Skotare

GROT körning

23 inlägg 11063 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25198 Hej!

Det är väl inte så vanligt att man rycker upp träd med rötterna med skördaren. Och om man gör det så brukar åtminstone jag kapa av roten innan jag flyttar trädet till kvistningshögen.
Problemet brukar vara när det är dåligt underröjt. Då måste man börja med att plocka småträd för att få en yta att lägga riset på. Slarvar man och lämnar några småträd under i rishögen så får skotaren med sig dom med rötter och allt vid lastningen.

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#25225
Bonden/Ramnäs skrev:
"spindeln" skrev:jag flikar in här och håller med "skotartjejen" ... :)

(jag vet för jag har sett , och tror inte det finns ett sandkorn i din grot :wink: )


det var som fa* var du och kollade på förra hygget innan vi skotade det antingen är det averkningsgruppen som slängt i mossa eller så är det en liten tomte som jävlas med oss 😡

Tack spindeln :D .
Tror faktiskt inte spindeln menade din grot Bonden/Ramnsnäs, utan den vi har på våra hyggen :roll:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#25234 nej kanske blev lite sur men det var inte riktigt min dag igår:/ jo dålig underröjning är ett j*vla piss och om sen markägaren kommer ut och kollar så blir han tjurig bara för att det hänger med någon gren när man slänger bort rötter :?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25246
Anders Olsson skrev:Hej!

Det är väl inte så vanligt att man rycker upp träd med rötterna med skördaren. Och om man gör det så brukar åtminstone jag kapa av roten innan jag flyttar trädet till kvistningshögen.
Problemet brukar vara när det är dåligt underröjt. Då måste man börja med att plocka småträd för att få en yta att lägga riset på. Slarvar man och lämnar några småträd under i rishögen så får skotaren med sig dom med rötter och allt vid lastningen.


exakt , så är det i verkligheten noga ska man vara :) då får man komma tillbaka och köra åt samma skogsägare igen 8)

Användarvisningsbild
Golddigger  
#25290
Anders Olsson skrev:Problemet brukar vara när det är dåligt underröjt. Då måste man börja med att plocka småträd för att få en yta att lägga riset på. Slarvar man och lämnar några småträd under i rishögen så får skotaren med sig dom med rötter och allt vid lastningen.


Är det så dåligt underröjt så bör man ju inte risanpassa...Så mycke extra får man ju inte när man risanpassar att man har tid att rensa ris med skördaren...eller har ni så pass bra betalt att ni kan göra det?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25302
Golddigger skrev:
Anders Olsson skrev:Problemet brukar vara när det är dåligt underröjt. Då måste man börja med att plocka småträd för att få en yta att lägga riset på. Slarvar man och lämnar några småträd under i rishögen så får skotaren med sig dom med rötter och allt vid lastningen.


Är det så dåligt underröjt så bör man ju inte risanpassa...Så mycke extra får man ju inte när man risanpassar att man har tid att rensa ris med skördaren...eller har ni så pass bra betalt att ni kan göra det?


detta kan naturligtvis bero på flera faktorer, beroende på vad man nu menar med "underröjning" ? o.s.v olika bestånd , boniteter , jag personligen tror inte detta kan lastas en erfaren skördarpilot.. och det finns inte betalning för detta NEJ !! ..ofta går detta moment på ren godwill rent slentrianmässig ..nu menar jag helt oröjda bestånd... det är ett helvete att köra sånt , men jag sållar mig till de som kör oröjt .. som sagt , en fråga om tålamod och PRIS :lol:

Avatar Fallback
grotförare  
#29736
Bonden/Ramnäs skrev:
Engstrand skrev:Har fått för mig att om det är det minsta lilla kört i kanten på rishögen får de ligga kvar. Men det är bara en teori. Finns ju en del som kör ris här på forumet. Dom får väl ventilera vad det är för instruktioner som gäller.


den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)



jag vill bara lägga till att om de kommer med nå sten grus, underväxter i vältan å flisarn ska flisa den å han få nå haveri av att de var nå skit med så får oftas vi som kör ihop de betala de skader de blir på flishuggen! så är de iaf här nere i gästrikland! ps: stora enso bioenergi håller inne vi procent tills allt är flisat på de objektet de gäller!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29746
grotförare skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
Engstrand skrev:Har fått för mig att om det är det minsta lilla kört i kanten på rishögen får de ligga kvar. Men det är bara en teori. Finns ju en del som kör ris här på forumet. Dom får väl ventilera vad det är för instruktioner som gäller.


den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)



jag vill bara lägga till att om de kommer med nå sten grus, underväxter i vältan å flisarn ska flisa den å han få nå haveri av att de var nå skit med så får oftas vi som kör ihop de betala de skader de blir på flishuggen! så är de iaf här nere i gästrikland! ps: stora enso bioenergi håller inne vi procent tills allt är flisat på de objektet de gäller!


joh! jag känner till sanningen i allt ovan , det finns vissa skillnader på nogrannheten :wink: och det enda som gäller i dagens läge är att göra ett 100% jobb ..alla skogskategorier :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).