Uppvärmning

Hur lägger man in i pannan?

13 inlägg 18831 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur lägger man in i pannan?

ÅsaNisse  
#253415 Hur lägger man in i en panna med underförbränning? Jag har hamnat i ett hus med vedpanna och behöver lära mig. När jag eldar med ren björk är det inga problem. det brinner som ett jetplan, men när jag blandar hälften gran så ramlar det inte ihop som det ska i eldstaden. Efter en stund har björken brunnit upp och granen står som en lappkåta och bara pyr. Veden är lika gammal (2,5år) och förvarad i samma vedbod hela tiden. Enda utvägen är då att rota runt och lägga in lite nu björk ovanpå.
Har jag för mycket drag eller vad kan detta bero på? Pannan är automatisk vad gäller fläktstyrning så den kan jag inte påverka, men det kan ju vara något fel i styrningen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Bengt.Svensson  
#253418 Vad menar du med "ramlar ihop"? Ställer du veden upp som en pyramid?

Användarvisningsbild

Re: Hur lägger man in i pannan?

JensSkoog  
#253420 Är veden absolut turr, har du kollat vatten%? Annars finner jag at gran måste ha god värme om den inte ska pyra, och at jag gärne klyver den lite extra. Isär när det är "turbogran" som har låg värmverdi.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253421 Fläktstyrningen vågar jag inte kritisera men släpp inte misstanken om du inte får ordning på problemet. (Jag fick en större fläkt. Löste dock inte problemet helt.)
Jag själv försöker;
Jag utgår från att du har utgång för lågor rakt under veden.)
1 Lägga frodvuxen barr i mitten med tyngre björk över.
Försök att lava så mittendelen av vedmängden kan falla rakt ner utan att "kroka i" vedträd som sticker ut från yttersidan.
2 När tid finns för iläggning oftare, lägger jag inte i så fullt varje gång. Då kan det inte hänga sig lika lätt i toppen på vedmängden.
3 Är veden ojämnt lång bildas luftkanaler och problemet ökar. Lägg kortaste veden mot pannsidan eller stoppa packade tidningar i "hålen", så tvingas luften genom vedmängden.
4 Klyv!
Varma hälsningar!
Senast redigerad av Bertilsson mån 30 dec 2013, 09:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Sture Andersson  
#253422 Vad heter pannan, om det är en fläcktstyrd panna med underförbränning ska du lägga veden så tätt du kan ,tänd först i botten med lite tändved ,sen när det tatt sig årdenligt lägger du i veden tätt hela vägen upp.vicktigt att du har rätt längd på veden som passar till pannnan.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Hälge  
#253423 Min metod är precis enligt detta videoklipp. Får bäst resultat om jag blandar löv och barrved. Oftast rör jag inte om och det brinner ut bra. Några glödbitar kvar då fläkten slår av. Har en Albin Polar 35 från -98, sugande fläkt.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

jannee  
#253457 Nu när jag eldar med rutten gran har jag lärt mig att ALDRIG fylla pannan med ved högre än till luckan, i princip bara halv panna, annars hänger sig veden precis som ÅsaNisse råkar ut för. Detta fenomen händer aldrig när jag eldar med björk/bok/ek, då fyller jag pannan i topp (tråkafull).
Dessutom vill pannan tjära med gran och tall, får köra med överförbränning tills pannan är uppe i 80 grader (har luckan lite på glänt).
Har för övrigt en panna med tryckande fläkt.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

ÅsaNisse  
#253562 Pannan är en vedex 3300 och vad gäller kåtan så blir det så när det har ramlat ned lite i mitten över spåret i bottenkeramiken. Jag lägger in fullt när jag först fått lite bra bottenglöd och då är det inte frågan om att ställa upp utan just LÄGGA IN. Sedan när det brunnit en stund så står det upp utefter sidorna och bildar en båge. Lappkåta kanske är fel. Valvbro är bättre liknelse. Vad jag kan härleda enligt era svar som problem är att jag har ojämn längd på veden. Allt från 15 cm-50 cm och pannan är 52 cm längd. Det blir ju lite hål här och där men jag brukar försöka pussla efter bästa förmåga. Ett annat fenomen är att när jag eldar ren gran så får jag inte upp förbränningstemperaturen ordentligt utan det kommer oförbrända sotflagor ur skorstenen.
Ska prova med Bertilssons punkt 1 att lägga granen koncentrerad i mitten. Det är ju där det brinner ur först och granen är svårast så då kanske det blir en jämnare förbränning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253669 Min panna är en HS Tarm Solo Plus 30 Watt. Tryckande fläkt.
Detta är en panna som bara är 34 cm bred för 50 cm lång ved.

I en bredare panna typ CTC (enligt film) förväntar jag mig, att veden inte hänger sig så lätt.

Ved som brinner bra bör inte vara bredare än 10 cm någonstans. Syntes i filmen.

Torr!

Före tändning bör askan som lagt sig vid sidor och ändar i vedutrymmet jämnas ut för att veden skall nå ner nära till springan i keramiken.

Blanda trädslag och storlek på ved vid eldning. Det blir då tätast och mest eldyta på rätt ställe. (Mellan grova vedträn blir det stora luftkanaler.)

Du nämnde om att din ved var olika lång. Detta gav en granne problem när han skaffade keramikpanna för 50 cm lång ved. Hans gamla ved var 33 cm. Det gick åt mer ved första veckan, än vad den gamla pannan behövt tidigare, innan han fick råd från rörmokaren att stapla tätt med stående ved längst in (tryckande fläkt i framkant).
Luften går lättaste vägen.

Mina tidigare "förslag" var;
viewtopic.php?f=24&t=18285&p=253562#p253421

Användarvisningsbild

Re: Hur lägger man in i pannan?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253677 Eldar med massor av barr, mest tall. Har en Värmbaron med sugande fläkt. Det där du beskriver händer ibland men låter man det vara så faller det ihop av sig självt. Lägger man på ytterligare så faller det förstås ihop direkt som du beskriver.
Har precis som du en panna med maxdjup 52. Min ved ligger oftast runt 50 men ibland är det med bitar ner till 30-35 Är det kortare lägger jag dem efter varandra. Men gör det något i praktiken att det blir en "valvbro", faller inte den ihop av sig själv?

Värre är kanske att du får så dålig förbränning med gran så du får sotflagor. Låter som om inte fläkten gör sitt jobb ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Blivande snickare  
#253682 Kan ta länge innan det ramlar ihop om veden bara pyr som beskrivs ovan.

Avatar Fallback

Re: Hur lägger man in i pannan?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253686
Uvskogen skrev: Men gör det något i praktiken att det blir en "valvbro", faller inte den ihop av sig själv?
Jag känner mig som en amatör efter 35 år som vedeldare och ca 10 med keramikpanna.
Upptäckt: Om "valv" bildats i pannan kommer i bästa fall, bara en 6 cm lång kvast med lågor genom springan. (Den kan ökas något om sekundärluften minskas något och minskar "kylningen". Men då blir det för lite sekundärluft när det senare fungerar.)
Min tank på drygt 2.000 l har inte ökat värmen i toppen, vid denna dåliga förbränning, eftersom tillflödet av värme försvunnit i "blandningen" i hela tanken.
- Rökgastermometern (när den fungerade) visade väldigt låga temperaturer.
- Pannan ger nog inte mycket mer effekt än gammal överförbränningspanna med 60% i verkningsgrad och 2-300 grader lägre lågtemperatur då.

- När veden ligger rätt över keramiken slår de fullt antända lågorna kraftigt ut genom springan och rundar keramikskålen. Ljudet av hur vattnet nästan småkokar vid pannväggen belyser vilken mereffekt som erhålles.
- Först nu förbränns alla gaserna från veden och blir värme.

Uvskogen skrev:Värre är kanske att du får så dålig förbränning med gran så du får sotflagor. Låter som om inte fläkten gör sitt jobb ordentligt.
Rimligen ger dålig förbränning flagor eftersom inte de flesta partiklar förbränns.
- Om sådan dålig förbränning pågått en stund och "valvet" faller ihop kan det nog bli en nästan "explosionsartad" förbränningsökning (det är ju gengasprincip) som tar med sig både bildad sot på väggar/kanaler och partiklar från veden. (tror jag).

Användarvisningsbild

Re: Hur lägger man in i pannan?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253716 Kanske ska förtydliga mig något, i mitt fall så "lever" valvbron aldrig längre än max 20 minuter, men det är som sagt väldigt ovanligt. Sen har vi uppenbarligen olika lösningar i våra pannor. Jag har ett stort runt hål i mitten på keramiken där lågorna slår ut i eldbaljan (av plåt).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).