Motorsåg och handhållet

Alternativa Oregon sågkedjor

12 inlägg 10961 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativa Oregon sågkedjor

traktorz  
#251493 Jag har kollat lite på Oregon sågkedjor och vad jag förstår så är Jonsered/HVA kedjor OEM från Oregon:
♦ HVA H25 = Oregon Micro Chisel 21BPX
♦ HVA H30 = Oregon Micro - Lite 95VPX

Men det finns fler intressanta kedjor i Oregons sortiment, t.ex. deras "Super 20" samt den tåliga med förstärkt kromytterskikt "MultiCut".

Funderar på att ersätta H25 på vår CS2150 med 21LPX, som har ett passande 13" Iggesund-svärd. Alternativt, föranlett av stormen Svens härjningar, M21LPX MultiCut.

Funkar MultiCut bra, så kanske hellre vi borde montera en sådan kedja (M75LPX @ 1.6mm) på vår stor-Stihl MS 362 C-Q, där vi har både ett 15" och ett 18" svärd, vilken därmed är lämpligare till rotkapning av vindfällen. Båda Jonsered CS2150/CS2152 är lämpligare som kvistsågar, fast vi behöver nog vara två som rotkapar, då det ligger många träd att ta rätt på.

Till dags dato har vi kört följande på stor-Stihlen:
♦ Stihl 36RS 56DL (3621 000 0056)
♦ Stihl 36RS 66DL (3621 000 0066)
♦ Stihl Rapid Duro (3943 000 0066)

(Tyvärr blir Stihl RD fort tandlös, samt har inget bett i vanligt trä. Hur bra biter Oregon MultiCut jämfört med t.ex. Stihl Rapid Super?)

MicroChisel.gif

Super20.gif

Micro-Lite.gif

MultiCut.gif

MultiCut38.gif




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251494 M serien är hårda och troligen svårt för de flesta o fila. För vissa kan det vara hur bra som helst.
Inget kil o sätta i slip heller.

Håller den skärpa man får bra, blir inte trä slö på ruggigt lång tid, men som allt annat är de känsliga för sten o grus.
Stihl har nåt motsvarande...

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251495 Dessa typ "MultiCut" är väl bra mycket dyrare, svårfilade och svåra att få tag på...

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

traktorz  
#251497
Sweden-viking skrev:Dessa typ "MultiCut" är väl bra mycket dyrare, svårfilade och svåra att få tag på...


Precis, Stihl 3943 000 0066 kostar 1650 kr inkl moms! Har påsvetsade tänder och kräver diamantslipverktyg. Så nån mer sån kedja blir det inte för skogsbruk i alla fall.

Däremot ett förkromat ytterskikt filar man med en vanlig fil, dessutom är kostnaden överkomlig för en Oregon MultiCut till vår Jonsered-såg , t.ex. M21LPX056E kostar bara en femtedel, dvs. ca 330 kr inkl moms.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251499 Nej, M kedjorna är inte samma som den stihl kedjan med hårdmetall. De har eller åtminstånde har haft en serie kedjor samma som M-serien. Hårdare beläggning och metall i tand, inget löddat.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

anersimyra  
#251500 Finns de bara i oregon sveriges sortiment så är det inget problem att handla, finns varan enbart i det Amerikanska sortimentet, då stöter man genast på patrull. Jag beställde ett lättviktssvärd i 28", men icke sa Nicke, det som oregon Sverige levererade var det vanliga power match svärdet med full chiselkedja, inte ens en semichisel fanns att uppbringa i 28" :cry:

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251508 M-Kedjor har de. Jag beställde nu i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

traktorz  
#251511 Till vår Jonseredsåg, så är Oregons MultiCut kedja mindre än hälften så dyr som alternativet från Stil:

♦ 181 kr för Oregon 21LPX056E
♦ 336 kr för Oregon M21LPX056E

♦ 210 kr för Stihl 3627 000 0056 (0.325" RM 1.5mm)
♦ 711 kr för Stihl 3666 000 0056 (0.325" RD3 1.5mm)

P.S.
Gjorde en forumsökning och det verkar vara få praktiska erfarenheter skrivet om de här kedjetyperna, är det någon som över huvudtaget använder de tåliga RD, RD3, eller MultiCut kedjorna här? Undrar över den praktiska nyttan i relation till priset.
Senast redigerad av traktorz lör 21 dec 2013, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251512 Jag använder M när det är skitigt timmer, Allé träd, rotben.
Jag vet flera som använder den till allt för den håller skärpan längre.

Avatar Fallback

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

SawTroll  
#251678 Bare ikke glem at ordinær Oregon LP/LPX er et utmerket helmeisel kjede for "ren" ved, bedre enn selv Stihl RS/RSC. Forskjellen er mest merkbar i .325.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

traktorz  
#253193 Verkar ju vara oundvikligt även för den bäste, och jag är inte ens näst bäst, som en kompis brukar uttrycka sig, att man understundom råkar få kedjan mer än träslö.

Snabbt blir ju kedjan slö vid stensågning, eller av grus och jord från stam vid rotkapning, som är den vanligaste aktiviteten just nu, i stormen Ivars kölvatten.

Här är en kommentar om Oregon MultiCut från ett annat utrikiskt forum:
http://arbtalk.co.uk/forum/chainsawbars ... ience.html

Tydligen inte alls så skarp som en traditionell fullmejseltand eller ens som en halvmejseltand, fast MultiCut håller förstås sin lägre skärpenivå längre innan man tar till filen. Därmed torde även dess livslängd gynnas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa Oregon sågkedjor

SawTroll  
#253399 Ja, men alt blir feil om du planlegger med å treffe sten, spiker, grus etc med kjedet. Kunsten er å unngå nettopp det!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).