Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp med val av huggarvagn

65 inlägg 58516 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med val av huggarvagn

Fs460  
#252682 Hej på er och god fortsättning. Jag och min sambo köpte en liten gård för ett halvår sedan, där vi renoverar för fullt både hus och stall. Vi har nyss satt in en ny vedpanna och tankar.

Har även lyckats köpa mig en traktor en Valmet 8400. :)

Men vad ska jag köpa för huggarvagn till den traktorn? Har inga långa avstånd till skogen och det mesta är lättillgängligt. Ska mest hugga för eget vedbehov.

Är helt novis inom detta så jag behöver lite vägledning.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

totte  
#252687 Hej och välkommen! Hjälper mycket om du berättar hurdan terräng du har. Blött, stenigt, plant eller backigt, etc. Vill du ha med hydraulkran, eller bara vinsch/wirekran. Budget? Finns ju allt från en enkel kärra för några tusen upp till ekipage som kostar som en hygglig ny bil.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

rikard_e  
#252693 Bakom en 8400 kan du hänga på dom flesta huggarvagnarna som finns på marknaden.


Men en 10-12 tons kärra borde vara lagom, du får bra stabilitet och stor lastförmåga, sen bestämmer terrängen och ekonomin det mesta.

vagnsstyrning är väl obligatoriskt

Priset avgör drivning och vilken kvalitétsklass du vill ha

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Mannfolk  
#252694 Om du anar att du eventuellt kommer använda vagnen å kranen mycket, sikta inte på farma möre å andra lågpris greijjer. Mowi moheda, kesla är flera av bra kvalitets skogsgreijjer.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

jannee  
#252697 En så stor traktor ska självklart ha en hydralkran med låång räckvidd, köp med tanke på lång livslängd. Har själv haft samma traktor och vagn i över 40 år och grejerna var ändå inte nya när gårdsförvärvet ägde rum.
Köp gärna begagnat men av ett VÄLKÄNT märke, helt fel att köpa nästan nytt för att det just är billigt. Billigt är det av någon orsak och billigt = billigt i det mesta utom just det viktigaste, UNDERHÅLLET.
Med den traktorn skulle jag nog satsa på en Moheda m 91 och en k 35 som kran med vinschen monterad så långt fram som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

mbtrac  
#252724 weimer 14 rdm , utan tvekan efter 5 vagnar , ett exempel eftorsåm du är osäker , ja den håller, stadig starkare än alla,krono finns med i dessa vagnar, moheda med, men kostar mkt mer,

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Mannfolk  
#252732 Hypros hv14

Kronos driven vagn

Keslas MDH

är väldigta robusta

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#252738 En Mowi Wo 12 a med 400 kran, inte så dum vagn. Rullar lätt lågt oljebehov behöver inte mycket gas, för att gå undan. Stabil vagn klättrar bra.
m_DSC01029.jpg
m_DSC01027.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

ananders  
#252761 Ska du bara hugga ved för husbehov så anser jag att den traktorn du köpt och de vagnar som rekomenderas ovan är en aning "overkill" milt uttryckt. Men visst har du kapitalet som krävs så ska du inte tveka.

Själv skulle jag rekomendera en traktor med fyrhjulsdrift, mellan 70 till 90 hk sedan en 8 till 9 tons huggarvagn av ovan uppräknade märken. Trots allt ska det vara kvallite, det tjänar man på i längden. Det jag nu räknar upp kan också ses som lite för mycket för ändamålet av vissa men själv skulle jag inte nöja mig med mindre.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av huggarvagn

hlb  
#252785 Jag vill ha en kort smidig kran med lååååångt utskjut. Man skall jobba mer med utskjutet än med stickan. Bredd (storlek) på vagn är en kompromiss mellan smidighet och vältrisk. Saltvatten i däcken är inte så dumt. Drivning på vagnen är dyrt och behövs bara om Du har mycket kuperad terräng. Kedjor till traktorn om du har nedisade backar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

OlaE  
#252818 Med en sådan traktor kan du välja det mesta.

Hur många hektar skog har du till gården?

Det är kanske inget måste med en stor vagn och drivning, men det är såklart skönt att ha. :)
Du kan ju kanske ta på dig jobb ute?



En bekant till mig hade valet att låna en Volvo BM 500 och liten skogsvagn (av en annan) och köra själv eller anlita mig till att köra ut hans bränne.

Efter att ha sett hur blött det var (när man väl körde i skogen) så var han väldigt glad att han inte körde själv med den lilla traktorn och vagnen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Fs460  
#253058 Tack för alla svar och tips. Himla bra sida det här.

Vi har ganska snäll terräng och inte så blött. Det mesta är dessutom nära.

Vi har inte mer än ca 20 skog och 10 åker.

Och visst kanske det är lite overkill med traktorn men ibland lyckas man ju hitta saker till rätt kurs.
Och det satt fästjärn till lastare på den, sen att svärgubben hade en liggande som passade skadade inte heller :)

Sen vill man ju inte vara minst i byn heller :)

Vad gäller vagnen så vill jag ha det lätt med vedhantering så självklart hydraulkran, sen att jag skulle kunna köpa ved mycket billigare vet jag.
Men jag vill hålla på själv. Har aldrig trivts så bra med livet som efter denna flytt, och tokrenovering, stallbygge, vägbygge... :)

Är väl för ung och dum för att inse nått annat :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

OlaE  
#253060 Har du någon budget att gå på?
Eller du är ute efter något som känns bra helt enkelt?

Har du erfarenhet av krankörning? Tvåspak, sexspak?
Vill du ha hydraulpaketet på traktorn, eller kanske servohydraulik eller elventiler?

Drivning eller inte?
Stora hjul eller ej?

7 ton eller 15?

Det hade varit bra om du satt några krav/bra-att-ha så man kan lättare minska ner utbudet. :)

Det finns oerhört många val på marknaden, allt från gamla vagnar i 20 000kr klassen som ser livsfarliga ut till proffsvagnar för 500 000 med hydraulik i skotarklass, drivning, midjelås och bromsar.

Vi införskaffade ett komplett ekipage (traktor och vagn såldes ihop) 2007, det kostade förvisso en hel del mer än kanske en genomsnittlig vagn, men å andra sidan fick vi något som man kan köra långa dagar i skogen med och även professionellt om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

Fs460  
#253066 100 + m ungefär.

Tror faktiskt att jag skulle klara mig utan drivning, och behöver inte en 15 ton. 8-10 kanske?
Har kört lite smått hos svärgubben 6 spak, men jag har aldrig testat tvåspak. Han har paketet i traktorn. Så även där vet jag ju inte, skulle nog lika gärna kunna ha det ute.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av huggarvagn

OlaE  
#253070
Bild

http://www.blocket.se/ostergotland/Skog ... a=23_3&w=3

En sådan kanske?
Palms är en rätt känd tillverkare, hydraulservo vilket innebär att du inte behöver bära in hela ventilpaketet i traktorn, teleskopben som är lite mer förlåtande om man skulle råka glömma dem nere än lavettben, relativt bra storlek och bredd på hjulen. :smile:

Edit: Står inte om det är ramstyrning, men det får jag ju hoppas?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).