Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 har problem (film)

24 inlägg 20643 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 350 har problem (film)

jura  
#251855 Har en 350 som inte vill gå.
Den går ryckigt och låter konstigt. När man gasar rör den sig dåligt och låter ansträngd.
Har kollat avgasporten och ser en liten repa på kolven där. Komptest gav 8 bar.
Känner på mig att den skurit eller något men tänkte kolla om någon känner igen symtomen så man inte river sågen i onödan.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

anersimyra  
#251859 Det låter som att lågvarvsskruven behöver öppnas något.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

jura  
#251861 Oj, kan det vara så enkelt. ska testa det i morgon. Har inte upplevt symtomet innan så vore ju grymt om det stämmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

anersimyra  
#251863 Passa även på att byta tändstift och suglod ( bränslefilter ) uppstod felet plötsligt så är annat än felaktig justering mer troligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

totte  
#251882 8 är ganska dålig komp, men testa först det som föreslagis innan du börjar riva grunkorna.

Om det int ehjälper att skruva ut L-skruven en bit: Prova att skruva L-skruven i botten, försiktigt tills du känner att den bottnar. Håll exakt koll på hur mycket du skruvar. Sen ut igen till samma läge. Kan hjälpa om det satt sig nåt litet skräp i munstycket.

Användarvisningsbild

Bränslerelaterat problem på HVA 350

traktorz  
#251925
jura skrev:Har en 350 som inte vill gå.
Den går ryckigt och låter konstigt. När man gasar rör den sig dåligt och låter ansträngd.
Har kollat avgasporten och ser en liten repa på kolven där. Komptest gav 8 bar.
Känner på mig att den skurit eller något men tänkte kolla om någon känner igen symtomen så man inte river sågen i onödan.


Vi har tvillingmodellen från Jonsered, CS2150, vilken faktiskt har bättre komp än på vår CS2152, sammetslen tomgång men vibrerar mer på WOT, inga problem med tankventilation, än så länge. Jag är intresserad av hur du löser problemet, eftersom vi har en närmast identisk sågmodell.

Nåväl, när bytte du bränsleslangar på din HVA 350 senast, eftersom problemet med all sannolikhet är bränslerelaterat. Sågen får inte fram bensin, eller så är bränsleluftblandningen för mager. Skillnad mellan kall eller varm såg?

Kanske är förgasarstosen otät, dess klämring (om gamla modellen av plast) är lös, kanske impulskanalens slang är sprucken som den blev på vår CS2152. Förutsätter att det är något annat än bara förgasarnålsjusteringar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

jura  
#252496 Tack för alla bra råd!
Inte haft tid pga julen att testa allt ännu.
Har bytt bensinfilter och tändstift. Prövade att dra in L skruven och sen ut och lite extra.
Inget verkar dock ha gett någon förbättring. Här är samma såg efter åtgärderna.


Ska kanske kolla slangen till tanken då. Ser inget stopp men borde gå enkelt blåsa ur den. Får väl kolla över förgasaren att inget är sprucket eller löst med.

Tydligt är iaf att kedjan vill ju röra sig när den går på tomgång men med gas står den still eller dör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252499 Den låter som den är lite törstig nu efter julmaten och vill ha mer bränsle.
Har du begränsare så öppna Loch H max båda två.
Kan hända den vill ha mer än så...

H bestämmer mängden så är den snålt ställd reagerar inte L (lågfart/accelleration) rätt.

PS. Kör inte länge utan toppkåpa, den kyler inte då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

jannee  
#252503 100% på att det är något med lågvarvet, ge den mer soppa (lågvarvsskruven) - eller prova UTAN luftfilter.
Mina sågar kan reagera på liknande sätt (röj och motorsågar) alltid varit igensatt luftfilter och eller lågvarsskruven.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252506 H och L hänger ihop...
L är lågfarts krets, H högfartskrets och ofta den som bestämmer bränslemängd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

Hälge  
#252507 Håller på bränsleslangen. Min 350 var omöjliga att justera, bytte slangen. (Samma på min 242) Nu går dom perfekt. Väldigt enkelt att byta slang. Hittade då ett kul Youtubeklipp där man gjorde bytet på jättekort tid. Ska se om jag hittar det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

hakans  
#252564 håller åxå på bränsleslangen .min 2152 jorde sådär när det var hål på bränsleslangen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

jura  
#252820 Drog ut slangen och den såg helt ok ut.
Hittade klippet som Hälge pratade om tror jag.


Nu hittar jag ingen lämplig tång för att få tillbaks slangen men så snart den är i tänkte jag prova utan luftfilter. Har skruvat ut L och H ett halv varv extra utan att det hjälpte. Får jag nog börja plocka ner förgasaren och leta fel snart.

   TS
Användarvisningsbild

Brukar sällan vara fel på förgasaren

traktorz  
#252832 River du förgasaren, sabbar du med all sannolikhet både membran och packningar, helt i onödan. Koncentrera dig på slangarna först! Speciellt den för impulskanalen!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 har problem (film)

anersimyra  
#252836 Membranen brukar aldrig vara några problem, däremot kan alla små delar lätt " få fötter " om du inte är försiktig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).