Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svårt val Mowi el Farma?

78 inlägg 37823 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#253601 Hoppas det finns någon som vill hjälpa mig med denna besvärliga fråga. Har tittat på Mowi och Farmas tolvtonnare med drivning och har svårt att bestämma mig.

I Farma vagnen ingår ett ventilpaket som sitter på vagnen och en elkabel med spakar som dras in till hytten. Kranen är betydligt starkare och har längre räckvidd än Mowi. kranen når 8,5m.

Mowi har tvåspaksystem som sitter på ventilpaktet, deras största kran når ca 6,3m (om jag inte minns fel) och är svagare än Farmas kran. Hjulen är större än Farmas.

Priset för de båda är samma, och det gör ju inte saken lättare att välja. Just nu lutar det åt farmas vagn. Vad tycker ni som kan mer om sådant här än jag???



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stektlök  
#253610 Mowi största kran heter 4567 och räcker 6,70m och lyfter 525 längst ut.
Den näst längsta är 400 kranen på 6,20 m och lyfter 480.

Om du har svårt att bestämma dig.... jag tror faktiskt det skiljer lite i kvalite men nya Farma kanske ä topnotch ?
Men du har tittat på en generation 2 hos farma med värsta kranen, kanske inte skiljer i pris då. Kvaliten kommer du nog få höra om skillnader här på forumet.

Hur lång kran du än har så kommer du alltid sakna en halvmeter men 8,5 låter gött, det kan ja inte neka till. Budget är det nått som du funderar på eller är det bara vagn och utrustning det handlar om ?

Undrar om någon här har just den här Framavagnen?

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253614 Jag har ju en Farma 12ton med 8,5m kranen och är mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

OlaE  
#253617
stektlök skrev:Mowi största kran heter 4567 och räcker 6,70m och lyfter 525 längst ut.
Den näst längsta är 400 kranen på 6,20 m och lyfter 480.

Om du har svårt att bestämma dig.... jag tror faktiskt det skiljer lite i kvalite men nya Farma kanske ä topnotch ?
Men du har tittat på en generation 2 hos farma med värsta kranen, kanske inte skiljer i pris då. Kvaliten kommer du nog få höra om skillnader här på forumet.

Hur lång kran du än har så kommer du alltid sakna en halvmeter men 8,5 låter gött, det kan ja inte neka till. Budget är det nått som du funderar på eller är det bara vagn och utrustning det handlar om ?

Undrar om någon här har just den här Framavagnen?


Det kan faktiskt vara första generationens Farmavagn, 12tonnare han tittat på.
Den säljer de fortfarande också, och borde rimligtvis ligga bättre i pris jämfört med generation 2.

Sen hur mycket de skiljer kvalitetsmässigt är svårt att säga, har inte hört något alls om den nya generationens Farma-vagnar.

Något att flika in: Mowis kran kräver mindre oljeflöde eftersom det är en parallellkran. En vanlig vikarmskran som sitter på Farma kräver högre flöde på traktorn, om du nu inte satsar på eget hydraulsystem på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#253621 Om priset inte spelar roll, jämför teknisk data. Och varför välja mellan just mowi och FARMA? Det är ju helt olika konstruktioner. Mowi med parallellkran och farma med konventionell kran.

Lite som att jämföra äpplen och päron. Mowis signum är ju just kranen. En vagn från kesla eller kronos borde vara ett bättre val om ekonomin inte spelar någon roll ;)


MOWI :

ALLMÄNT
Last Area m2 2,3
Last Kapacitet Kg 12000
Vikt Kg 2310
Centrumrör, dim mm 180x180x8
Axeltappar, dim mm 80x80
STANDARDUTRUSTNING
Vagnstryning ja
Hydr stödben tillval
Stöttor, (2st/banke) 6
Däck dim 500x45x22,5
Tredje banke ja

FARMA :

Max. axelbelastning (kg)
12000
Lastarea (m2)
2,8
Markfrigång (mm)
530
Hjuldimension
500/55x17 Trac
Vikt trailer i basutförande (kg)
2966
Styrvinkel vid ramstyrning (grader)
48

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#253623 Teknisk spec. Mowi 4567
ALLMÄNT
Räckvidd, m 6,7
Lyftmoment brutto, kNm 46
Lyftkap. max räckvidd, kg 525
Svängmoment, kNm 12,0
Svängvinkel 360
Rek oljeflöde, l/min 35-40
Systemtryck, bar 170
Vikt utan grip, rotator och ventil, kg 900
STANDARDUTRUSTNING
Hydraulventil Flerspak
Rotator 4 ton
Grip G-260LB

Teknisk spec. FARMA 8,5:

Lyftkapacitet netto (kNm)
45
Svängmoment (kNm)
16
Svängvinkel (grader)
360
Räckvidd (m)
8,5
Teleskop slaglängd (m)
3
Rekommenderat flöde (l/min)
40 - 70
Arbetstryck (bar)
190
Vikt kg inkl 0,12 grip*/ Vikt på kran
Vikt kg inkl 0,16 grip*/ Vikt på kran
Vikt kg inkl 0,20 grip*/ Vikt på kran
985/850
Vikt kg inkl 0,24 grip*/ Vikt på kran
1020/850
Lyftkraft kg full längd
(exkl. grip och rotator)
520

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#253625 Fundering ; mowis kran är 1,8 m kortare, men väger 50 kilo mer. Vart har estlänningarna sparat in på stålet?

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Seb macahan  
#253628 Jag har varit i vagnsbytar tankar ett tag, där jag har kollat skiljer det mycket i pris mellan Mowi o farma när man pressar dom lite jag skulle t ex få ge 165tsk för 10t farma med ehc o vinsch och 220tsk för Mowi med 1050 och 400kran med ehc. Detta var inte listpris utan lite special men pressa dom lite. Min svåger köpte en Mörevagn 11t med 6,8kran och pcl för 165tsk häromdagen och jag tror listpris var 165tsk. jag köper nog Mowi för jag har en i dag som jag är grymt nöjd med plus att jag tror andrahandsvärdet står sig bättre på Moheda, Mowi, Kesla.

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Seb macahan  
#253630 Svågern gav 165tsk. Felskrivning

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

Seb macahan  
#253631 130tsk. Ordlistan i telefonen. Kanon. Ber om ursäkt

Användarvisningsbild

Re: Svårt val Mowi el Farma?

stegmaster  
#253641
donky-kong skrev:Fundering ; mowis kran är 1,8 m kortare, men väger 50 kilo mer. Vart har estlänningarna sparat in på stålet?

Nja, det var vel ingen jätteskillnad.
Sen väger ju paralellstaget på mowi kranen lite ochså (som inte finns på Farma) skulle jag tro.
Dessutan tror jag inte man ska lita absolut på at dessa uppgifter stemmer med verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#253659 Valet verkar inte så lätt ändå. Tittar på Farma generation 2 gentemot Mowi med kranen 4567 i pga att det är de märkena återförsäljaren har att erbjuda. 240'000kr (med våran vagn som inbyte) vill han ha för både Mowi och Farma. Tycker inte detta låter så farligt? Innan såldes Kesla hos denna återförsäljaren med. tyvärr kom de ihop sig så nu är det slut med det.

En nackdel för generation 2 är nog att boggin är fast tyvärr. Men när jag tänker efter så är det inte var dag jag springer och ändrar läget på boggin i dagsläget.

Och jag glömde ju nämna...det är egen hydraulik på båda vagnarna:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#253660 Seb macahan det verkar som du är en jäkel på att få ner priser:) får man fråga vilken återförsäljare du har...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

frågande och vetande  
#253661 Zalman trevligt att hitta någon som har en just sådan Farma som jag tittar på här på forumet! får man fråga, har du haft den länge? Gallring, svv hur går det tycker du? är det några problem med kranrörelserna, hackar den fram el kan man använda flera funktioner samtidigt utan problem?.

Frågorna är många men tacksam om du kan ta dig lite tid. Det är en ganska stor investering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårt val Mowi el Farma?

donky-kong  
#253693
frågande och vetande skrev:Valet verkar inte så lätt ändå. Tittar på Farma generation 2 gentemot Mowi med kranen 4567 i pga att det är de märkena återförsäljaren har att erbjuda. 240'000kr (med våran vagn som inbyte) vill han ha för både Mowi och Farma. Tycker inte detta låter så farligt? Innan såldes Kesla hos denna återförsäljaren med. tyvärr kom de ihop sig så nu är det slut med det.

En nackdel för generation 2 är nog att boggin är fast tyvärr. Men när jag tänker efter så är det inte var dag jag springer och ändrar läget på boggin i dagsläget.

Och jag glömde ju nämna...det är egen hydraulik på båda vagnarna:)


Är du säker på att det är en FARMA g2 12t med drift?
På farmas hemsida finns endast drift på g2 14 & 16t.
Däremot finns drift på FARMA g1 12t.

Kan det vara så att det är en g1 vagn 12t med g2 kran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).