Motorsåg och handhållet

Måttband och handskar

17 inlägg 8898 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband och handskar

Blivande snickare  
#253356 Nu bli det visserligen ännu mer OT men hoppas ingen klagar.
Hur gör ni med måttbandet när ni har stora "lösa" handskar?
Jag tycker det blir svårt redan med vanliga vinterhandskar och med påshandskar blir det väl nästan helt omöjligt att hantera måttbandet?, eller? :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lös okänd del 346xpg

rokon  
#253424 Bra fråga!
Jag använder främst "ögonmåttet" samt kollar med steglängden ibland, men virket avgör var jag apterar. Men det funkar då det ej är fråga om leveransvirke utan för egen sågning samt ved, dessutom drar jag fram helstam så aptering görs där jag lastar med gafflarna.
Längdmätningen gör skördarna hos mig på det som säljs.

Användarvisningsbild

Re: Lös okänd del 346xpg

anersimyra  
#253478
Blivande snickare skrev:Nu bli det visserligen ännu mer OT men hoppas ingen klagar.
Hur gör ni med måttbandet när ni har stora "lösa" handskar?
Jag tycker det blir svårt redan med vanliga vinterhandskar och med påshandskar blir det väl nästan helt omöjligt att hantera måttbandet?, eller? :???:
Byt ut kroken mot en saxvariant, det funkar perfekt även med stora klumpiga handskar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lös okänd del 346xpg

Blivande snickare  
#253485 Det har jag tänkt på och en bekant använder "myggbenet" å han ville inte ha kroken mer.
Bara å prova antar jag :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband och handskar

totte  
#253497
Nu bli det visserligen ännu mer OT men hoppas ingen klagar.


Klagar gör jag inte, jag gör nåt åt det 8)

Användarvisningsbild

Re: Lös okänd del 346xpg

anersimyra  
#253502
Blivande snickare skrev:Det har jag tänkt på och en bekant använder "myggbenet" å han ville inte ha kroken mer.
Bara å prova antar jag :smile:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: MYGGBENET :lol: :lol: Det ska jag fan fara till ÅF och beställa :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

Blivande snickare  
#253509
totte skrev:
Nu bli det visserligen ännu mer OT men hoppas ingen klagar.


Klagar gör jag inte, jag gör nåt åt det 8)

Bra att du sköter dig så vi inte behöver klaga åt admin :wink:

Anersimyra: :lol: du har en bra åf om han plockar fram rätt produkt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband och handskar

halvproffs  
#253510 Hur kallt har du så du måste använda så tjocka handskar. Jag använder bara Husqarnas vanliga läder, ganska tunna oerhört slitstarka, för man jobbar ju och behövs det kör jag handtagsvärmen.

Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

Blivande snickare  
#253524 Nu blev ju diskussionen lite delad så mitt inlägg är ett svar till en rad andra inlägg i en annan tråd. Jag använder husqvarnas technical handskar när det är tillräckligt varmt annars vanliga vinterhandskar.
Men hur gör dom som har tumvantar när dom ska fästa måttbandet?
Om man har krok dvs, myggbenet var ju annars en enkel lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

rikard_e  
#253561 Jag har aldrig på mig handskar som är otympliga, fryser ju dock aldrig om händerna för den delen heller, så man kanske inte är rätt man att svara.

enda gången det varit om händerna, så tog jag montörshandskar under huggarhandskarna

Användarvisningsbild

Re: Måttband och handskar

anersimyra  
#253565
Blivande snickare skrev:
totte skrev:
Nu bli det visserligen ännu mer OT men hoppas ingen klagar.


Klagar gör jag inte, jag gör nåt åt det 8)

Bra att du sköter dig så vi inte behöver klaga åt admin :wink:

Anersimyra: :lol: du har en bra åf om han plockar fram rätt produkt!
:lol: Jag är rätt säker på att han klarar det, kanske har han myntat uttrycket. Vid drygt 80 års ålder håller han öppet måndag till fredag, han har som sagt, varit med ett tag.:smile:

Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

Blivande snickare  
#253567 Krut i gubben :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

alias  
#253589 Någon som har en bild på myggbenet/saxen som gick att använda istället för kroken på måttbandet?

Visste faktiskt inte att det fanns något alternativ till kroken.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

Blivande snickare  
#253605 http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratioparts/artikeldetailbild.php?Article_UID=599136&SortPos=1&CatalogStructure_UID=40408
Här är en bild på myggbenet. Lyckas inte med å kopiera bilden, (surfar från telefonen).

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband och handskar

alias  
#253606
Blivande snickare skrev:http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratioparts/artikeldetailbild.php?Article_UID=599136&SortPos=1&CatalogStructure_UID=40408
Här är en bild på myggbenet. Lyckas inte med å kopiera bilden, (surfar från telefonen).


Tackar!

Om det nu är någon som använder denna mojäng får ni gärna ta en bild som visar hur man får den att fästa i stocken.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).