Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svårt val Mowi el Farma?

78 inlägg 37807 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Niklas persson  
#253746 Helt rätt, finns bara drift 14 och 16 ton vagnarna om det ska vara g2. 12 ton g1 finns däremot med drift..

FTG
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#253766 Vad skiljer det i pris på en g1 12 ton och en g2 14 ton med 8,5m kran ? Någon? TS ?

PS. Ska han lyfta rejält så är Farma 7m kranen mycket starkare.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#253770
stektlök skrev:Vad skiljer det i pris på en g1 12 ton och en g2 14 ton med 8,5m kran ? Någon? TS ?

PS. Ska han lyfta rejält så är Farma 7m kranen mycket starkare.


Behöver inte vara av godo att en kran orkar lyfta mer.
Är inte godset dimensionerat för det, så kan det utmattas mycket fortare.

Skogsvagnskranar är ofta väldigt klena i materialet om man jämför med en skotare.
Lyftkapaciteten skiljer inte mycket, men vikten på en liten skotarkran (Cranab-sortimentet) är nästan det dubbla mot en kran gjord för en skogsvagn.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#253783 Hörde med vår återförsäljaren för att se hur det egentligen står till med drivning på en 12 tons Farma generation 2. Han gav mig en broschyr där den står med, så tja då finns den trots allt.

Tycker ni har en rätt diskussion angående kranens kapacitet, det är inte alltid till godo med en stark kran om man inte vet hur man ska hantera den. Det är fler än ett par huggarvagnar som spricker bildas vid kranfoten pga för stark kran och kanske inte fullt ut hållbar körteknik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#253810
frågande och vetande skrev:Tycker ni har en rätt diskussion angående kranens kapacitet, det är inte alltid till godo med en stark kran om man inte vet hur man ska hantera den. Det är fler än ett par huggarvagnar som spricker bildas vid kranfoten pga för stark kran och kanske inte fullt ut hållbar körteknik.



Jag har ganska lång räckvidd och dubbelutskjut på kranen till vagnen.
Är alltid noga med att aldrig försöka lyfta på full räckvidd, däremot drar jag mig ofta till virke på långt håll.

Likadant går det fortare att använda utskjutet om man ska ha fatt i något - eftersom det är en längre men mindre kolv.
Men man ska akta sig för att påfresta det för mycket.

När jag gick skogsskolan i Osby så leasade vi in en Rottne H20 vid skördarkursen.
Det är en gigantisk kran på skördaren med enkelutskjut, där bara aggregatet väger över ett ton.
Den ska klara aggregatsvikten plus ett träd med diameter 50-60cm på 10m räckvidd.

Några av mina f.d. klasskompisar lyckades med konststycket att böja utskjutet.

Det säger väl en del om hur känsligt det är på en skotare, som inte alls är i närheten av så grov.

Och sen ramlar vi då ner till skogsvagnskranar i allmänhet.

Vet inte om det sitter chockventiler på billigare ventilpaket? Jag har det i alla fall, och är tacksam för det, för det går att missbruka kranen mycket mer än man tror. :)

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253985 Måste väl vara chockventiler i, annars kunde du lyfta max vikt med indraget utskjut o sen bara köra ut de, kunde nog bryta av rätt många pinniga småkranar då.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Nicke Nyfiken  
#253992 Skulle välja mowi för kranens skull i alla lägen och för kvaliteten, inte riktigt nöjd med farmas grejer hittills, tappade kolven till vagnstyrningen häromdagen på min 10 tons farma fullt lass, ren tur att det inte var i full fart på vägen, sprinten hade gått av så dubben trillade ur.
Skitkran utan känsla anser jag om farmas grejer, välj mowi!

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#253993
gnisten83 skrev:Måste väl vara chockventiler i, annars kunde du lyfta max vikt med indraget utskjut o sen bara köra ut de, kunde nog bryta av rätt många pinniga småkranar då.


Det är inte bara tryckbegränsningsventiler då?

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#254027 Ja nicke nyfiken, vad brukar man säga. Det var ord och inga visor:-). Uppskattar att få lite info som visar baksidan på grejorna också. Vad är det som är fel på kranrörelserna som du upplever det? Har din vagn egen hydraulik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254038 Som jag ser det måste du provköra bägge sorterna av kranarna annars förstår du inte. Hur många minutliter ger din traktor sa du, har jag missat det?
Att Farma ska ligga i samma kvalitetsliga som mowi betvivlar jag !
PROVKÖR NU och sedan skriver du lite om vad du tyckte :)

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#254039
stektlök skrev:Som jag ser det måste du provköra bägge sorterna av kranarna annars förstår du inte. Hur många minutliter ger din traktor sa du, har jag missat det?
Att Farma ska ligga i samma kvalitetsliga som mowi betvivlar jag !
PROVKÖR NU och sedan skriver du lite om vad du tyckte :)


Tyckte han skrev att vagnen skulle ha egen hydraulik, då spelar det ju inte så stor roll hur många minutliter traktorn ger.

Men annars är det ganska stor skillnad, Mowins parallellkran kräver ca 1/3 mindre minutliter än en vanlig vikarmskran.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254040 Ok sorry missa det. Stor skillnad på kranarna dock. När jag köpte vagn hade jag provkört både parallell ock vikarm innan jag bestämde mig och är glad för det.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#254048 Förstår precis vad du menar steklök, tyvärr har jag inte hittat någonstans där jag har möjlighet att provköra båda dessa vagnar. Därför lade jag ut min fråga till er här.

Olle har helt rätt, tänkte låta vagnen ha egen hydraulik denna gång.

Jag är helt på samma linje med dig att Mowi kärran är nog snäppet bättre vad gäller kvalitet. Tyvärr har den inte kranlängden jag vill ha. Men kanske får man ha överseende med detta...

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#254049 Jag menar naturligtvis OlaE. Inte olle, tack för det rättstavning i telefonen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#254051 Det låter som kranlängden är ditt tyngsta argument och då är valet givet :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).