måttbandet bara, att gå femton meter tillbaks i bröstdjupt granris är enbart främjande för fysiken. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

totte  
#253701 Se på tusan att jag kom ihåg det rätt fast det är mer än 30 år sen :surp: :grin: . Den vanliga kroken blev jag aldrig vän med, och nån sa att för tusan byt till en saxkrok. Saxkroken retade gallfeber på mig i början, var mycket nära att byta tillbaka, men så fick jag kläm på hur den skulle sättas och använde sen inte nåt annat.

Om den har fastnat för hårt så kommer den ofta om man liksom "rister" i bandet lagom hårt. Kan nog minnas att den där återpromenaden får man göra betydligt fler gånger med en vanlig krok, för att sätta fast den när den lossnat.

Jag erkänner, jag är saxkroksfundamentalist.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

anersimyra  
#253702
totte skrev:Se på tusan att jag kom ihåg det rätt fast det är mer än 30 år sen :surp: :grin: . Den vanliga kroken blev jag aldrig vän med, och nån sa att för tusan byt till en saxkrok. Saxkroken retade gallfeber på mig i början, var mycket nära att byta tillbaka, men så fick jag kläm på hur den skulle sättas och använde sen inte nåt annat.
Ha ha ha. I våras lyckades jag hitta en sax hos min ÅF, det var samma här, jag hade inte använt en sådan på över 20 år, många " vador " i granriset blev det, innan jag till slut slet av bandet och monterade en krok. :surp: Men " myggbenet " ligger på hyllan och ska återmonteras vid tillfälle. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253704 Finns lite olika varianter på krokarna med, platta runda, olika spetsar etc..

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

hans_j  
#253906
anersimyra skrev:Den där jävla haken vill ju lossa hela tiden, dessutom hugger den tumnageln som en elak papegoja när den hanteras med en hand. Man får alltså ställa ner sågen och hantera den med två händer, det stjäl massa onödig tid från det roliga. Nej, sax ska det vara, punkt slut :smile:


:grin: :grin: :grin:

Har gjort samma misstag själv. Men provat lite olika sätt för att slippa den griniga papegojan!! :lol:
Har ibland sett ut som en bättre beg. nåldyna i fingrarna efter en arbetsdag. 😡 😡 Håller numera tumme och långfinger på sidorna om fjädern och trycker på kroken med pekfingret alt. tar längst bak på själva fjädern, lägger kroken mot stammen och viker åt sidan. Efter ett par rejäla smällar så lär man sig hur man ska hålla...förhoppningsvis :grin: :grin: :grin:

Men vad är det nu dom brukar säga... Är huvudet dumt så får kroppen lida!! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Skillnaden på måttband med hake/saxkrok?

hans_j  
#253907 Behöver ni byta krok så kolla att den nya har samma längd som den gamla. Olika längd beroende på vem som är tillverkare tyvärr :x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).