Små skogsmaskiner och övriga maskiner

miniskotare vilken är mest för pengarna?

31 inlägg 34038 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Vimekaren  
#252771 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#252793 Ok vart sitter krysskilar? vad mer bör man kanske kolla vid köp av begagnad maskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

vedförsäljan  
#253008 En minitraktor typ dong-feng,branson,jinma mm +driven kranman vagn tycker jag är mest prisvärd om man ser till användning, man kan ju använda samma redskap som en gammal ferguson 35 och de brukar vara mer skrotpriser än guldtaxeringen som (VISSA) atv tillbehör
Man vill ju vara flexibel:)

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#253015 Ja det har du nog helt rätt i men är dom jämlika med tex en vimek i skogen för en gammal jordbrukare finns redan

   TS
Avatar Fallback
Vimekaren  
#253535 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#253542 Ok inget känt fel med andra ord, det tycker jag låter toppen!

   TS
Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253553 Nu måste jag vara lite viktigpetter. Tycker begreppet skotare håller på att vattnas ut och beläggas på sådant som inte är skotare.

Miniskotare JA:
Alstor
Bison
Hjulhästen

Miniskotare NEJ:
Vimek minimaster
ATV av alla märken.
Terri
Järnhästen
Oxen
Traktor med vagn

För mig har alltså en skotare en midja med endast två frihetsgrader inte tre.

Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253591
Anders_S skrev:Nu måste jag vara lite viktigpetter. Tycker begreppet skotare håller på att vattnas ut och beläggas på sådant som inte är skotare.

För mig har alltså en skotare en midja med endast två frihetsgrader inte tre.

Förstår hur du tänker men det finns ingen sådan teknisk definition på en skotare. Mer talar för att det är själva skotningen som är det viktiga. Alltså; de fordon som kan användas till skotning är skotare. Medger att denna definition tillåter att många fordon kan kallas för skotare men återigen det är själva förmågan att skota som är det viktiga.

I wikipedia står att;
"Skotare är ett transportmedel av typ terrängfordon eller skogsmaskin som används för terrängtransport, så kallad skotning".
det står också att;
"Skotaren är vanligtvis ramstyrd med tre alternativt fyra hjulpar".

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

axwell  
#253594
OAS-forests skrev:Förstår hur du tänker men det finns ingen sådan teknisk definition på en skotare. Mer talar för att det är själva skotningen som är det viktiga. Alltså; de fordon som kan användas till skotning är skotare. Medger att denna definition tillåter att många fordon kan kallas för skotare men återigen det är själva förmågan att skota som är det viktiga.


Bravo OAS-forests, får kanske tänka om då och ta nån bild vid lämpligt tillfälle.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253637 Kan så vara men det är vedertaget att en traktor med vagn inte är någon skotare ännu mindre en fyrhjuling med vagn.
Jag har sett folk dra ved med Unimog, jeepar, helikoptrar och linsystem.
Är dom skotare också då?

Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253640 För mig känns det som att en skotare är en maskin konstruerad för just skotning. Sen finns ju andra maskiner som kan utföra skotning men som är konstruerade för andra ändamål oxå, t.ex en traktor.
Om huvudsyftet med konstruktionen av maskinen är skotning så borde den kallas skotare, mao så borde en Vimek kunna kallas skotare medans t.ex en 135a med huggarvagn är en traktor anpassad för skotning.
Mina åsikter :wink:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253909
Magnus M skrev:För mig känns det som att en skotare är en maskin konstruerad för just skotning. Sen finns ju andra maskiner som kan utföra skotning men som är konstruerade för andra ändamål oxå, t.ex en traktor.
Om huvudsyftet med konstruktionen av maskinen är skotning så borde den kallas skotare, mao så borde en Vimek kunna kallas skotare medans t.ex en 135a med huggarvagn är en traktor anpassad för skotning.
Mina åsikter :wink:

Magnus M


Den definitionen skulle jag kunna köpa.

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

axwell  
#253937 Äh, låt etikettsivrarna hållas i sitt bås, det som betyder något är att få ut virket skonsamt och smidigt på alla sätt :!:

Avatar Fallback

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

bobbo1234  
#253980 Instämmer helt!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: miniskotare vilken är mest för pengarna?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257674 Finns en 620 på kvd nu.
http://www.kvd.se/sv/auktion/maskin-ent ... 99566.html?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).