Trädfällning (arborist)

Lutande tre, fast i rot og topp

34 inlägg 19938 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252874 För grova träd rekommenderas "stormkapet"

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252926
kallen skrev:Har fällt rätt många såna granar sista veckan efter att de blås halvvägs ner. Kör alltid med V-kapet efter att jag hade ett träd som spjälkades ordentligt medvanligt fällskär för nåt år sedan.
Sen hur träna lossnar i toppen är en annan femma. Ibland av sig själv, ibland med vändband och ibland med traktor.



Spjälkar gör det ju inte om man kör med instick, men jag håller med om att v-kap kan vara ett alternativ, rätt lätt att vända ner dom då också när dom bara vilar på själva v-ett.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252928
lfq skrev:För grova träd rekommenderas "stormkapet"


Lär säker skog ut det under c eller s kursen när det gäller träd som sitter fast i rot och topp?
I filmen som jag säkertt sett 220 ggr :lol: tas inte detta exempel upp nämligen.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252929
anersimyra skrev:Då tar jag fram det lilla 15 kilos bensinspelet, växlar ut med tvåskurna kastblock, kapar loss, startar den " lilla," och njuter av hur lätt allt går :grin: :grin:



Vilken metod använder du till själva losskapningen i denna situation då?

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

tallen100  
#252931
herjman skrev:
lfq skrev:För grova träd rekommenderas "stormkapet"


Lär säker skog ut det under c eller s kursen när det gäller träd som sitter fast i rot och topp?

Det måste dom väll göra? å gör dom inte så kanske det inte är så viktigt :roll:

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

jannee  
#252934 Sågar som vanligt (stormkapet), sätter jag fast sågen eller om trädet fortfarande hänger kvar, kopplar jag traktorn i rotändan och drar ned stammen. Hålla på med att försöka rulla stammen eller fortsätta med såg två är bara tidsödande och inte så lite frustrerande.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252942
jannee skrev:Sågar som vanligt (stormkapet), sätter jag fast sågen eller om trädet fortfarande hänger kvar, kopplar jag traktorn i rotändan och drar ned stammen. Hålla på med att försöka rulla stammen eller fortsätta med såg två är bara tidsödande och inte så lite frustrerande.



Vill uppnå ett kompetens stadie där motorfordon ej ska behövas för att reda ut så "enkla" träd, dessutom har jag inget lämpligt fordon. :lol:

Brötbildningar är ju en helt annan sak, där ska man ju passa sig!

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

kallen  
#252955
herjman skrev:
jannee skrev:Sågar som vanligt (stormkapet), sätter jag fast sågen eller om trädet fortfarande hänger kvar, kopplar jag traktorn i rotändan och drar ned stammen. Hålla på med att försöka rulla stammen eller fortsätta med såg två är bara tidsödande och inte så lite frustrerande.



Vill uppnå ett kompetens stadie där motorfordon ej ska behövas för att reda ut så "enkla" träd, dessutom har jag inget lämpligt fordon. :lol:

Brötbildningar är ju en helt annan sak, där ska man ju passa sig!


Ibland är de inte så enkla. Stora granar som står i ordentligt med toppen kan vara omöjliga att skruva ner med mankraft.
Men det går ju alltid lumpar bit för bit tills det går.

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

jannee  
#252959 Köp en fällriktare, kostar runt 4 tkr och väger knappt 20 kg, inget redskap man vill bära med sig i onödan. Med detta redskap tar du ned nästan alla fasthängda träd.
Finns annars en enkel, garanterat fungerande lösning, dock är den helt livsfarlig, blivit många skogsägares död, av den orsaken lämnar jag inte ut den.

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252973 Jannee:
Skulle gärna ha en stalp men dom kostar ju en slant!
Orsaken du inte nämner används ju tyvärr fortfarande och är som sagt livsfarlig

Kallen:
Jo visst kan dom stå bra men ofta tycker jag granar som står mot andra granarär ganska lätta att vända ner med vändband och slana då topparna har så små grenar och är smala i topp.

Förra året skulle jag vända ner en al som stod mot en annan al, då small husqvarnas krokjäkel rakt av i metallgodset :lol:
Sedan dess törs jag inte ta i så dant, är det fler somm lyckats med detta?

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

JensSkoog  
#252980 När al går sig fast i al skulle jag gärne ha lite dynamit! :mrgreen: Samma går för asp och annat löv m rent för mycket krona!

Användarvisningsbild

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

herjman  
#252983
JensSkoog skrev:När al går sig fast i al skulle jag gärne ha lite dynamit! :mrgreen: Samma går för asp och annat löv m rent för mycket krona!



Mmm dynamit vore perfekt. Den jag beskrev satt bara på kanten, jag tyckte jag borde orka men det tyckte inte kroken! :lol:

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

jannee  
#252993 Skippa vändhaken den är inte gjord för sådana hårda tag.
Sök reda på ett gammalt 4 tons spännband, knispa av det och gör en sling, lagom stor att den dubbelvikt gott och väl räcker runt stammen. Med denna billiga grej + en massavedsbit blir du rätt stark och den släpper absolut inte taget som ett brytjärn har förmågan att göra.
Ett trasigt spännband kan du finna hos vilken åkare som helst - nästan.

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253025 Skogma har färdiga vändband, har prövat någon gång på en kurs och jag får säga att det är ungefär 10 ggr bättre än vändhake.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=110

Vilket är det farliga sättet, så man undviker det? Fälla på eller fälla trädet det lutar mot...? :geek:

Avatar Fallback

Re: Lutande tre, fast i rot og topp

Blivande snickare  
#253027 Köpte ett vändband för lutande å fastfällda stammar efter att ha sett på youtube å läst på forumet och det är nog årets bästa investering 2013.
Mitt är 170 cm å kostade 23 euro efter rabatt :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).