Motorsåg och handhållet

Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

34 inlägg 22947 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253520 Var på Jula för att handla svärd och kedjor, men blev lite paff för att svärden var Oregon Pro-Am istället för Pro-Lite som jag köpt tidigare. Försöker förtvivlat se om det är någon skillnad på dem på Oregons hemsida. Är det vikten som skiljer? Noshjulslagret?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

anersimyra  
#253536 Kolla på den Amerikanska sidan. Pro liten är ett "proffsigare " svärd, lättare än Pro Am. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253540 Priset avgör väl mest. Kan hända att Pro Lite är något hållbarare. Lättare vet jag inte...

Har mest Massiva svärd till de huggare jag har så Oregon har inget o erbjuda dem tyvärr, förutom Power Match.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

SawTroll  
#253541 Pro-Am er nytt for meg, aner ikke hva det er.... :???:

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

SawTroll  
#253543
Mange skrev:Priset avgör väl mest. Kan hända att Pro Lite är något hållbarare. Lättare vet jag inte...

Har mest Massiva svärd till de huggare jag har så Oregon har inget o erbjuda dem tyvärr, förutom Power Match.

Hmm - hva selger du mest av da, Power Match er tungt for små sager (50cc etc)?

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253545
anersimyra skrev:Kolla på den Amerikanska sidan. Pro liten är ett "proffsigare " svärd, lättare än Pro Am. :smile:


Ser du något om viktskillnaden? Har inte hittat några data.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

anersimyra  
#253568
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Kolla på den Amerikanska sidan. Pro liten är ett "proffsigare " svärd, lättare än Pro Am. :smile:


Ser du något om viktskillnaden? Har inte hittat några data.

Nej, jag ser nu att beskrivningen är att Pro Lite är särskilt lämpat för " lightweight " sågar.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253650
SawTroll skrev:
Mange skrev:Priset avgör väl mest. Kan hända att Pro Lite är något hållbarare. Lättare vet jag inte...

Har mest Massiva svärd till de huggare jag har så Oregon har inget o erbjuda dem tyvärr, förutom Power Match.

Hmm - hva selger du mest av da, Power Match er tungt for små sager (50cc etc)?


Som sagt...

Mange skrev:Har mest Massiva svärd till de huggare jag har så Oregon har inget o erbjuda dem tyvärr, förutom Power Match.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

SawTroll  
#253707
anersimyra skrev:Kolla på den Amerikanska sidan. Pro liten är ett "proffsigare " svärd, lättare än Pro Am. :smile:


Fant intet om Pro Am der, verken under "Professional" eller "Homeowner"?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253708 Diskuteras produkter på Svensk/Skandinavisk marknad lönar det sig nog o leta där istället för USA, Australien, Inden eller Afrika.
Svenska Blount har hyfsat bra sida för sina produkter. Bättre än deras motsvarighet på andra marknader.

Svenska Blount/Oregon skrev:Pro-Am® 21BPX
Svärdet för den kostnadsmedvetna deltidsarbetande skogshuggaren med små till medelstora sågar och 0,325-tums eller 3/8-tums kedjor..

Finns info på Svenska Blounts sida: http://www.oregonproducts.eu/se/product ... RubCat=312

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253736 Men vad är det för skillnad? Är det samma produkt som pro-lite, men med annat namn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

anersimyra  
#253740 Tilläget LITE i engelskan brukar betyda något i stil med svenskans: Lätt. Ljusblått kan t.e.x skrivas: Lite blue, alltså, något som är smäckert, flyktigt eller lätt. En direktöversättning är tyvärr svår att hitta för ordet lite. Ändelsen lite är dock väldigt vanlig för många produkter från staterna och storbritannien.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

maltex  
#253765 Pro-Am semiproffs/deltidsbruk/lite billigare och sämre. Pro-Lite proffs/heltidsbruk/dyrare och bättre.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

SawTroll  
#253901
anersimyra skrev:Tilläget LITE i engelskan brukar betyda något i stil med svenskans: Lätt. Ljusblått kan t.e.x skrivas: Lite blue, alltså, något som är smäckert, flyktigt eller lätt. En direktöversättning är tyvärr svår att hitta för ordet lite. Ändelsen lite är dock väldigt vanlig för många produkter från staterna och storbritannien.


Ja, og ordet brukes jo ganske ukritisk i markedsføring, siden det er relativt upresist.

Pro-Lite er jo egentlig ikke lette sverd til å være laminert, men det finnes selvsagt tyngre sverd.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253976
maltex skrev:Pro-Am semiproffs/deltidsbruk/lite billigare och sämre. Pro-Lite proffs/heltidsbruk/dyrare och bättre.


Vet du vad som är bättre respektive sämre? Är det vikten? Hållbarheten?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).