sön 29 dec 2013, 09:56#253129
På en 4t med flera cylindrar så spelar pulsutjämningen mellan cylindrarna en viss roll.
Med avstämda headers som har crosspipe över till de andra cylindrarna så kan man få
ett lägre ljud samtidigt som man får lättare flöde och därmed bättre motoreffekt.
Ibland förekommer även värmeisolering av grenrören för att dels skydda motorutrymmet
från hög temperatur men även för att förbättra flödet och den totala förbränningen
av avgaserna, längden på isoleringen kan vara ungefär en meter.
Det brukar rekommenderas att man har ljuddämparen så långt bort som möjligt från
motorn som möjligt för att pulserna ska hinna utjämnas med varandra i volymen som
finns i själva avgasrören mellan topplock och ljuddämpare.
Ibland ser man ett galler i mynningen på avgasröret och det är till för att slå sönder
ljudvågorna en sista gång, helt utan att ge nåt motstånd öht.
Bara lite funderingar på morgonkvisten.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.