Motorsåg och handhållet

Handtagsvärme, reparera?

38 inlägg 18489 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#252352 Har en 346 xpg där handtagsvärmen lagt av. Skarvade om kabeln vid brytaren då kabeln såg avbränd ut men det hjälpte föga. Vad kan vara mer för fel och är det nåt att lägga energi på?
Sågen är 2006:a
/Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Handtagsvärme, reparera?

sveakatten  
#252364 Om du har ett instrument så mät kabeln så du är säker på att den är hel, brulkar vara den som går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#252996 Nu är det kollat o det finns kontakt. En kabel hade lossnat i lödningen inne i handtaget, fixat. Ingen värme ändå. Elementet har också kontakt runt.
Fler förslag på vad som felar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

anersimyra  
#252999
Kornell skrev:Nu är det kollat o det finns kontakt. En kabel hade lossnat i lödningen inne i handtaget, fixat. Ingen värme ändå. Elementet har också kontakt runt.
Fler förslag på vad som felar?

Själv tycker jag värmen är dålig, både på 346 och 550. Värmen känns något lite i början, för att sen försvinna. :x

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#253002 Upplever inte ens att det blir nästan varmt. Trist läge tydligen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

anersimyra  
#253007
Kornell skrev:Upplever inte ens att det blir nästan varmt. Trist läge tydligen

Jag lämnade in min nya 550 då värmen i bakre handtaget var : Noll och Intet. Jag provade med bara händer i mer än fem minuter. Men nog fan " fungerade" skiten, kostade mig 550 spänn... :x
Visst, när jag provade på verkstaden så blev det något lite varmt i vart fall, jag tror termostatregleringen fungerar : alla Made in China.. :x

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#253011 Är det vid någon speciell temp. som värmen sätter in?

   TS
Avatar Fallback

Re: Handtagsvärme, reparera?

sveakatten  
#253013 På min såg en gammal 242a är värmen riktigt bra, riktigt skönt när man är blöt om händerna.
Jag upplever det som ju mer jag varvar ju varmare blir handtagen. Borde ju vara så, mera spänning ju fortare svänghjulet går.
Du kan inte mäta när du varvar upp sågen och se att du får någon spänning?
Man borde kunna mäta mellan knappen och cylindern tex.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

anersimyra  
#253022
sveakatten skrev:På min såg en gammal 242a är värmen riktigt bra, riktigt skönt när man är blöt om händerna.
Jag upplever det som ju mer jag varvar ju varmare blir handtagen. Borde ju vara så, mera spänning ju fortare svänghjulet går.
Du kan inte mäta när du varvar upp sågen och se att du får någon spänning?
Man borde kunna mäta mellan knappen och cylindern tex.

Med en bra elektronisk stektermometer är det enkelt att mäta om där finns värme. Starta först sågen, sätt in mätsonden mellan handen och sågen, låt temperaturen stabiliseras en stund, ( ca 32 grader ) varva nu upp sågen, fungerar värmen ska det rätt omgående synas på displayen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

ananders  
#253029
anersimyra skrev:Själv tycker jag värmen är dålig, både på 346 och 550. Värmen känns något lite i början, för att sen försvinna. :x


Då måste du ha något fel på sågen eller så pensionärkör :wink: du bara med sågen. Både min 346:a och 550 blir så varma att jag är tvungen att slå från värmen.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

T Landström  
#253032
ananders skrev:
anersimyra skrev:Själv tycker jag värmen är dålig, både på 346 och 550. Värmen känns något lite i början, för att sen försvinna. :x


Då måste du ha något fel på sågen eller så pensionärkör :wink: du bara med sågen. Både min 346:a och 550 blir så varma att jag är tvungen att slå från värmen.


Det känner jag igen från mina sågar oxå...skulle inte klara en heldag med värmen på hela tiden... Fast jag kanske har känsliga fingrar ;)

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253033 Samma på Stihl MS 260 motorsåg och FS 480 röjsåg, den får man slå av då och då.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

anersimyra  
#253035 Jodå, värmen kan stundtals bli brännande för att rätt omgående gå ner, regleringen verkar fungera efter principen: Allt eller Inget, det vid konstant högt varv. Symtec handvärmare för ATV/ MC var innan Kineserna började tillverka dem riktigt bra, numera funkar de mest som: Allt eller Inget. :x

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#253078 Allt lr inget, känner igen det ! Just nu är det - inget.
Kan det vara elementet i det bakre handtaget som e kasst o påverkar det främre trots att slingan verkar hel när jag "ringer" ledningen? Jag har inte ohm mätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#257827 Kornell; fick du ordning på värmen? Lite nyfiken på hur det gick. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).